Denon PMA-500V som inte låter | Låter för fullt nu!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mokko

Denon PMA-500V som inte låter | Låter för fullt nu!

Inlägg av Mokko »

Hejsan!

Jag har en gammal förstärkare liggandes här hemma som jag tänkte försöka skrämma liv i igen.
Problemet är att den helt enkelt knappt låter någonting, drar jag på full volym på ratten så hör man ytterst lite i högtalarna och om man trycker på någon knapp så klickar det till i högtalarna.
Jag har gått igenom kretskorten på jakt efter dåliga lödningar eller någon trasig kondensator men inte hittat något så nu tänkte jag vända mig hit och kika om någon här kanske kan ha någon aning om vad felet kan vara :)
Alla idéer är välkommna!

MVH// Mokko
Senast redigerad av Mokko 20 oktober 2008, 21:03:06, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Låter som om den inte transofrmaterar upp ljudsignalen.

det lilla ljud du hör är från orginal ljud källan.
Mokko

Inlägg av Mokko »

Och med det menar du alltså att det troligtvis är transformatorn som är trasig?
Det märks när man startar förstärkaren att ljuset i lägenheten går ner fram och tillbaka så att den verkar då då dra rätt så mycket ström åtminstånde.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tror han menar att den helt enkelt inte förstärker signalen. Vad som är fel är i princip omöjligt att säga. Kontrollera så ingen liten kabelbit kortsluter utgångarna kolla inuti efter damm/skräp osv. Klicka på brytarna se så ingen mute ligger på osv.

Kolla också alla säkringar om de är hela.

Att det blinkar till är för att det går mycket ström initialt för att ladda upp stärkaren.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Kan vara någon mutekrets som inte släpper fram signal alternativt utgångsrelän som inte drar av någon anledning (sitter ibland en resistor över kontakten så det hörs svagt ljud)
Mokko

Inlägg av Mokko »

Det sitter ingen mute knapp på denna förstärkare.

Har suttit och gått igenom alla lödningar och dragit lite i diverse kablar osv nu utan någon som helst lycka, märker därimot att om jag lägger högtalarkablarna imot RCA kabeln från radion så får jag ut exakt likadana ljud som jag får när jag har full volym på förstärkaren och kablarna kopplade till den så att det stämmer utmärkt att ljuden kommer från orginal källan.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Finns det lägen att välja tex Line Radio osv? finns det ett läge för tex gramafon? då hörs det extremt lågt. kan vara något där som hänt så att den inte byterläge. när man vrider på ratten .
Mokko

Inlägg av Mokko »

Jo det finns lite diverse såna rattar på den, men allting fungerar där så att det är inte det som spökar.
Provade att koppla in hörlurar nu och då lät det precis likadant, man hör lite lite på högsta volym.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det är nog bäst att svara på frågan som Kimmen var inne på-klickar högtalarreläet efter några sekunder?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja det är det första jag brukar kolla efter, klickar reläet? Vissa förstärkare har kombinerat högtalarväljar/skyddsreläer och på dem måste man också valt högtalarna för att det skall klicka.

Med mutekrets menade jag inte att det finns en knapp, det kan finnas kretsar som kortsluter utsignalen på förförstärkaren vid start och stopp så att inte smällar kommer ur högtalarna (speciellt om för och slutsteg är separerbara då man kan kopplat till en annan effektförstärkare och då räcker inte det inbyggda reläet på högtalarutgången förstås)
Mokko

Inlägg av Mokko »

Ojsan, glömde att nämna att reläet självklart klickar till.

Men nu så är problemet löst, missen är bara det att jag inte har en aning om vad jag gjorde för att få ordning på det men beskriver lite snabbt vad som hände före.
Jag provade att koppla in ett par hörlurar för att se om det vart någon skillnad vilket det inte blev som jag skrev ovan sen så knackade jag på lite saker och började peta på RCA kablarna då kom det ett fruktansvärt högt skrikljud ur hörlurarna som självklart satt på mina öron så att jag blev halvdöv en sväng, sen efter det så fungerar allt perfekt helt plötsligt :shock:

MVH// Mokko
Skriv svar