"Dummy load" - hjälp önskas!
-
worthingtoni
"Dummy load" - hjälp önskas!
Hejsan!
Jag har tänkt att bygga mig en s.k. "Dummy load" som jag skall använda med en rörförstärkare utan att behöva ha en högtalarlåda inkopplad.
Har dock lite frågor som jag är övertygad att någon här på forumet kan hjälpa mig med, trots att vissa frågor förmodligen är ganska dumma.
Förstärkaren är en rörförstärkare på 120 watt. Impedansen är ställbar mellan 4, 8 och 16 ohm.
Om jag seriekopplar två 4.7 ohms och två 3.3 ohms trådlindade effektmotstånd á 50 watt bör jag om jag förstått de hela rätt få ett totalt motstånd på 16 ohm och 200 watt?
Skulle detta kunna fungera?
Någon som kanske också kan svara på om uteffekten på förstärkaren påverkas något av vilken impedans man väljer? Har för mig att jag läst något om detta.
Länkar till motstånden:
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =60-671-85
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =60-671-69
Mycket tacksam för svar!
Mvh, Jon
Jag har tänkt att bygga mig en s.k. "Dummy load" som jag skall använda med en rörförstärkare utan att behöva ha en högtalarlåda inkopplad.
Har dock lite frågor som jag är övertygad att någon här på forumet kan hjälpa mig med, trots att vissa frågor förmodligen är ganska dumma.
Förstärkaren är en rörförstärkare på 120 watt. Impedansen är ställbar mellan 4, 8 och 16 ohm.
Om jag seriekopplar två 4.7 ohms och två 3.3 ohms trådlindade effektmotstånd á 50 watt bör jag om jag förstått de hela rätt få ett totalt motstånd på 16 ohm och 200 watt?
Skulle detta kunna fungera?
Någon som kanske också kan svara på om uteffekten på förstärkaren påverkas något av vilken impedans man väljer? Har för mig att jag läst något om detta.
Länkar till motstånden:
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =60-671-85
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =60-671-69
Mycket tacksam för svar!
Mvh, Jon
Det bör fungera men det tål mindre än 200 W eftersom det högomiga motståndet bottnar först. Halvledarförstärkare ger mer effekt i lägre impedans eftersom de har låg utimpedans. Rörförstärkare kan ha ett max någonstans emellan. Iditt fall är effekten antagligen konstant eftersom du kopplar om utgångstrfon.
-
worthingtoni
Tack för de snabba svaren!
Är det kanske bättre då att köra på 8 st 1 ohm á 50 w i serie? Är det någon skillnad på effekttåligheten om jag parallellkopplar motstånden?
Funderade också på att det borde väl vara så att 120 w är uteffekten om jag drar allting på förstärkaren till max? Om jag har volymen till hälften så bör den väl inte ge ifrån sig 120 w, eller är jag helt ute och cyklar?
Tack igen!
Är det kanske bättre då att köra på 8 st 1 ohm á 50 w i serie? Är det någon skillnad på effekttåligheten om jag parallellkopplar motstånden?
Funderade också på att det borde väl vara så att 120 w är uteffekten om jag drar allting på förstärkaren till max? Om jag har volymen till hälften så bör den väl inte ge ifrån sig 120 w, eller är jag helt ute och cyklar?
Tack igen!
Är det samma resistans i motstånden så kan du serie eller parallellkoppla och räkna effekter rakt uppåner.
Problemet är om du serie eller parallellkopplar motstånd med olika resistans.
Om man t.ex. seriekopplar ett 9Ω 50W med ett 1Ω 50W så kommer ju 90% av effekten att hamna på 9Ω motståndet.
Alltså tål kopplingen 55W istället för 100.
Om du parallellkopplar samma två motstånd blir det 1Ω motståndet som får ta stryk istället.
Vad gäller din uteffekt klarar du dig nästan säkert med 100W dummy.
Nu vet jag ju inte vad det är för steg men även om du har 120W ut kontinuerligt klarar motstånden överbelastning ganska länge.
De är ju byggda för märkeffekten kontinuerligt, med hyfsad livslängd.
Å tredje sidan, är det ett bra steg du har så är det antagligen 120W ut vid en viss antagligen ganska låg distortion.
Då lär det ju kunna bli mer om man driver det så det blir fyrkantvåg ut.
Problemet är om du serie eller parallellkopplar motstånd med olika resistans.
Om man t.ex. seriekopplar ett 9Ω 50W med ett 1Ω 50W så kommer ju 90% av effekten att hamna på 9Ω motståndet.
Alltså tål kopplingen 55W istället för 100.
