Nu när jag har kommit in lite på det "större" AVRerna, AVR32, och började läsa om minnena så slog det mig, jag kan näst intill inget om hur RAM fungerar tillsammans med en mikroprocessor/MCU.
Så jag tänkte testa det, i ett lite större projekt, med en Mega128 då den har interface för externt SRAM (vet att 64an och 8515 också har det, men hade 128an liggandes).
Men, till frågorna.
Jag läste om roliga projekt om vad man kan göra och snubblade över denna: Länk
Han har gjort en ATA-kontroller och använder SRAMet som en buffer för skriv och läsningar.
Detta ser ut att vara ett roligt och spännande projekt som kan ta lite tid och funderande så jag tänkte göra något liknande,
alternativ att man går ner till minneskort men ändå försöker sig på FAT32 (så man kanske skulle kunna få det att fungera som ett USB-minne) som nog är den stora boven (svårigheten).
Men, till funderingen; han använder ett 64kx16bit SRAM (K6R1016C1C) och vad jag förstod från databladet så kan man max ha 64kB SRAM, men han har 128kB.
1. Och min fråga är då, varför har han 128kB när man bara kan använda hälften?
Är det bara för att han vill använda den extra bandbredden (16-bit i stellet för 8-bit) eller hur är det tänkt?
Sedan så letade jag efter gamla trådar om minneskort och liknande projekt men jag tror att forumet hatar mig då när jag söker på minneskort eller FAT32 så får jag inga träffar, men jag kommer ihåg att jag har sätt projekt om det flertalet gånger.
2. Är det någon som råkar ha någon sådan tråd sparad?
Det skulle underlätta mitt arbete mycket!
3. Är det någon som råkar sitta på en länk till ett projekt där externt SRAM används som man kan lära sig av?
Det spelar inge större roll om det är för Mega64, 128 eller 8515 då alla fungerar _ungefär_ likadant.
Jag börjar få ett litet grepp om hur det ska vara men mer exempel skulle hjälpa till avsevärt!
4. Vet någon vart man kan få tag på minnet som han använder eller minnen av samma typ?
Sökte runt lite men hittade bara på Digikey och att köpa ett minne och sedan betala 10x i frakt känns lite onödigt.
Puuhhh!

Hoppas någon kan hjälpa mig och tack på förhand!
Jag hoppas att detta blir ett lyckat och roligt projekt!

Då det är tid för min del att ta ett ordentligt projekt efter att ha gjort så många småttingar.
//Emil
Luleå