Hur farligt egentligen är det med mikrovågor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Patrick, Tändstiftet genererar väl mest elektromagnetiska störningar, det går nog inte att jämföra med magnetronen (Edit: korrigerat felaktigt ordval).
Huruvida elektromagnetisk strålning i dessa styrkor är skadligt eller ej har ju diskuterats rätt flitigt här och det är fortfarande inte ens medicinskt bevisat (utom förstås då det gäller saker som tex vissa typer av industriell utrustning, stationsantenner och motsvarande men då snackar vi ju extremt stark strålning), men tändstift och annat ger knappast bestående skador pga det.

Däremot får du ju röntgenstrålning vid gnistgap i vacum, tex. (tex vissa vacumrör) (sagt för att illustrera vad som händer, det krävs, trots allt, ganska hög dos för att riskera skador av röntgenstrålning (i detta sammanhang, altså) jämfört med microvågorna så det är knappast något man behöver bekymmra sig om när det gäller vanliga radio/TV rör, tror jag)

Japp, det går att skärma microvågor med medelst stålskärmar också om man vet exakt vad man gör.

Edit: "tändstift sänder väldig lite RF-strålning och väldigt bredbandigt i jämförelse med en microvågsugn. "

Jo, Var detta jag åsyftade.
Senast redigerad av Mizzarrogh 24 oktober 2008, 11:56:07, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Microvågor och elektromagnetiska störningar är av samma natur dvs. elektromagnetiska vågor men olika frekvenser.

tändstift sänder väldig lite RF-strålning och väldigt bredbandigt i jämförelse med en microvågsugn.

Det som först kan ta skada vid hög helkroppsabsobtion av RF-strålning anses vara ögats glaskropp (blir grumlig för resten av livet - så var försikta!!!) och alla hygienvärden baseras därifrån. (testiklar kommer långt senare då den kyls tack vare genomblödning samt det startar med lägre temperatur - det är en av orsakerna till att dessa hänger utanför i en påse på kroppen och inte är 'inbyggt')

Punktvis RF-absorbtion är heller inget att rekomendera - gjorde det på en finger av misstag vid PIM-testningar för någon vecka sedan - att bränna sig ordentligt på en lödpenna är ingeting i smärta mot när man bränner sig på RF - det går djupt in i köttet och det värker fruktansvärt i många timmar efteråt (verkar som att alla nerver är i uppror) - och det jävligaste är att det inte syns ens en rodnad att visa upp fast det käns som om det krispigt grillas där...

Det verkar som att det inte blir några men av det - men det är man inte särskillt övertyga om när det är nygjort...

Dom enda RF/radiostrålningsskador man känner till säkert är dom akuta uppvärmningsskadorna pga. absorbtion vid höga RF-effekter - och absorbtionen är olika beronede på frekvens och därmd olika tillåtna maxeffekter vid olika frekvenser.

Vissa frekvenser som runt 27 MHz har tvärt emot istället visat kunna påskynda benläkning vid benbrott mm. och har används inom vården i vissa länder.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Patrick skrev:Men det finns mätare att köpa som kollar om mikrovågs ugnar läcker strålning?
Hur vanligt är det? med tanke på att mikrovågor är såpass farliga.
Det är inte vanligt.

Standarden för mikrovågsugnar ställer rätt stränga krav på läckage. Dessutom provas förreglingen på luckan (så den direkt stänger av om luckan öppnas) med 10 000 öppningar.

Man har en kul "robot" för det, eftersom mikron inte bör köras tom står det en djup tallrik i mikron och med jämna mellanrum går en arm med två elektroder och en slang in och kollar om vattnet behöver fyllas på (och gör i såna fall det). Tryckluftcylindrar trycker på startknappen och öppnar/stänger luckan. Och så sitter det alltså en mikrovågsmätare som registrerar eventuellt "läckage".

Det är med andra ord inte särskilt smart att "leka" med en lös magnetron om man inte har provat "antennen" och sett till att den inte läcker för mycket.

I lumpen fick vi lära oss att ögonen och testiklarna är det som tar stryk först (glaskroppen i ögat koagulerar har jag för mig). Hjärnan mår inte helt bra heller.

Så det är nog lite Darwin Award för de som leker med såna där grejer, inte så att de dör, men de kanske inte kommer kunna sprida sina gener vidare på grund av att de blivit sterila.

