Hellre lite hårdvara än lite mjukvara?
Hellre lite hårdvara än lite mjukvara?
Antag att du ska börja på ett projekt. I detta kan du lösa ett problem med antingen lite mer hårdvara eller lite mer mjukvara. Vad väljer du?
Problematiken uppstod för min del när jag insåg att jag behöver två UARTs till ett projekt som jag har tänkt mig att dra igång om inte jättelänge.
Jag personligen har hellre mer hårdvara eftersom jag behärskar det bättre än mjukvara.
Problematiken uppstod för min del när jag insåg att jag behöver två UARTs till ett projekt som jag har tänkt mig att dra igång om inte jättelänge.
Jag personligen har hellre mer hårdvara eftersom jag behärskar det bättre än mjukvara.
Kunde inte bestämma mig riktigt....vet bara att jag under tiden jag studerade på högskolan så valde jag hårdvarulösningar - för att kompensera mina brister i programering
. Det har väl ändrats en aning med tiden...men fortfarande är det väl hårdvara jag behärskar bäst. Cyr's argument: Att mjuk vara gör det enklare att ändra, är väl en av de stakaste skälen till att använda sig av mjukvara. Sen ersätter ju mikrokontrollers vissa specialkomponenter - på ett förtjänstfullt sätt, samt att kretskorten inte behöver bli så
stora.

- EagleSpirit
- Kontakt:
ibland kan man kanske testa principen mjukvaran för att senare gå till hårdvara för att få upp hastighet, avbelasta kretsen eller få bättre resultat.
men ibland kan man ju faktiskt lösa problem mycket lättare med hårdvara istället för mjukvara... min pappa råkade ut för det en gång, civilingenjörer med värsta utbildningen i digitalteknik skulle göra en kalibreringskonstruktion men pga deras dåliga analoga kunskaper blev det värsta avancerade projektet som kostade företaget en hel del extra
men ibland kan man ju faktiskt lösa problem mycket lättare med hårdvara istället för mjukvara... min pappa råkade ut för det en gång, civilingenjörer med värsta utbildningen i digitalteknik skulle göra en kalibreringskonstruktion men pga deras dåliga analoga kunskaper blev det värsta avancerade projektet som kostade företaget en hel del extra
- Schnegelwerfer
De applikationer jag jobbar med mest har lite speciella gränssnitt, exempelvis 0-1,5A till tryckluftsventiler o.s.v. Då blir det ganska mycket hårdvara i konstruktionerna hur man än gör. Det har jag iofs. inget emot, eftersom jag tycker det är roligt att konstuera hårdvara!
I övrigt så tycker väl jag att det är bättre att lösa problemen i mjukvaran om det kan göras med rimlig arbetsinsats.
I övrigt så tycker väl jag att det är bättre att lösa problemen i mjukvaran om det kan göras med rimlig arbetsinsats.
FPGA går generellt som hårdvara även fast man måste ladda den med funktion (ej program) via externt minne vid uppstart. Vägen dit går dock oftast genom mjukvara.
Däremot kan man exekvera kod i tex Virtex2-Pro eller senare från Xilinx då det finns inbyggd processorkärna i FPGA:n. Alltså då både mjukvara och hårdvara i samma FPGA.
Däremot kan man exekvera kod i tex Virtex2-Pro eller senare från Xilinx då det finns inbyggd processorkärna i FPGA:n. Alltså då både mjukvara och hårdvara i samma FPGA.