Nästa steg i ARM djungeln, ARM9. (som ramlar iväg på anna

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Korken

Nästa steg i ARM djungeln, ARM9. (som ramlar iväg på anna

Inlägg av Korken »

Godagens!

Efter att nu ha hållit på mycket med allt från AVR till STM Cortex-M3 (ARM7) så känner jag att jag skulle vilja testa på ARM9.
Mestadels då de har Linux kernlar man kan leka med, man har mycket mer kraft och kanske möjligheten att äntligen få testa att göra något med en färg skärm.
Samt att det är ett steg närmre att kunna göra en egen NAS, vilket är mitt mål i slutet av den här resan.

Nu till frågan.
Funderar på att skaffa ett Dev. board för Atmels ARM9 och funderade på denna(Lawicel länk).
Om det är någon som har provat den så berätta gärna om era erfarenheter.
Samt om ni har några tipps om vart man ska börja i denna nya djungel så berätta gärna.

Tack på förhand!

//Emil
Luleå
Senast redigerad av Korken 21 oktober 2008, 22:03:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Själv funderar jag på AVR32 (NGW100) för samma ändamål... :)

Jag håller på att skissa lite på något liknande det här, för att uppnå något i stil med den här videon. :)

Finns en sjukt bra sida om linux på avr32: http://avr32linux.org/twiki/bin/view
Finns massa info på AVRfreaks wiki också: http://www.avrfreaks.net/wiki/index.php ... 32_General
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hehe, jag har redan testat AVR32 (NWG100) och den är helt okej! (har dock sålt den nu)
Funderade att köra en skärm på den också men några på AVR Freaks rekommenderade mer RAM om man vill köra en skärm så jag skippade den i slutet då jag inte kände för att chansa på den (samt att jag inte var nog påläst).
Men tänker du köra den så säger jag att du borde, inget fel med den.

Edit: Jag kan också rekommendera "ICnova AP7000 Base AVR32" det är ett fint utvecklingskort också!

//Emil
Luleå
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Jo visst, det är ju mest priset som avgör i mitt fall :) Tänkte köra en PSP-LCD (råkar ha en sån liggande) så minneskraven borde inte bli så extrema :) Vad jag förstått är ett problem att man bara får 16-bitars access till minnet med ngw100, får se hur det påverkar prestandan...
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

En psp-lcd (480x272, 24bpp) går utmärkt på ngw100 trots 16-bitars minnesbuss. 60Hz sätter bandbredden till drygt 23MB/s (480*272*3*60)
Teoretisk tillgänglig bandbredd på ngw100 är (75MHz buss? tror det) 75*(16/2) = 150 MB/s

dvs processorn har tid att hämta kaffe mellan skärmuppdateringarna :)

OnT: ARM9'an du länkar till är en av de trevligare i djungeln. Har inte testat just det kortet, men andra med samma cpu. Och de funkar bra...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Trevligt att veta att den processorn är okej. :)
Känns bra mycket säkrare då att testa det kortet.

RasmusB: ICnova kortet kostar lika mycket men har mer RAM, samt att det är 32-bits bus på RAMet så de lämpar sig lite bättre för LCD grejer iaf. :)

//Emil
Luleå
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Aha, ser ju riktigt nice ut :) Framför allt formfaktorn är trevlig, det får plats "bakom" en PSP-display ser jag... passar mina ändamål alldeles ypperligt, kanske jag slipper göra ett eget kort :) Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Inga problem!

Jag har designat ett kort för att montera just PSP displayen på ICnova kortet, ska se om jag kan hitta den så sparar jag dig lite tid.
Men annars så finns det färdiga på AVR Freaks.

Och får du igång det så berätta gärna, jag kom aldrig till skott på den idén. :?

//Emil
Luleå
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Låter ju kanon! :) Har börjat cadda upp ett eget kort (ska slänga in touchscreen också), men det är ju alltid bra att ha en referensdesign att jämföra med :)

Ja, vi får se vad jag lyckas göra av det här... få igång ett utvecklingskort är bara början i det här fallet, funkar det som jag tänkt så blir det ett ganska omfattande hobbyprojekt av det här.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag måste nu tyvärr göra dig lite besviken, jag lyckas inte hitta den designen längre samt att många andra gamla fattas så jag tror de råkade försvinna när jag installerade om datan. :?
Men har du några frågor så kan du alltid PMa mig, även då jag kanske inte har den kvar så vet jag på ett ungefär hur jag gjorde allt.

Känner att jag nog ska börja om på samma projekt som du igen nu.
Ska designa om det, nog lägga till TouchScreen och köpa in ett ICnova kort och se vad man kan få ur det.
Hehe, blir nog att vänta lite med ARM9, fick plötsligt sugen att hålla på med AVR32 igen.

Och tack för informationen ni har givit mig! :D

//Emil
Luleå
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Haha... där ser man :) Men då kan jag ju fylla på med länkar till mitt nuvarande referensmaterial då... :)

http://dma.elektroda.net/ngw100-psp-lcd ... 070821.zip
En lös LCD på ett NGW100-kort. Ingen extra funktionalitet.

http://www.mediamatech.com/shop/downloa ... ch_v13.pdf
Ett "overkill"-kort med LCD, TS, ljud, uttag för bluetooth, zigbee etc etc.

Kan fylla på med mitt kort sen när det börjar bli klart... håller på att lära mig KiCAD för ändamålet så det kommer ta ett tag känns det som :wink:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Trevligt!

Nu slipper man tänka så mycket. :D
Ska dra ihpå ett kort ikväll för ICnova kortet och se hur det blir, men har inte hittat adapter till kretskort för elen till bakgrundsbelysningen så ska leta reda på den först.

Kan ta och lägga upp det sedan.

//Emil
Luleå
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Strålande! :) Tänkte använda PWM-modulen till att reglera belysningen, men i den första konstruktionen av de två jag länkade till har han tagit bort den funktionen... (se errata.txt) Jag vet inte riktigt varför, så det blir kul att se vad du hittar på med belysningen! :)

Edit: Elfa har kontakter som passar om det var det du menade med "adapter" :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jo, jag har funderat på dedära med belysningen och funderar att göra som en nisse på AVR Freaks (hittar inte tråden nu).
Han hade en Tiny µC för att köra ADCn till touchscreenen och så styrde han PWMen tillbelysningen via den.
Och de är inget speciellt direkt, blir som en vanliga PWM för lysdioder, fast med en FET.

Själv tycker jag att det var en mycket smart idé så kommer nog att följa den.

//Emil
Luleå
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Ok, kör på det :) Jag kommer använda mig av tslib och ett dedikerat ts-chip som det ser ut nu.

http://avr32linux.org/twiki/bin/view/Main/Tslib

Lösningen med FET:en borde jag ju kunna återanvända även om jag kör med inbyggda PWM-modulen ( http://avr32linux.org/twiki/bin/view/Ma ... lPwmDriver ), så säg till om du hittar den! :)
Skriv svar