Strålning (som inte syns, t.ex. mikrovågor, röntgen eller IR-laser) och hög tryck är de två av det grejer som jag tycker är läskigast att hålla på med.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

En micro på jobbet fick spader. Öppnade man luckan samtidigt som man vred på tidsreglaget så hängde den sig. Sen gick det bra att köra den med luckan öppen ibland också. Tur man insåg att det inte var så lyckat och lät bli att köra in huvudet. :shock:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jag drömde mardrömmar en gång om att jag öppnade micron och den fortsatte att gå. Tycker det känns psykiskt väldigt obehagligt med sådana här grejer som man inte kan se.
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Patrick:
Ett litet inlägg om cancer och microvågor.

Som jag har förstått det så funkar det där med Cancer av microvågor på följande vis:
Microvågorna som ugnen/något annat sänder ut påverkar cellerna i vår kropp precis som allt annat som vi kommer i närheten av. När vi sätter oss i en stol påverkas cellerna av beröringen från stolen. När cellerna påverkas "störs" dem och detta kan påverka deras sätt att bete sig. Cellerna i kroppen är skydade dels av varandra och dels av cellväggarna. De är dessutom väldigt stöttåliga så det är sällan något stör cellkärnan. För att något rent makaniskt skall kunna störa cellkärnan så måste cellen först gå sönder och då är den redan förstörd och kommer inte att kunna orsaka cancer utan det blir ett sår.
Saken med microvågor är ju att de kan tränga igenom cellväggen utan att förstöra den. Vilket gör att de kan påverka cellkärnan utan att förstöra cellen. Om detta sker så kan det hända att vågorna påverkar just den dela av cellens dna som påverkar huruvida den ny producerar sig på "rätt vis" eller inte. Så i värsta fall kan cellen få för sig att "bli en cancercell" men det som måste ske då är dels att vågorna måste ändra produktionshastigheten och dels cellens övriga funktioner. En cell som bara massproducerar sig blir en godartad cysta som bara blir en klump och en cell som bara har förändrat beteende mönster, kroppen upptäcker snabbt att cellen är "sjuk" och skickar ut de vita blodkropparna på "utrota-uppdrag" :)
Kroppen är van vid och kan hantera cancerogena celler, den tar ungefär hand om 2000 sådana/dag.
Men problemet uppstår när det blir för mycket för kroppen. När den har för mycket att göra och måste prioritera vissa saker. Så säg att din kompis bara hade haft micro problemet, då hade hans kropp klarat problemet. Men nu är det antagligen så att hans kropp måste hantera andra saker. Damm i lungorna, förkylningar, mat i magen som för kroppen ser potentiellt farlig ut, förhöjda insulin nivåer till följd av socker intag, mekansisk påverkan på de yttre hudlagren o.s.v.
Så om din vän är ett hälsofreak så har han mindre att oroa sig för men är han en vanlig svenson så skulle jag avråda honom att hålla på med det där efter som att det är "ännu en" påverkan på kroppen.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

alltså sammanfattningsvis: foliehatten på! :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och som sagt, det första man förlorar är sin syn och sin förmåga att fortplanta sig, och är man inte rädd om dom delarna kanske man inte är så rädd om livet i övrigt heller...
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Soma skrev:Patrick:
Ett litet inlägg om cancer och microvågor.

