Hellre lite hårdvara än lite mjukvara?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.

Har du hellre lite mer hårdvara än lite mer mjukvara i ett projekt?

Hellre mer hårdvara
16
29%
Hellre mer mjukvara
39
71%

Antal röster: 55
Användarvisningsbild
PaNiC

Hellre lite hårdvara än lite mjukvara?

Inlägg av PaNiC »

Antag att du ska börja på ett projekt. I detta kan du lösa ett problem med antingen lite mer hårdvara eller lite mer mjukvara. Vad väljer du?

Problematiken uppstod för min del när jag insåg att jag behöver två UARTs till ett projekt som jag har tänkt mig att dra igång om inte jättelänge.

Jag personligen har hellre mer hårdvara eftersom jag behärskar det bättre än mjukvara.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Löser hellre något med mjukvara om jag vet att det räcker till, det kostar inget förutom tid och det tar ingen plats. Dessutom går det mycket enklare att ändra i framtiden.
evert2

Inlägg av evert2 »

Kunde inte bestämma mig riktigt....vet bara att jag under tiden jag studerade på högskolan så valde jag hårdvarulösningar - för att kompensera mina brister i programering :oops: . Det har väl ändrats en aning med tiden...men fortfarande är det väl hårdvara jag behärskar bäst. Cyr's argument: Att mjuk vara gör det enklare att ändra, är väl en av de stakaste skälen till att använda sig av mjukvara. Sen ersätter ju mikrokontrollers vissa specialkomponenter - på ett förtjänstfullt sätt, samt att kretskorten inte behöver bli så :twisted: stora.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Eftersom jag är sjukt dålig på hårdvara och lite mindre sjukt dålig på mjukvara så tycker jag det är trevligare att koda sig ur problemen.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag föredrar mjukvara. Men är det något som är väldigt krångligt att göra i mjukvara, och lätt och billigt att göra i hårdvara, så blir det nog hårdvara.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Jag lutar åt mjukvara trots att jag är kass på att programera, anledningen är att det går få en snygg lösning (minimalt antal komponeter). En lite och billig lösning i mina ögon snygg lösnining.

Mjukvara är dessutom lätt att ändra på jämfört mot hårdvara....
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag svarade mer mjukvara, jag brukar ta det som kräver minst arbetsinsats från min sida, ofta är det att lägga problemet i mjukvaran som
är enklast. Det vill jag tro iaf. Men det beror i fall till fall.
Skulle helst vilja svara bägge.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ibland kan man kanske testa principen mjukvaran för att senare gå till hårdvara för att få upp hastighet, avbelasta kretsen eller få bättre resultat.

men ibland kan man ju faktiskt lösa problem mycket lättare med hårdvara istället för mjukvara... min pappa råkade ut för det en gång, civilingenjörer med värsta utbildningen i digitalteknik skulle göra en kalibreringskonstruktion men pga deras dåliga analoga kunskaper blev det värsta avancerade projektet som kostade företaget en hel del extra
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Försök göra ett RC-lågpassfilter med lång tidskonstant i mjukvara :roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett RC-lågpassfilter i mjukvara är inte så himla svårt, det kräver bara en timer och en A/D-omvandlare.

Jag håller mig till minimalt med hårdvara och resten i mjukvara. Iblant kräver det att man har lite MIPS att "leka" med för att klara biffen och då får man välja rätt MCU.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

De applikationer jag jobbar med mest har lite speciella gränssnitt, exempelvis 0-1,5A till tryckluftsventiler o.s.v. Då blir det ganska mycket hårdvara i konstruktionerna hur man än gör. Det har jag iofs. inget emot, eftersom jag tycker det är roligt att konstuera hårdvara!

I övrigt så tycker väl jag att det är bättre att lösa problemen i mjukvaran om det kan göras med rimlig arbetsinsats.
Michel

Inlägg av Michel »

Hmm...

FPGA - Går en sådan under hårdvara eller mjukvara?
:oops:

Inte för att jag har använt dom ofta ännu, men många saker brukar hamna där förr eller senare i den teoretiska förädlingsprocessen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det borde ju vara mjukvara, dom kan inget utan ett "program" precis som en MCU eller hur?
Henkan

Inlägg av Henkan »

FPGA går generellt som hårdvara även fast man måste ladda den med funktion (ej program) via externt minne vid uppstart. Vägen dit går dock oftast genom mjukvara.
Däremot kan man exekvera kod i tex Virtex2-Pro eller senare från Xilinx då det finns inbyggd processorkärna i FPGA:n. Alltså då både mjukvara och hårdvara i samma FPGA.
Skriv svar