Kompositvideo in i datan på enklaste sätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ABC123
Kontakt:

Kompositvideo in i datan på enklaste sätt

Inlägg av ABC123 »

Om man har en CCD med kompositvideosignal ut...vad är det enklaste sättet att få in denna signal i datan ?

Det finns ju CCD med RS232 -utgång och där är det ju ganska enkelt. Men en hel del intressanta CCD (de flesta) har kompositvideosignal som utgång ...

Jag föreställer mig att det borde finnas något färdigt chip som tar video in och sen gör en "memory map" av bilden på given signal som man sedan kan hämta med något protokoll. Eller hur sjutton fungerar det?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Grafikkort med videoingång kanske? Det finns ju också en massa TV-kort där många har möjlighet till komposit in eller ut.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Brooktree bt848 beganat pci kort för 100-299 kr gör biffen ;)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Du kan få mitt Matrox Marvel G400TV för 250 kr, inkl. extern kopplingsbox. Fungerar bra i Linux, i Windows har jag ingen anning då kortet är ganska gammalt.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Jag köpte en sån här på Tradera som jag tycker fungerar bra.

Finns även en uppgraderad variant.

Sök på easycap för olika alternativ.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Jag kanske var lite otydligt...
Jag är intresserad av hur det fungerar för att eventuellt bygga elektroniken själv (så att det passar bl.a. utrymmesmässigt tillsammans med övrig hårdvara i mitt projekt).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jaham då var det ju en annan femma...

Har inget direkt tips, men det måste ju finnas kretsar gjorda för just detta syfte...
xxargs

Inlägg av xxargs »

i princip är det ett eller ett par dedicerade chip som gör jobbet - ta hem datablad på dessa på säkert flera 100 sidor, fixa DMA, dubbelportsminne etc. (en del ha det säkert inbyggt) .

skall du inte göra hela implementeringsjobbet själv så föreslår jag att du ta någon chip som är linuxkompatibel och snor så mycket kod som det bara går där - det är mycket möda nedlagt där.

skall du ha komprimering så är det ofta två chip där ena är videkodningschipen och den andra är HW-komprimerings chip då den råa dataströmmen från en videokrets med 720x576x25Hz så handlar det om ca 35 MByte/s som måste behandlas och/eller stuvas undan.

i princip alla USB-videokodrar har HW-komprimering i sig eftersom inte ens USB2.0 kan garantera 36 MB/s kontinuerlig datatström (vilket Firewire/1394 faktiskt kan göra och är byggd för just detta!)

Dessvärre brukar inte folk försöka förstå hur dessa fungerar rent programeringsmässigt utan nöjer sig hur man tanka ned firmwaren (snodd från windowsapplicationen) till enheten och protokollet som krävs för att den skall börja leverera ut komprimerad mpeg2/mpeg4-videoström tillbaka.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Känns lite avancerat. För mitt ändamål behöver jag ju bara en (1 st) bild.
Det finns ju som sagt CCD med RS232 -anslutning och dessa måste ju ha en sådan lösning på kortet som jag talar om. Det är bara ett chip och dessa kameror är lika små och billiga som de med kompositutgång.
Jag har beställt en CCD med RS232 ska se vad det står på chipet.

Borde det inte gå att göra detta jobb med en signalprocessor?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går nog.

Men vet du över huvud taget vad du pratar om. Din första mening i tråden fick mig att undra, och misstankarna minskar inte. Det är väl signalen som är datan i problem bilden.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

En typisk kamera har en utsignal CCIR/PAL.

Min linuxkontroller kommer ha tillgång till ett antal serieportar, en parallellport och en massa in/ut man kan leka med.

Jag vill alltså bara fånga/tanka över/ en stillbild med/från kameran som sedan mjukvaran analyserar. Inte rullande video.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var hittade du kameran med RS232-anslutning?

Jag har ett projekt där jag ska läsa av composit-signalen direkt från en kamera, men det vore intressant att se vad RS232-anslutningen ger för möjligheter. Det jag ska göra påminner om detta ungefär. :)
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Den här t.ex.
http://www.electronics123.com/s.nl;jses ... tegory=241

Om inte länken fungerar google på "C328R"

Möjligheten RS232 ger är ju alltså att ladda ner en bild i taget (1 per sekund eller motsv frekv.) på ett bekvämt sätt vilket räcker för många applikationer.

Det är precis det jag vill kunna göra. Man borde kunna köra videosignalen från en CCD (de som har har video som utsignal) i något chip och "sampla" en bild på motsvarande sätt.
Skriv svar