Som jag har förstått det så funkar det där med Cancer av microvågor på följande vis:
Microvågorna som ugnen/något annat sänder ut påverkar cellerna i vår kropp precis som allt annat som vi kommer i närheten av. När vi sätter oss i en stol påverkas cellerna av beröringen från stolen. När cellerna påverkas "störs" dem och detta kan påverka deras sätt att bete sig. Cellerna i kroppen är skydade dels av varandra och dels av cellväggarna. De är dessutom väldigt stöttåliga så det är sällan något stör cellkärnan. För att något rent makaniskt skall kunna störa cellkärnan så måste cellen först gå sönder och då är den redan förstörd och kommer inte att kunna orsaka cancer utan det blir ett sår.
Saken med microvågor är ju att de kan tränga igenom cellväggen utan att förstöra den. Vilket gör att de kan påverka cellkärnan utan att förstöra cellen. Om detta sker så kan det hända att vågorna påverkar just den dela av cellens dna som påverkar huruvida den ny producerar sig på "rätt vis" eller inte. Så i värsta fall kan cellen få för sig att "bli en cancercell" men det som måste ske då är dels att vågorna måste ändra produktionshastigheten och dels cellens övriga funktioner. En cell som bara massproducerar sig blir en godartad cysta som bara blir en klump och en cell som bara har förändrat beteende mönster, kroppen upptäcker snabbt att cellen är "sjuk" och skickar ut de vita blodkropparna på "utrota-uppdrag" :)
Kroppen är van vid och kan hantera cancerogena celler, den tar ungefär hand om 2000 sådana/dag.
Men problemet uppstår när det blir för mycket för kroppen. När den har för mycket att göra och måste prioritera vissa saker. Så säg att din kompis bara hade haft micro problemet, då hade hans kropp klarat problemet. Men nu är det antagligen så att hans kropp måste hantera andra saker. Damm i lungorna, förkylningar, mat i magen som för kroppen ser potentiellt farlig ut, förhöjda insulin nivåer till följd av socker intag, mekansisk påverkan på de yttre hudlagren o.s.v.
Så om din vän är ett hälsofreak så har han mindre att oroa sig för men är han en vanlig svenson så skulle jag avråda honom att hålla på med det där efter som att det är "ännu en" påverkan på kroppen.
Det var något i den stilen jag tänkte,dock var det du skrev liite mer än vad jag visste :) bara lite 8)
Skämt o sido ska jag prata med han och be han inte hålla på mer med experimenten.
Tack för bra svar!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Rohan skrev:En micro på jobbet fick spader. Öppnade man luckan samtidigt som man vred på tidsreglaget så hängde den sig. Sen gick det bra att köra den med luckan öppen ibland också. Tur man insåg att det inte var så lyckat och lät bli att köra in huvudet. :shock:
Är du säker på att det inte bara var tallriken som snurrade och fläktarna som gick? Vanligtvis sitter 3 st brytare för att koppla bort strömmen till mikrovågsdelen - 2 som bryter strömmen och en som kortsluter matningen efter dem om de 2 första skulle ha misslyckats. Sen kan det nog finnas utöver det någon fler brytare som talar om för timern om luckan är stängd eller inte.

Så en bugg ska inte kunna göra att mikron fortsätter gå när man öppnat luckan. Det krävs i princip 3 mekaniska fel eller att man kört en vinkelslip genom luckan...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag hoppas att det är så. Men det lös och surrade. Fast synen är god och ja, fortplantningsförmågan tar det ju längre tid att undersöka. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Meduza skrev:Och som sagt, det första man förlorar är sin syn och sin förmåga att fortplanta sig, och är man inte rädd om dom delarna kanske man inte är så rädd om livet i övrigt heller...
Fortplantningsförmågan är väl ingen fara med för en idiot som kanske inte lyssnar på råd om hur man hanterar sådan här utrustning - det bekräftar ju bara Darwins idéer om det "naturliga urvalet", men att snubben kan skada andra är ju en helt annan sak. Det vore som att ställa sig på torget en lördag fm och provskjuta en AK4 med förbundna ögon - KRIMINELLT!
xxargs

Inlägg av xxargs »

soma:

Du får gärna ge en referens till detta text om du har en sådan - tyvärr förekommer det väldigt mycket sådana 'funderingar' utan egentlig bevis, bl.a från arbetsmiljöinstitutet (som är nedlagd nu) med helt olika slutsatser från samma grunddata - man hade inte ens bemödat sig om att byta en del av bilderna som används som 'bevis' i rapporterna och brukar dyka upp lagom när det är dags att äska pengar igen..

När jag så detta för några år sedan två olika rapportr som avhandlade mobiltemelfoners farlighet med diametral olika slutsatser med i stort sett samma grunddata så skulle jag kallat detta för i det närmaste forskningsfusk...

