Hjälp med att dimensionera BLDC motorer till ROV *Avslutat*

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Andax: Coolt! Det måste jag prova (någongång)!

kato: Tja, med tanke på vad du svarvat hittills vore det väl ingen större konst för dig att svarva till några reflektorer :) Du hittar fler ljusdioder på www.molectric.com men jag tycker dealextreme har rätt bra drivare. Dealextreme säljer även färdiga al. reflektorer för oss som inte har svarv :(.

Kupoler tänkte jag nog köpa härifrån . De verkar ha det mesta plus att man kan ange egna mått (men det är något i dyraste laget tycker jag)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Här kommer en liten film på mitt första försök med 50 mm propeller. Inte helt lätt att hålla mobilen still, hålla emot motorn och samtidigt köra på datorn.

Slutsats då? Jo, det var inga problem att täta motorn. Den svåra biten var att hålla emot när motorn gick upp i varv. Jag tror att jag nog kommer att snudda på hastighetsrekordet för ROV:ar iaf. Jag provade också att byta till 60 mm propeller men då var det riktigt jobbigt att hålla emot den.

Jag hade beställt 40 mm propellrar också för att prova men tyvärr upptäckte jag nu att de hade skickat mig ett par 50 mm ytterligare istället för 40 mm.

Och nu då? Vi får väl se. Dessa motorer är "något" för stora för min lilla ROV så antingen får jag köpa mindre motorer, bygga en större ROV än tänkt från början eller bygga en ROV med maximalt vattenmotstånd :) Problemet är att jag gillade dessa motorer med sina gängade axlar. Propeller passade perfekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Nu väcker jag en gammal tråd igen :D.

Till att börja med, Hur går det med era U-båtar/ROV'ar?

Jag tänkte också starta ett U-båts projekt, men jag har redan fått materialproblem :(..

Jag behöver ha ett rör, ca. 80-110 mm diameter, så långt inga problem.. Tex. avloppsrör.. Men sen behöver det klara högt tryck, ca. 1 kg/cm2 (10m), det måste vara plant inuti, avloppsrör uppfyller nog inte detta.. Och svårast, det måste klara saltvatten.. Så där försvinner både alu och stål.. Finns det rör i rostfritt, som verkligen är rostfritt och inte sånt mög som diskbänkar m.m.? Annars funderar jag på plast, tex. plexiglas. Men det FÅR INTE flexa, så där försvinner nog många plaströr? Eller gör dom inte det om trycket är jämnt på alla sidor??

Mvh. Daniel

Edit: JonasJ: Vilken ström/spänning går motorn på där? Hur stor är den och hur mycket tryck ger den (med din propeller)?
hh

Inlägg av hh »

Syrafast? Om du inte hittar någon restbit så kommer det att svida lite i plånboken.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"...svida lite i plånboken"
Nje.. Lite va det inte.. :) Kollade på DAHLs, ett 70mm x 2mm kostar ~300kr / meter, visst jag behöver bara ~55 cm så det blir väll överkomligt. MEN man måste köpa 6 meter, och det svider lite mera... :/

Hur skulle man kunna få tag på en överbliven bit tro?

Sen stog det att dem var längdsvetsade eller nått sånt, blir det då en ojämn skarv i den, eller har dem slipat bort den så det blir helt plant??
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

squiz3r skrev:Tjena. Nu väcker jag en gammal tråd igen :D.

Till att börja med, Hur går det med era U-båtar/ROV'ar?
Fortfarande på idéstadiet. Jag har iallafall bestämt mig att det kommer sitta en FoxBoard med tillhörande webbkamera i den och bilderna ska strömmas upp till ytan med Ethernet. Strömmen till ROV:en kommer dels genom batterier (främst till motorerna) och dels genom Ethernet-kabeln. Batterier kan vara bra att ha om man skulle förlora kontakten med ROV:en. Då kan man få den att automatiskt åka upp till ytan. Men framför alltklarar nog inte de klena kablarna i Ethernet att hantera den stora strömmen till motorerna.

Huvudkroppen blir ett plexirör istället för en låda.

För att få till detta måste jag få ordning på min fräs. För att få ordning på min fräs måste jag ha en metallsvarv. För att ha råd att köpa en metallsvarv väntar jag på skatteåterbäringen. När jag väl får pengarna lär det vara för kallt för att stå i ladan och svarva...
squiz3r skrev: Jag behöver ha ett rör, ca. 80-110 mm diameter, så långt inga problem.. Tex. avloppsrör.. Men sen behöver det klara högt tryck, ca. 1 kg/cm2 (10m), det måste vara plant inuti, avloppsrör uppfyller nog inte detta.. Och svårast, det måste klara saltvatten.. Så där försvinner både alu och stål.. Finns det rör i rostfritt, som verkligen är rostfritt och inte sånt mög som diskbänkar m.m.? Annars funderar jag på plast, tex. plexiglas. Men det FÅR INTE flexa, så där försvinner nog många plaströr? Eller gör dom inte det om trycket är jämnt på alla sidor??
Vad gör det om det flexar lite? Annars kanske du kan stärka upp röret med några invändiga "avskiljare". Det plexiröret jag funderar på (hos Ironbill) har en diameter på 150 mm och 3 mm godstjocklek.
squiz3r skrev: Edit: JonasJ: Vilken ström/spänning går motorn på där? Hur stor är den och hur mycket tryck ger den (med din propeller)?

Strömförbrukning vet jag inte men mina batteripaket är på 12 V/4500 mAh. Tryck vet jag inte heller men tillräckligt :) Vilka mått vill du vet så kan jag mäta upp dem åt dig?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du inte kan använda de motorerna kan jag tänka mig att köpa dem två, gärna med passande propellrar :). (Skickar ett PM)

Du köpte dem på HobbyCity.com väll? Funkade det bra att handla där, hur mycket mera än webshopspriset fick man betala (frakt, moms m.m.)? Leveranstid? Dem verkar ha en heldel bra saker :)

FoxBoard låter riktigt kraftigt och bra, själv håller jag mig nog till en PIC18F4620 (eller två). Lite billigare och enklare :D.. Programmerar du den i c++ då, eller använder du nått annat? Ska bli intressant att se när ditt byggande kommer igång igen :).
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Se mitt PM :)

HobbyCity.com har jag handlat av tidigare och det har aldrig hittills varit några problem med vare sig betalningen eller leveransen. Däremot kanske man kan poängtera att man får vad man betalar för. Jag har köpt mikroservon från dem och jag har lyckats dra sönder skruvarna som man sätter fast oket med ett antal gånger.

Det blir en C/C++ programvara i FoxBoarden och en klient på Windows skriven i C#.

Edit: Det behövs ju en del kraft för att kunna streama webbkameran. Hur mycket kraft som finns över till övriga system vet jag inte förrän jag provat men jag hoppas det räcker!
Skriv svar