Stegmotor o svarvchuck till rundmatningsbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Stegmotor o svarvchuck till rundmatningsbord

Inlägg av jaras »

1. Vad behövs det för stegmotor för att snurra ett rundmatningsbord. Det är 90 ggrs utväxling så det är väl fart som ska prioriteras? Den ska kopplas till Gecko 540.

2. Jag förstår inte hur man fäster en svarvchuck på rundmatningsbordet. Jag har sett mellanplattor men förstår inte hur man ska kunna dra åt chuckskruvarna när man satt fast plattan på rundmatingsbordet. Någon som kan tipsa om prisvärd chuck och beskriva hur man fäster den?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lite mer underlag i form av bilder skulle inte skada så man kan hjälpa dig
jaras

Inlägg av jaras »

Jag har ett vanligt 150 mm rundmatningsbord. Det har tre t-spår och jag vill montera en stegmotor istället för veven. Tänker mig en 41a/51a från Jojje.

Här en bild med ett cykeldrev liggandes på, tror att det kommer bli mitt första projekt att fräsa en kugg..

Bild[/img]
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Ah!
Jag har funderingar på precis samma ombyggnad av mitt rundmatningsbord (när styrsystemsbytet är klart)! En styrd fjärde axel vore ju rena drömmen!

Ang. chuck så är ett sätt att skaffa en "lågbyggande" modell t.ex: http://www.smaskin.se/?pid=210229

Det bör gå att hitta billigare modeller...

edit:
eller kolla med Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=256077

"chuckflänsar finns som beställningsvara"
Fräsen

Re: Stegmotor o svarvchuck till rundmatningsbord

Inlägg av Fräsen »

jaras skrev: 2. Jag förstår inte hur man fäster en svarvchuck på rundmatningsbordet. Jag har sett mellanplattor men förstår inte hur man ska kunna dra åt chuckskruvarna när man satt fast plattan på rundmatingsbordet. Någon som kan tipsa om prisvärd chuck och beskriva hur man fäster den?
Du fäster plattan på chucken först sen drar du fast plattan som har större diameter än chucken på bordet, som på föregående skribents första länk. Dock lär du ha ett centreringsdorn så att du slipper klocka in chucken varje gång du skruvar dit den. Billast är om du svarvar, eller låter någon annan, en egen mellanskiva och letar rätt på en billig chuck eller backskiva på t.ex. Tradera.
jaras

Inlägg av jaras »

Ah, tack Fräsen, det förklarade saken. Större diameter på plattan. Då är det bara att jaga prisvärd chuck. Dom på arceurotrade verkar prisvärda. En lågbyggande vore sjysst men 6000 pix är utanför min budget...
MrNiceman68

Chuck !

Inlägg av MrNiceman68 »

Kolla på www.verktygsboden.se de ligger i borås.
Bra och ganska billiga.

Jag gjorde om min rundmatningsaparat med en tjock platta 30mm och skruvfästena frästes ut (4st 90gr mellan dem.) och med insex går det att montera den plattan fast min chuck är lika stor som yttermåttet på min rundmatnings apparat.
Kan ta bilder på den om ni vill.

// Johan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är bara lite nyfiken, vad kan man göra med ett liggande rundmatningsbord som man inte kan få fräsen att göra direkt? Ge mig gärna lite exempel på saker som man kan vilja tillverka med hjälp av rundmatnigsbord. Som jag ser det kan bordet snurra på sin axel i horisontalplanet och dessa rörelser kan ju en fräs klara ändå? I en svarv kan jag se funktionen och möjligen med ett stående rundmatningsbord i en fräs?

/PeterH
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om man inte har en "styrd" fräs kan man ändå fräsa radier och cirklar.
Smidigt också om man ska borra cirkulära hålbilder.
Finns nog mycket mer som jag inte kan komma på just nu.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Om det är en icke styrd maskin så finns det anledningar. fräsa spår,borra håldelningar.

Om vi pratar CNC-fräs så har man normalt rundmatningsbordets centrumlinje 90 grader i förhållande till frässpindeln. Idag finns det dessutom i CNC maskiner där rundmatningsbordet även är en svarvchuck och frässpindeln håller svarvhållare.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo det förståss, men här pratas det ju om att byta ut veven till en stegmotor och styra med en fjärde axel från t.ex. Mach3... :roll:

/PeterH
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Den verkar vara flexibel och sätta upp hur man vill.
Vart kan man köpa en sådan och hur mycket kostar den?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

PeterH skrev:Jo det förståss, men här pratas det ju om att byta ut veven till en stegmotor och styra med en fjärde axel från t.ex. Mach3... :roll:

/PeterH
Nej Peter, han skriver bara om stegmotor :) inte att styra med Mach3

Det som man kan använda detta till i en styd maskin är ju en 4:de axel A
Placeringen är ju upp till var och en men 'normalt' är ju att A ligger axiellt på X axeln.

Varför man ska ha den på flatan ser jag ingen vits med i en styrd maskin.

Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om du inte har så stora krav & ska harva i hårda material så kan man ju använda centrum hålen i både svarvchucken & rundmatningsbordet. Genom att gänga upp dessa & svarva till en passande skruv så kan man skruva ihop dom båda i varandra, så som jag har gjort!.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=360
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för skissen Bengt, den var bra och där förstår jag också bättre funktionen hos just "A" axeln, men "C" i skissen förstår jag inte om den sitter själv, men i kombination med A och B blir det ju en riktigt avancerad lösning! Problemet i en maskin som har alla axlarna styrda måste vara fastsättning av materialet :shock:

/PeterH
Skriv svar