Macro till EMC2?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish

Macro till EMC2?

Inlägg av Tottish »

Jag funderade på en smart noll-inställare för Lillsyrran när man kör gravyr i tunna material. Det kan ju vara svårt att få en A4-size 0,4mm alu-plåt att ligga plant över hela ytan när man ska gravera den. Kör man halva tjockleken som gravyrdjup så får den bara diffa på <0,2mm. Inte helt lätt att få till.

Det jag kom på som lösning vore om man helt enkelt lät styrprogrammet läsa in Z-nollan lite "här och där" och sedan arbeta utifrån det. Själva avkänningen kan t.ex. vara en krets som sluts när verktyget går emot plåten. Detta funkar bara på metaller men det är bara där jag har problemet.

MEN: Hur ska jag förmå EMC2 att göra detta? Skulle väl gå ganska smidigt i Mach3 efter vad jag minns så fanns där en väl utvecklad macro-hantering men nu har jag gått över till EMC2 och hittar inte någon info kring detta.
Någon som vet något? Går det kanske att snacka med EMC2 över t.ex. serieporten och programera en PIC som tar hand om processen? Skulle inte ha något emot en sådan hårdvarulösning men om det går att hantera i mjukvara så är det ju smidigare.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Helt fel sätt att lösa 'problemet' som jag ser det.

Detta ska du lösa mekaniskt så materialet ligger plan endera att du har ett vacuum bord eller att du limmar/tejpar materialt på en lämplig bärare som är lätt att ta bort.
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK, det är noterat.
Kanske något bra förslag om hur det ska lösas med ovanstående exempel?

EDIT: Kan tillägga att jag tycker att det vore smidigt att ha en automatisk "noll-ställare" när man t.ex. kör kretskort även om värden inte behöver hämtas kontinuerligt. Maskinen står så att jag måste krypa runt på golvet med det trådlösa tangentbordet i hösta hugg när jag ställer in nollan.
H.O

Inlägg av H.O »

Här kommer ytterligare ett "icke-svar" på din fråga...men i alla fall. På kommersiella gravyrmaskiner och kretskorts-protoyp-fräsar ala LPKF så är det vanligt med en fjädrande spindel. Man kör ner Z mot materialet, sen är det en "fot" ur vilken verktyget sticker ut 0.1mm eller vad man nu vill som dels trycker materialet mot underlaget och dels pressar spindeln uppåt mot kraften från fjädern.

Jag är övertygad om att det går att göra en "tool-setter" även med EMC2 men jag har inte så bra koll på det, tyvärr. Finns stöd för G31?
Tottish

Inlägg av Tottish »

H.O:
Verkar inte som att det stöds. Finns i vart fall inte med i G-gode-översikten i manualen och google ger mig inget som visar på motsatsen. =(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då finns det 3 alternativ

Snikmetoden som jag beskrev

Lyx varianten sm H.O. beskrev ( lurar på att göra en själv, kör snik nu)

Byt till Mach3 och kör enligt din metod
H.O

Inlägg av H.O »

Hmmm, kollade lite snabbt i EMC2 User Manual och mycket riktigt finns ingen referens till G31. DÄREMOT finns G38.2 som verkar vara "samma" sak. Så en liten G-kod snutt med G38.2 tillsammans med G10 borde kunna fungera. Tyvärr verkar G10 bara ha tillgång till G54-G59 offset och INTE tool-length offset (som jag har för mig G10 har i Mach3).

Som sagt, jag är tämligen övertygad om att det går att göra även i EMC2 men kanske detta inte är rätt forum pga det lågfrekventa användandet av just EMC2 här. Det finns ju Mail-listor etc för EMC2 så en fråga där ger nog dig npg ett bra svar.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hmmm, ser att jag har en del att lära om G-kod. =)

Ska kolla upp de koder du listade närmare och kanske återkommer jag om det är något G-kodsrelaterat jag undrar över. Är, som sagt, allt annat än hemma på den biten.
Fixar jag till något så kommer definitivt lösningen upp här i tråden för mina lätträknade EMC-fränder. :D

Tack för hjälpen!
MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

På jobbet har vi en cnc med "flytande huvud" för att fräsa dekorspår i dörrar. Det är bra på två sätt, dels behöver inte dörren vara helt jämn för att spåren ska bli lika djupa över hela ytan och så behöver man inte ställa in Z så noga då "flytförmågan" är ca 10mm

Googlade lite på "cnc floating head" och hittade bland annat:

http://www.denford.ltd.uk/index.php?opt ... &Itemid=55

Det är nog rätt lätt att bygga något liknande själv, skulle tro att ställbart fjädertryck är bra att ha.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Känner på mig att tråden med detta kommer att ta ett siodspår men kör till...

Mycket intressant att se det där POS. Kan inte heller se at det skulle vara särskilt svårt att bygga något liknande själv.
MEN: Hur ska man utforma "kragen/pressarfoten" för att inte repa materialet vid gravering? Kör man aluminium så bildas ju en del spån och dessa borde släpas med när man kör runt på kortet och repa finnishen. Är väl helt okej på PCB men inte om man kör något som ska bli dekorativt. Tänkte inom snar framtid gravera lite blanklackad alu och oroar mig därför mycket för finnishen.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

tex den vi har på jobbet har en fot i nån hård plast (acetal?)
och en renblåsning i kombination med bra utsug, det fungerar bra för fräsning i skivmaterial men hur det funkar på alu har jag ingen aning om då man ev måste kyla med nån vätska också?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Mja, grunda gravyrer i Alu borde man väl kunna klara utan kylning? Har aldrig provat utan men jag tror ändå att det skulle funka. Hmmm... *funderar vidare...*
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Om man låter "pressarfoten" ligga väldigt löst mot arbetsstycket och istället kopplar dess rörelse till en potentiometer (kuggstång eller länkage) så skulle man kunna åstadkomma ett självreglerande system.
Då skulle det vara möjligt att gravera även på en lätt "kupig" yta.
Skriv svar