När det gäller elektromagnetiska vågors påverkan av kroppsceller så har tex vanlig värmestrålning från en öppen eld betydligt mer energi per 'foton' (japp det gäller även för lågfrekvens) än vågorna från UMTS - och innan fotoner blir så starka att det kan rubba elektroner ur sina banor det minsta och den vägen börja påverkan kemiska processer så måste våglängden nå under 400 nm (dvs. UV-ljus), allt under det så är all ev. påverkan av uppvärmningsnatur.- dessutom så reflekteras en stor del av RF-energin redan vid hudytan eller snarare vid gränsen där det blir 'köttigt' - rent vattenn har dielektrisk konstant av 70 vilket ger en reflektion av instrålad energi på ca 69% vid ytan (skulle vatten ha samma dielektricitetskontant för ljusfrekvenser - vilket den inte har - så skull den se ut som kvicksilver i spegling) - hud och annat har förmodligen lägre dielectricitetskonstan och därmed mindre refletionsfaktor - men fortfarande så är det svårt att få in krämet i huvudet/huden etc. och ungefär hälften studsar ut igen.

Den strålningen som tar sig in har så hög förlustfaktor i själva köttet att efter runt 1 cm så är det mindre än 10-del kvar av den inkommande effekten (det är därför centrum i micromaten inte värms upp hur länge man än grillar på - all energi i microvågorna är absorberat som värme redan den första cm tjocklek av maten) - att UMTS-vågorna skulle gå rakt igenom huvudet är bara BS då nästan all effekt av betydelse absorberas dom första 2 cm kropsvävnad - ja öga undantaget eftersom glaskroppen finns några mm bakom hornhinnan och utan genomblödning som kyler så kan temperaturen bli farligt hög (dvs över 40 grader C), så kan man få grå starr för att glaskroppen grummlar.

Dom elektrostatiska krafterna i en cell från själva vattnet och alla lösta kemilkalier som sliter och drar i alla större molekyler som en skock pirayor som äter ren en ko, är så otrolig stora och kaotiska, där tex. spänningsskillnad pga. olika jonhalter kan ligga uppåt 1 Volt på var sida på cellmebranet på några um - vilket gör att den sammalagda fältstyrkan är löjligt högt och vartfall många tusen gånger högre än en inkommande 'global' UMTS-våg utifrån .

en global UMTS-våg in i ett cellkollektiv fungerar unefär som en långsam havsvåg in i en stor tångbank - vågen dämpas ut sakta pga inre friktion i tångbanken men rör inte om ordningen mellan bladen i tångbanken - tar man snabbgående fartyg däremot genom banken (UV-foton) så blir det skador på strukturen i genomfarten och skadar hela cellen och celkulturen - UV-strålning används avsiktligt just för decificering...

---

Dock kan jag av egen nyköpt erfarenhet säga att 0.5 cm djup RF-bränning på en finger är illa nog... - då snackar vi inte om lite bränt på ytan som när man slarva med lödpennan utan här handlar det om vartfall halv cm 'raw, medium or crispy'-grillat och halv cm djup bränning är förbaskat mycket på en finger.

Lyckas man värma ända till beneet med RF-PA med KW i peakeffekt skall det enlig kollegial information göra ordentligt konstant ont i veckor efteråt...
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

xxarg:
jag vill nog inte påstå att jag kommer med någon fakta i det här fallet. det var mest en sammanfattning av min bild. Jag har aldrig själv gjort några studier i ämnet. Jag har läst studier som andra gjort men hur vet jag om de stämmer eller inte? Jag har sammanfattat det på ett sätt som jag tycker låter rimligt och på det sätt jag tolkat de flesta studier , böcker och artiklar jag läst i ämnet.
Jag vet inte särskilt mycket om strålning och elektromagnetiska fält men jag vet en heldel om kropp och hälsa

Det jag egentligen ville säga var inte att det är farligt med strålning utan att vi utsätter våra kroppar för massa olika typer av påfrestning som den inte är van vid och därav inte kan hantera. Ju fler olika typer av "ovanliga" påfrestningar vår kropp utsätts för desto mer har den att göra och då blir chansen större att kroppen får för mycket att göra och missar något som i sig inte är särskillt farligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan enkelt säga att vattenmolekyler är en dipol och att den kan fås att röra sig (termisk rörelse) genom att excitera den med mikrovågor. Kort vatten blir varmt av mikrovågor - mycket varmt. Kroppen innehåller 2/3 vatten, vilket ju också kan fås att koka om det utsätts för mikrovågor. Behöver man säga mer.
Skriv svar