Tja.
Ni vet de där spelet man kan bygga med hjälp av följande
9v batteri
två transistor
en kondensator
En led
ett motstånd
momentan tryckknapp
Så ska man klara av att följa en metal pinne med en anna pinne och vidrör man dessa två så tänds lysdioden.
man nollar spelet med hjälp av knappen
Dock finns det något sätt att modifera detta så att man byter ut eller delvis byter ut knappet mot någon komponent som bara håller lysdioden tänd i ca 0.5sec?
Håller på med ett litet onödigt bygge. Allting fungerar dock så hade det varit roligare om jag fick jsut korta pulser till lysdioden.
EDIT: lysdioden jag använder är av två typ. lyser med en färg då den får en kort puls/svag spänning och med annat sken då den har fast starkspänning. Därför jag vill åsta komma denna lite pulsvarande effekt.
Spel - modifiera [Ny fråga - vad drar detta?]
-
-=Fullmoon=-
Spel - modifiera [Ny fråga - vad drar detta?]
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 27 oktober 2008, 18:11:08, redigerad totalt 1 gång.
Har du ett schema för hur konstruktionen normalt ser ut?
Det är antagligen lätt att modifiera.
Som jag tänker mig låter man ena transistorna sitta mellan + och kondingen (så när den sluter laddas kondingen upp fullt), sen laddas kondingen sakta ur genom bas-motståndet till den andra transistorn (som driver lysdioden).
Det är antagligen lätt att modifiera.
Som jag tänker mig låter man ena transistorna sitta mellan + och kondingen (så när den sluter laddas kondingen upp fullt), sen laddas kondingen sakta ur genom bas-motståndet till den andra transistorn (som driver lysdioden).
-
-=Fullmoon=-
Nerre du har så rätt så.
Dock så klarar jag mig med hur konstruktionen är byggd.
Det jag nu undrar är vad detta kan tänkas dra i Idle? dvs när lysdioden ej lyser. finns det någon evt läckström genom transistorn? mycket många mA?
Isf när tror ni man måste byta batteri isf? efter en månad? ett år? 3 år?
Dock så klarar jag mig med hur konstruktionen är byggd.
Det jag nu undrar är vad detta kan tänkas dra i Idle? dvs när lysdioden ej lyser. finns det någon evt läckström genom transistorn? mycket många mA?
Isf när tror ni man måste byta batteri isf? efter en månad? ett år? 3 år?