[Motor/Generator] Vad är detta egentligen??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

[Motor/Generator] Vad är detta egentligen??

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag går bet på det här, Är detta en motor eller generator?

Bild

Om det är en motor (vilket märkplåten antyder) Vad är de lösa tamparna vid rotorn till för, varför denna gammalmodiga konstruktion med öppna ringar, när det fanns betydligt modernare motorkonstruktioner vid denna tid?

Är det, trots allt en generator förklarar det ju utförandet med öppna släpringar och de underliga proportionerna. Då borde väl de "extra" tamparna vara för magnetisering, rimligen.

Var fullständigt övetygad att det var en sådan tills jag såg den underliga märkningen.

(det sitter även tre anslutningsplintar med skruvanslutning vid botten)
kontakterna går såvitt jag kan se inte att reglera eller ändra på något vis, annars hade ju bitarna fallit på plats.

Det verkar altså INTE vara en vanlig släpringsmotor.

"AB Janssons elektriska verkstad Falun Sweden

Under står det bland "elmotor"
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle gissa på att det är en asynkronmotor. Släpringarna är för seriemotstånd till rotorn. På så vis kan man få ner startmomentet, och på samma gång startströmen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, jo det låter ju rimligt, det skulle ju förklara en del, man får kanske utgå från att det är en relativt tidig typ. :humm:

(Hade hoppats kunna använda den som generator...)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Glömde säga,

Den är märkt 220V 50Hz.

Hur tusan är det tänkt med tre tampar??
xxargs

Inlägg av xxargs »

det är förmodligen en 3-fasmotor med pådrag - för lugn och snygg start av motorn utan blink och mörklägga hela bygden vid start...

Nu verkar pådragdelen saknas då det ofta var en spak som vreds i olika lägen under uppstart (dvs koppla in olika motstånd eller potentiometer för olika vridmoment) och i slutläget kortsluts rotorn lindning och i det läget kan motorn ge full moment - kan ha varit så att den delen har varit monterat någon annanstans och nu därför bara hänger lösa sladdar. Finns borstarna kvar men ej i kortsluten läge så kan det gå att rädda upp den och göra startapparat med tidsfördröjda kontaktorer och effektmostånd.

vid helt öppet läge så brummar motorn lite som en transformator och snurrar inte, koppplar man in ett lämpligt motstånd från de tre sladdarna till en gemensam mittpunkt så får motorn vridmoment - olika mycket beroende på motståndsvärdet (eller snarare strömmen genom rotorn) - och när den har varvat upp helt så kan dessa 3 sladdar kortslutas - om det inte finns någon mekanism på själva motorns släpringar som gör det - normalt kortsluts de på ringarna med någon mekanism och borstarna lyfts upp vid 'fulläge' och kontinuerlig drift med pådragsspaken. Men har den här haft någon fjärstyrning mha. kontaktorer och klockor för start så kanske denna är avsedd att gå med borstarna på släpringarna hela tiden.

---

Den kan du nog använda som generator om du matar DC-ström genom släpringarna i lämplig fördelning - tex fullström på ena och halvström på de 2 andra ringarna då dessa förmodligen är Y-kopplade - sedan måste din drivande motor vara välreglerad och hålla varvtalet stadig då en sådan här generator inte har någon varvtalssläp utan fungerar som en synkrongenerator.

du får helt enkelt exprimentera och mäta upp lite motorparametrar som tex hur mycket ström statorlindningarna ger vid kortis vid 10 mA stöm på rotorn - och vid öppen statorlindning - kolla vilken spänning (motorn roterande vid märkvarvtal), och från lite ellära-formler så bör du kunna räkna ut lämplig ström för att få önska spänning och hur mycket ström generatorn kan ge ut.

du kan utgå - om du kan hitta en märkplåt att angiven maxtröm är just angiven maxström...

och innan du lägger för mycket krut på denna - kolla lagren... och att dom går att byta om de verka lite risiga.

- men var försiktig så en sådan sak ger betydligt mer än 50 Volt och max 20 mA...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, tackar! :)

Pådragsdelen har nog varit separat, tyverr är den nog borta, enligt vad det verkar. :(

Jodå, lagren verkar ok frånsett en lös packning, ser möjligen ut att kunna vara oljebronslager.

Dock är jag osäker på om lindningar och annat har blivit fuktiga.

Skall försöka labba litet med den sedan, tror jag och se om den funkar som generator. :)
.
Senast redigerad av Mizzarrogh 22 oktober 2008, 21:29:45, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs

Inlägg av xxargs »

den är nog så pass gammal att den kan ha varit inkopplad när 220V - trefas fanns tillgänglig, alternativt alltid Y-kopplad vid 380 Volt-drift. med pådrag behöver man inte växla mella Y-D start.

dagens 400V-motorer kopplas som Y-koppel vid start just för att få 230 Volt över lindningarna och därmed lägre startström - dvs motorn går underspänd vid start, och när man kommit upp i varv så går man över till D-koppel och full spänning över lindningarna - som generator så skulle en sådan motor i Y-koppel ge 690 Volt..

