Hej, jag har precis köpt neon led rör som jag ska koppla in till bilen! Det står att man ska kopplas till bilens strömkälla, 12 volt. Vart hittar jag det i en volvo s60! Jag är ingen höjdare när det gäller el, men om jag inte minns fel är cigarettutag 12 volt, kan man knipsa den kabel och sno ström därifrån?
Vore grymt tacksam för hjälp, ska montera ikväll!
För mer information om bilen besök!
garaget.org/guranzzon
Hmm det här låter farligt...
12 volt finns lite överallt ja, men det är inte bara att sno. Hur mycket ström drar rören? Ska de kopplas via tändningen eller inte? Hur har du tänkt att avsäkra?
Om jag inte mins fel så är ciggarett tändar uttaget avsäkrat för 10A, och det skall gå bra att dela det under förutsättning det göres efter huvudsäkringen.
(i så fall är det nog enklast att helt enkelt sätta en extra säkring, tex kabelmonterad efter detta om neonboxen behöver lägre säkring)
Minns ej hur det är på dessa, men på en del äldre bilar brukar det finnas extra säkringsplatser man kan använda för annat.
Hmm... om jag inte missminner mig finns det en svart låda nånstans... den har liksom två pluppar man kan koppla in sig på... eller hur det nu var... och då kan man få 12V.
Hmmm... var det svart eller rött som var +....
Var försiktig! Jobbade som montör på radioaffär förr.Monterade bla mobiltelefoner och larm.Min chef skulle montera en mobiltelefon i en Volvo som precis skulle säljas av firman.Han fixade detta på bästa sätt...trodde han..tills bilfirmans försäljnings chef om in och skrek som en galning efter några timmar!Bilen hade stannat så den blev tvungen att bärgas tillbaka till firman! Kunden var knappast imponerad! Vad var nu felet? Jo han hade på nåt vis kopplat mobiltelefon enheten till bilens elektronikbox,och förstört den!Så det blev en dyr historia för företaget....
Som alltid; vet man inte vad man håller på med så ska man inte hålla på! (åtminstonde inte tills man lärt sig, då förslagsvis på labbänk, skolbänk eller i en billig testmiljö). Om du är det minsta osäker bör du göra som det redan tipsats om, skaffa en avsäkrad plug till ciguttaget och dra 12V från denna! Vill du ha en dold montering får du lov att montera en kabel under inredningsdetaljer hela vägen bak till batteriet och sätta en kabelsäkring där istället