Om du parallellkopplar samma två motstånd blir det 1Ω motståndet som får ta stryk istället.
Vad gäller din uteffekt klarar du dig nästan säkert med 100W dummy.
Nu vet jag ju inte vad det är för steg men även om du har 120W ut kontinuerligt klarar motstånden överbelastning ganska länge.
De är ju byggda för märkeffekten kontinuerligt, med hyfsad livslängd.
Å tredje sidan, är det ett bra steg du har så är det antagligen 120W ut vid en viss antagligen ganska låg distortion.
Då lär det ju kunna bli mer om man driver det så det blir fyrkantvåg ut.
Jag har sett en tumregel på att dummy-load ska tåla dubbla förstärkarens uteffekt. 120W är angett vid ren utsignal, vid slutstegsdistorsion kan det bli bra mycket mer, upp mot det dubbla.
Vräk på med 200W effekttålighet och montera på ordentlig kylfläns så är du safe.
Vad ska du ha den till förresten? paralellt med högtalare för att sänka volymen eller för att spela tyst?
Vräk på med 200W effekttålighet och montera på ordentlig kylfläns så är du safe.
Vad ska du ha den till förresten? paralellt med högtalare för att sänka volymen eller för att spela tyst?
- Electricguy
Ja och jag har sett rörförstärkare på 2MW, men det är inte relevant i detta sammanhanget då vi pratar audio...
120W kan man kanske klara med KT88 eller liknande i PP om man driver de hårt, men då har man inte så fina distsiffror längre.
Är det ett gitarrsteg eller hifi? Då vill du ju egentligen ha låginduktiva motstånd oxå om det ska vara riktigt bra dummyload
120W kan man kanske klara med KT88 eller liknande i PP om man driver de hårt, men då har man inte så fina distsiffror längre.
Är det ett gitarrsteg eller hifi? Då vill du ju egentligen ha låginduktiva motstånd oxå om det ska vara riktigt bra dummyload
-
worthingtoni
Det är en gitarrförstärkare, Peavey 6505+. Jag ska använda en dummy load istället för högtalarlåda och spela in signalen endast från försteget från preamp out och använda mig av impulser för att simulera ljudet från impulsens slutsteg och högtalarlåda.
Kanske jag är inne på helt fel motstånd för detta ändamål?
Kanske jag är inne på helt fel motstånd för detta ändamål?
Men slutstegsdisten vill han kanske ha?
Jag såg dessa motstånd på tradera:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=75725881
skickade ett mail till säljaren och frågade vad det var, 18st 15 ohm 50W. De kanske skulle vara användbara för dig? 4 i parallell och sedan två såna grupper i serie blir 7,5 ohm.
"Hej.
De väger ca 1800g Tillsammans
så jag kommer att skicka dessa billigast i posten gröna kuvert 59kr eller 80 Tror att de går i 59kr har inga hemma just nu så jag kan kolla men max 80kr
Om inte du handlar mera
flänsarna är 150x10025ca det sitter 6st resistorer på varje allt som allt 18st märkta Arcol Danotherm HS50/ 15R +- 5% 84,01 Så de är 15ohm minst 15w eller mer kan inte den betäckningen men kan ju vara 50w (HS50)?."
edit: Aha, så du tänkte använda preamp out? I så fall är ju borttagande av slutrör en lösning.
Jag funderade på att köpa dem men jag har ju redan skaffat motstånd för att bygga två 1800W konstlaster så det känns lite onödigt.
Jag såg dessa motstånd på tradera:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=75725881
skickade ett mail till säljaren och frågade vad det var, 18st 15 ohm 50W. De kanske skulle vara användbara för dig? 4 i parallell och sedan två såna grupper i serie blir 7,5 ohm.
"Hej.
De väger ca 1800g Tillsammans
så jag kommer att skicka dessa billigast i posten gröna kuvert 59kr eller 80 Tror att de går i 59kr har inga hemma just nu så jag kan kolla men max 80kr
Om inte du handlar mera
flänsarna är 150x10025ca det sitter 6st resistorer på varje allt som allt 18st märkta Arcol Danotherm HS50/ 15R +- 5% 84,01 Så de är 15ohm minst 15w eller mer kan inte den betäckningen men kan ju vara 50w (HS50)?."
edit: Aha, så du tänkte använda preamp out? I så fall är ju borttagande av slutrör en lösning.
Jag funderade på att köpa dem men jag har ju redan skaffat motstånd för att bygga två 1800W konstlaster så det känns lite onödigt.
Senast redigerad av kimmen 27 oktober 2008, 22:39:24, redigerad totalt 1 gång.