Kretskortsmjukvara

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Är det kyocera1700´an du använder så har jag för mig att svärtan går att ställa upp avsevärt jmfrt med hur den var ställd när du fick den av mig. eco läget ska vara avaktiverat för att få hyfsat svart.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen skrivare jag haft har skrivit ut så det räckt med bara ett lager. Förra skrivaren (bläck) fick jag lägga tre lager med. :P
Men det är ju ingen konst. Bygg ett litet genomlysningsbord (som kan vara bra att ha till annat också) så är det lätt som en plätt att lägga två utskrifter på varandra och tejpa ihop. :)
Med två på varandra (har laser nu) spelar det ingen roll om jag lyser 7 minuter eller 15 minuter. Det blir inga prickar i kopparen. Men det går förbannat fort att framkalla om jag lyser 15 minuter. Hinner knappt få ner laminatet förrän det är dags att ta upp det. :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, jag använder max svärta på Kyoceran. Får väl testa dubbla lager nästa gång.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jag kör med Canon Pixma IP4000, och jag har hittils inte sett några problem med endast ett lager OH-film. Har för övrigt lämnat toner transfer-metoden helt då jag med min UV-setup får jättebra resultat varje gång - i motsats till toner transfern som var mer av ett lotteri.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tripp, kör du med Proteus (isis/ares) schema/pcb-cad?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag blir alldelse gråt färdig att se vad folk kan åsta komma :(

Vilka program använder ni för att rita upp korten på?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Finns en shareware som är poppis: Eagle
http://www.cadsoft.de/

Ska du göra stora kort eller många lager får du betala.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vilka program använder ni för att rita upp korten på?
KiCad.. Suveränt: http://www.lis.inpg.fr/realise_au_lis/kicad/
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

är det bara jag som är helt bakom flötet som knappt ens förstår mig på dessa program?

Autocad är ju fan så mycket lättare.
tycker att detta ska väl inte vara så svårt att få fram?
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vari ligger problemet 'fullmoon'?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ahum.. Jag lärde mig AutoCAD på den gamla goda tiden, före windows. Tyckte aldrig att det var intuivt, men styrkan låg i alla tilläggsmoduler. Litet som med KiCad, det finns massor av libraries till det och guider, typ:

http://www.kicadlib.org/Fichiers/KiCad_Tutorial.pdf

Men visst, man glömmer om man inte jobbar med det hela tiden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jo, jag har sett och hört flera som har ett förflutet i "mekanikvärlden" som inte förstår sig på elektronik-CAD.
Konstruktören på Geckodrive gör ju tydligen sina layouter i något mekanikprogram...
Men så fort ens konstruktioner lämnar "lite lysdioder och några motstånd" så är det mer eller mindre omöjligt att hålla reda på allt. Några tusen noder och 4 lager utan stöd av en nätlista och rubber-banding samt jordplangenerering i AutoCad är nog ingen bra ide...
Om det kan glädja dig så har jag lika mycket problem att förstå mig på mekanik-CAD programen (Alibre i mitt fall)...
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Ska du lära dig mekanik-cad finns faktiskt en och annan tutorial på youtube har jag sett! Det var på den vägen jag lärde mig att göra ritningar på ritningsblankett :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Problemet med diverse Tutorials är att dom beskriver HUR man gör, men inte varför och filosofin. Dvs själva handhavandet gås igenom bra men det är inget naturligt arbetsflöde om man kommer från elektronikvärlden så att säga.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är väl litet samma med alla OpenSource-program.. Dvs manualerna lämnar en delmövrigt att önska, samma med Eclipse tex. Men kan man sin elektronik så... ;)

Vad jag uppskatta med KiCad är att alla filformaten är öppna, text, så man kan grotta omkring om man vill.
Skriv svar