Sub som brummar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

Sub som brummar

Inlägg av MammaMumin »

Moi

Har en Proson sub som ger ifrån sig ett lågfrekvent brum när den är på OCH signalkablar ipluggade (spelar ingen roll om "andra änden" är i eller inte). Jag har provat det mesta: andra nätuttag, signalkabel, enklare nätfilter osv men inte fått någon ordning på det.

Provade idag att dra en kabel från "subchassit" (en tjock plåt bakpå suben där förstärkeriet sitter monterat) till ett element och brummet försvann.

Åsikter? Kan jag lösa brummproblemet på något annat sätt? Varför blir det på detta viset? Riskfritt? Med tanke på tex försteget som subben är kopplat till. Osv osv.

Har för övrigt inte kabeln där nu, tänkte att det är bäst att få lite feedback först.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Om du drar kabeln till förstärkaren istället för elementet? Funkar det då?

Det är dumt att jorda via elementet eftersom det kan innebära krypströmmar vilket i sin tur blir något liknande elektrolys i värsta fall och sen finns det kanske inget kopparrör kvar. Förutom den knepiga elektriska krets man kan skapa, strömförande element är väl inte direkt någon höjdare.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Det funkar tydligen också. Provade att sätta kabeln mot subbens signaljord och det funkade också. Kan det vara så att förstärkeriet i subben är lite av en latjolajban-konstruktion? Jag tänker på jord och signaljord. Proson gör ju annnars schyssta grejor. Det vore ju bra om det vore så enkelt som att koppla ihop signaljord med "subchassit" men jag vill vara säker på att det inte blir nåt knas då.

Moddade subben för ett tag sedan och kollade även alla lödpunkter och kablar etc (och lödde om en del som såg lite dåliga ut), så det borde inte vara något fel där. Och brummet fanns tidigare om ni undrar :).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alltså inget i elementet alls. Dra ihop subbens chassi med jordskruven på din receiver/förförstärkare eller vad du nu har för huvudenhet.
Är det en jordad kabel till subben, och du har ojordade vägguttag?
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Subbens nätkabel är av ojordad variant och det är ett ojordat vägguttag. Mätte på försteget och det verkar som om signaljorden är kopplad till förstegets chassi. Då spelar det väl ingen roll om jag kopplar ihop subbens signaljord med subbens chassi istället. Eller? Det vore en smidigare lösning för mig.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det alltså så att subbens bakplatta i plåt inte har någon anslutning till någonting just nu?

I så fall så bör det gå att koppla ihop den med signaljord i sub-änden som du säger. Konstigt att det inte är gjort redan, om det sitter potar med metalldelar i metallplattan så krävs väl i princip att det ska vara gjort så för att få det brumfritt.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Får nog plocka bort bakplattan och kolla hur det ligger till men jag har för mig att bakplattan var "friliggande", så att säga. Nu vet jag ju inte vad det är för konstruktion på förstärkardelen, det kanske är meningen att det skall vara så men lite konstigt är det. Det kanske ändå är bäst med en separat kabel mellan sub och försteg.

I vilket fall så kommer brummet att försvinna, vansinnigt skönt. Sitter just nu och lyssnar på ett par Zigmahornet med 4 tums Fostex fe103e som jag byggde i helgen. Lite hårda i mellanregistret men det lättar nog när de är inspelade, eller så får jag dämpa lite med ett filter. Med tanke på storleken på elementen så är det en imponerande mängd bas man får. Helt ok bara man inte spelar för högt.

Tänkte prova dem som datorhögtalare så småningom, de är ju ganska lättdrivna och passar fint bakom datorbordet.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Kolla kondingarna i nätdelen.Är ngn av dom dåliga så orsakar detta nätbrum. :D
Skriv svar