spänningsvakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jack1

spänningsvakt

Inlägg av jack1 »

Hej!

Hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig!

Håller på med ett litet vindkraftprojekt, 24V system med batteribank.
Till batterierna har jag kopplat en växelriktare 24V/230v som vid för låg spänning, ca 21V stänger av sig och detta fungerar som det skall.

Min idé är att sätta in någon typ spänningsvakt som jag kan justera själv för önskad spänning.
Vid ex 22V skall växelriktaren stängas av sedan skall batterierna laddas till ex 25V och då slår spänningsvakten till växelriktaren.

På fram sidan av växelriktaren sitter en liten På/Av-brytare, den tänkte jag ersätta med ett relä som styrs av spänningsvakten.

Svetsa kan jag så jag hoppas att kunna klara mig att löda med darrande hand… :)

Hälsningar
Jack
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Välkommen till forumet

det löser du ganska enkelt med två komperatorer och en spänningsreferens
och därefter en flipflopp av något slag, eller ett bistabilt relä med två spolar, men det är för dyrt :wink:

inkommande jämförs med spänningsreferensen, om spänningen på in är under min så skickar du nollar du flippfloppen, om spänningen stigit till ok för förbrukning så ettar du flippfloppen, eller bistabil vippa

behöver inte bli krångligt, men sätt ordentligt med filter på inspänningen och kolla om du inte har en remote ingång på växelriktaren
jack1

Inlägg av jack1 »

Tack för välkomnandet och svaret!

Problemet är att jag kan ingenting om komponenterna du beskriver därför undrar jag om det finns en ritning på det jag beskriver någonstans på nätet som jag kan skriva ut och ta med mig till elfa för att köpa komponenterna? Eller finns det något färdigt som det bara är att beställa?

Jack
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vet inte , har inte koll på köpeprylarna då man bygger sådant själv :wink:

håll tråden igång så kommer flera kolla på den och då kanske det dyker upp någon som sett vad du behöver, brukar hända ganska ofta

annars är det bara till att börja surfa och kolla upp prylarna :wink:
Matte

Inlägg av Matte »

borde inte en vanlig schmitt trigger lösa problemet?

se http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hb ... hmitt.html för applikations exempel+ kalkylator. Dock rekomenderar jag att du kör en spänningsdelare först + LP-filter( en kondensator parallelt med den resistorn mot jord) eftersom det är svårt att hitta en OP/komparator som tar 25V.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jodå, men då är det svårare att sätta gränserna var för sig, man får en pot för mittenspänningen och en annan för hysterensen

en dubbel komperator en 4093 , spänningsrefensen , kanske lm4040, två trimpottar och lite annas smått så är det klart
Skriv svar