trådlöst 2km 0.3MB/s?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

trådlöst 2km 0.3MB/s?

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag har funderat lite på ett kanske möjligt projekt:
en Eeepc med 2st 7V 10AH batterier, ett till datorn och ett till motorerna.
2st 1A 7V (eller liknande) motorer med hjul.
Motorerna styrs från 2st h-bryggor från en usb till serieports omvandlare.

Och webbkameran på datorn skickar live-feed till operatören och ljud/ skickas mellan både operatör och robot.

Operatören kan också styra skärmen på datorn.

En rc-bil som ska kunna gå i många timmar och flera km bort helt enkelt.

Till det stora problemet:
Hur kan jag flytta 640*480 byte(video) varje sekund 2km?
Ljud-datan antar jag är så liten att jag kan räkna bort den helt och några byte för styrning är ju även borträknings-bara.

Men hur?
Wiimax?
3G är ett sätt men det blir dyrt i längden, det måste vara gratis i drift.

Kommradio har jag tänkt på med med dtmf toner som är 4bit så måste 640*480*2 ljud skickas varje sekund, det går ju inte(tror jag).

Jag kan max gå till 10sek mellan bilderna och 320*240pixlar.
Alltså 8KB/s
Men helst vga och 1fps

Wlan och riktanten?
Det får inte kosta över ca 2000:-
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Det får inte kosta över ca 2000:-

Där har du ju lösningen, då får du ju bredband med "fri" surf i över 8 månader :D Dock är det ju en bindningstid på 15 månader, så du kommer ju få ha skiten i ytterligare 7 månader, men det kan det väl vara värt?

Annars är det nog ganska klurigt att få till så bra överföringshastighet med lagliga medel.

Med en COM-radio och Linux kan du ju iofs få till 9600bps utan problem, men det är ju bara 1/8 av ditt minimikrav.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jo, men man kan inte använda den obegränsat i många år utan att betala mer eller?
Jag verkligen hatar abonemang, de bara lurar folk.
Bättre med höga fasta avgifter och sedan är allt gratis.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Du kan ju minska datamängden på fler sätt än att minska framerate. JPG compression t.ex. så har du ju lätt minskat datamängden med en faktor 10.
Sen brukar trådlöst bredband inkludera typ 1-5 GByte/månad i abbonemanget. Kommer du upp i det nivån?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag verkligen hatar abonemang,...
> Bättre med höga fasta avgifter och sedan är allt gratis.

Vad är skillnaden ?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det är ju fortfarnade en löpande kostnad.

Tror ni man skulle kunna komprimera så man kan klara sig på en kom-radio och någon form att data överförning?

sodjan:
Att man äger sakerna.
Och om jag bygger denna sak så vill jag ju kunna använda den när jag vill.
Kanske är det om 3år jag använder den. Då vill jag ju inte betala 3års abonemang.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Men nu funkar det ju inte riktigt så, eftersom det är väldigt dyrt att driva ett telecom-nät och det kostar många miljarder kronor att bygga ett så går det ju inte bara att ta en summa i början och sen tro att det ska lösa sig. Man måste helt enkelt ta ut en avgift varje månad för att kunna driftsköta nätet. Jag förstår inte vad som är så konstigt med det, i mina ögon är det fullt rimligt.

Angående komprimering och com-radio så tror jag det blir svårt. Även om du lyckas komprimera ganska bra så kommer det nog gå för segt. Sen så ställer ju komprimeringen rätt stora krav också. Det kan räcka med att du tappar en enda byte, och så går det inte att dekomprimera datat du skickat. Okomprimerat har ju fördelen att om du tappar en byte så är det ju bara en eller ett fåtal pixlar som blir drabbade.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag har helt förståelse för att det inte går för företagen, jag menar att om jag får välja mellan ett system som kostar mycket i början eller lite hela tiden så väljer jag det som kostar mycket i början.

Nog om det.

Jo, det blir väll lite svårt med kom-radio men finns det någon annan produkt som går långt trådlöst?
Kan man bara ta en vanlig trådlös kamera och bygga något slutsteg?
För audio och kontroll data kan man ju köra över com-radio.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Med din budget på 2000:- så kommer du inte långt. Någon typ av mobilt bredband blir nog enklast, och även då kan det var på året att klara budgeten och då tilllkommer ju abbonemangskostnaden.
Wlan repeater på en stor balong som sitter fast i en lång vajer. :shock:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Med JPEG komprimering eller liknande kommer du lätt ner i 1/20 av datamängden dvs ca 384byte/sek vilket är ca 4kbit/sek vilket känns som om det skulle kunna gå med radio. Men man blir nog tvungen att öka på det lite med felkorrigering. Kanske det går att använda vanliga telefonmodem, de har ju inbyggd felkorrigering?
GFEF

Inlägg av GFEF »

Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, det är ju bara att koda videon med nån codec så får du ner bitrate.

Jag har kört webcam (visserligen var upplösningen lägre då) över ISDN (64 kbit/s) och haft 4-5 kameror uppe på skärmen (körde CuSeeMe med mjpeg).
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Två sådana här kanske fungerar?
XBee Pro 60mW

Inte riktigt 2km men "nästan".
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Jag kan tipsa om Telenor som har "Maxtaxa" på sin datatrafik.. priset är 15 kr per megabyte, men maxpriset per dygn är 19 kr. Så, allt över drygt 1 MB är "gratis" i nån mening...Detta kan du få med Telenor kontantkort,.. så de dagar när du är "ute och kör" kostar det 19 kr, annars ingenting.

Jag får ungefär 45 KB/s när jag surfar genom min telefon, med en latens på ca 400-800 ms till 'www.sunet.se' (min referens :D)

Så om du har en 3g-telefon över, samt en USB-sladd så ... då kan ju telefonen även laddas över usb-porten, så allt hänger på dina 10AH batteri. Numera kan man hitta 3g-telefoner för en billig peng på blocket. Du behöver ju inte ens Turbo-3g stöd för din trafik...

En liten varning om du väljer denna väg dock: Se för guds skull till att du konfigurerat din telefon att använda rätt APN, services.telenor.se, och INTE Telenors standard APN, internet.telenor.se. På den senare finns nämligen inget pristak, utan du får betala 15 Kr/MB, vilket snabbt kan bli väldigt dyrt (tro nån som vet...)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag håller på att bygga liknande robot och tänker lösa det genom komprimering och ett flertal olika kameror, tex en kombination med en vidvinkel och en tele kamera som sitter sida vid sida på samma pan/tilt.

Så får man välja vilken man ska använda. Kanske den med vindvinkel för att köra runt och för att se sig omkring. Ska man titta på något närmare så byter man till kameran med tele.
Skriv svar