trådlöst 2km 0.3MB/s?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Hur ska överförningen ske?
seriell-radio eller wlan eller annat?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Nu har jag bestämt mig för att bygga en prototyp.
Eller tja, bygga och bygga, jag tänkte montera en vanlig bärbar på en vanlig radiostyrd bil och styra med hand-kontrollen och se via wlan.
Men hur strömmar jag 2st webbkameror via lan?
visual basic eller finns det färdiga saker?
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Jag använde mig av VLC Media Player när jag streamade över wlan hemma. Dock kommer jag ihåg att jag hade lite strul innan jag fick det att fungera, bl a så var jag tvungen att välja en komprimeringsmetod som hade inbyggd felhantering/korrigering.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag hade tänkt att ha WLAN till min, då kommer man att ha mycket hög överföringshastighet från roboten. Tyvärr kommer det inte alltid att vara lika bra för den mottagande delen (dator med webbläsare) så jag räknar med att avnäda så lite band bred som det går redan från början.

Iom att jag köra WLAN så bör jag kunna köra runt i ett område som täcks av två WRT54G (eller ekvivalent). Dom ger mig WDS, så att mottagaren automatisk byter till bästa AP.

Förbindelsen mellan WRT54G kan ske med riktantenn. Mellan robot och WRT54G sker den med omni. WRT54G har två antennuttag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

victor_passe skrev:Men hur strömmar jag 2st webbkameror via lan?
Ett alternativ är att leta rätt på den klassiska CuSeeMe (den som är en 600 kB stor exe-fil, inte den nya som är 15 MB men sämre). Fast jag är lite osäker på om den klarar att sända två kameror samtdigt kom jag på..

Videolan (VLC) är kanske ett bättre alternativ, det finns väl t.o.m. möjligen att bädda in streamarna i en websida där.

Det finns en hel del programpaket för "kameraövervakning" också.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Netrunner: Eller en hög fonera-routrar, små, billiga, och drivs på 5V, iaf modellen 2100.
Skriv svar