- hmm ganska behändigt med 220-lindningar om man vill generera egen ström...
xxargs

Inlägg av xxargs »

baka motorn i 40-50 grader under några dygn så att allt är riktigt torrt innan första strömpåslaget - ha brandsläckaren tillgänglig ;-)

teoretiskt skulle man kunna göra en sådan uppvärmning genom att leda kontrollerad likström genom statorspolarna runt märkströmmen och kanske lite högre - spänningen lär inte vara så högt och kanske är runt 12-24 Volt eller så.

som sagt- ta det lungt och tänk på att det är stor termisk massa så uppvärmningen tar lång tid innan det kommit i balans med avkylningen - gör det under övervakning tills temperaturen inte stiger längre och ett antal timmar efteråt...

sådana grejor var byggda robust förr i tiden - men insekter och råttor kan ha skadat lindningarna ändå - inspektera noga - prata med en lindningsverkstad om det finns några kvar..
Norpan

Inlägg av Norpan »

>teoretiskt skulle man kunna göra en sådan uppvärmning genom att leda kontrollerad likström genom statorspolarna.

Fungerar i praktiken åxå, har praktiserat detta nåra gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: [Motor/Generator] Vad är detta egentligen??

Inlägg av Mizzarrogh »

Bumpar upp denna mycket gamla tråd, motorn har stått ute en en längre tid men verkar ok annars då den stått övertäckt, tror jag. Är det rekommendabelt att tex täcka över den och köra en elbjörn en tid så det torkar och sedan svagström genom lindningarna enligt föregående? (verkar inte genomblött men med tanke på krypströmmar menar jag)

Min fundering är om det på något vis går att göra om lindningarna så det blir självreglerande men misstänker man även måste plåta om den helt och hållet i så fall och det lönar sig knappast. Hade hoppats kunna använda den som maringenerator, går det att få ut 380V säkert ur denna som den är under längre period? :)

Hur är det med en modern asynkronmotor kan man köra den rakt av som generator om man bara vaktar på varvtalet (då den ju inte har någon egen reglering menar jag) eller?

Ursäkta om jag är litet trött och ofokluserad nu, så har förmodligen missat en massa som är på basnivå kunskap... :oops:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En asynkronmotor går inte att använda som generator utan ett starkt nät. En nödlösing är en svängningskrets, men det skulle jag inte rekommendera. Med släpningar kanske man kan konvertera den till synkronmaskin, med det har jag inte koll på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jag hade hoppats det fanns någon enkel lösning men det gör det kanske inte. :humm:
xxargs

Inlägg av xxargs »

[modern asynkrongenerator]

nej - du måste skapa strömmen i rotorn så att det blir en snurrande magnetfält på något sätt, annars blir det ingen ström och spänning statorlindningarna.

asynkrongeneratorer måste ha ström från elnätet för att kunna generera ström, detta för att elnätet står för magnetiseringsströmmen som pumpas in till rotorn via statorlindningarna.

med kondensatorer på 1-2 lindningar så kan man lura igång en asynkronmotor genom att kondingarna tillåter att ström går igenom statorlindningarna och skapar och håller kvar magnetismen i rotorn med motorns kvarvarande magnetism (remanens) som startmagnet - men dessa kännetecknas av dålig kapacitet (ca 1/3 del av motorns märkeffekt) och att de helt plötsligt kan tvärdö när man koppla in induktiva laster (som andra motorer) och man måste stänga av den - magnetisera om den med likström när den står still och sedan starta igen...

ingen säker lösning alltså...

bättre att köpa en generatoragregat på jula etc. med all kontrollutrustning färdig...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, Problemet är bara att jag behöver en ganska stark generator, de som sitter på billiga elverk är alldeles för klena och har ofta endast enfas och 230.

Större elverk kostar skjortan nya, typ 50-60 k och uppåt, håller på att leta ÅF för starkare generatorer men misstänker en sådan går på minst 8-9k med den effekten också vill jag absolut inte under några som helst omständigheter använda någonting som kommer från kina i sådanahär sammanhang!! :shock: , med andra ord troligen att leta en begagnad men de verkar inte vara stapelvara direkt när det inte är kompletta enheter. :(

En klar önskan är att generatorn kan leverera 380V 3fas och önsketänkande runt 25KW (och som sagt kinaprylar går inte även om de kostar en spotstyver, de är för opålitliga och har alldeles för kort livslängd och för tunnt gods, mm liter tom mer på detdär gamla rostiga öket på bilden... ) då det är huvudgeneratorn, tyverr.

Asynkronmotorer har jag ett per stående som är bra, därav frågan. Men, det går inte att köra någon form av arrangeman g med en mindre generator som ger mag. ström på samma axel?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det svårt att få kvalitetsgrejor utan att vilja betala....

storlekmässig sett så ligger önskad generator ganska nära elverkan som militären använde (30 kVA?), så det blir nog att fara runt på olika skrotgårdar, konkursutförsäljning/auktioner och kanske hålla koll på fortifikationsverket när dom lägger ned olika militäranläggningar mm.

eller så får du göra en likströmsdriver till släpskona på din gamla 3-fasmotor med släpringar - du har bättre förutsättningar att göra något vettig i generatorväg med denna än alla moderna asynkronmotorer som finns idag. Regleringen görs med hur mycket ström som går igenom rotorn där strömmstyrkan tillsammans med varvtalet bestämmer spänningen när det är olastat och maxströmmen när generatorn börjar begränsa - dom reglerna gäller alla generatorer, även permanentmagnetgeneratorer där dom fasta magneterna gör att man inte kan justera spänningnen vid ett givet varvtal och generatorer av den typen ofta ligger på strömbegränsningen i generatorn i alla lägen (typ MC-generatorer mm) eller så sticker spänningen upp till mycket högt värde.

du får sätta snurr på den och börja mäta upp ström och spänningar på statorerna när du matar på lite DC-ström via släpringarna...
Skriv svar