4026 igen
4026 igen
Hej, har några fler frågor.
Förstår inte riktigt %10-utgången på räknaren. Den ska ju kopplas till klockingången på en annan räknare för att det ska bli flersiffrigt. Men enligt den här sidan:http://www.kpsec.freeuk.com/components/cmos.htm#4026 så är %10-utgången hög de 5 första siffrorna och låg på de 5 sista. Men då kan jag inte förstå annat att det skickas en 1:a med en gång till nästa räknares klockingång. Eller hur fungerar det?
Och så en annan fråga angående en SR-vippa. Jag vill att utgången ska vara preset med en etta. har kopplat upp fyra NAND som en SR-vippa men hur får jag utgången att vara en etta från början och att man sedan kan använda set och reset.
Tacksam för svar
/Jørgen
Förstår inte riktigt %10-utgången på räknaren. Den ska ju kopplas till klockingången på en annan räknare för att det ska bli flersiffrigt. Men enligt den här sidan:http://www.kpsec.freeuk.com/components/cmos.htm#4026 så är %10-utgången hög de 5 första siffrorna och låg på de 5 sista. Men då kan jag inte förstå annat att det skickas en 1:a med en gång till nästa räknares klockingång. Eller hur fungerar det?
Och så en annan fråga angående en SR-vippa. Jag vill att utgången ska vara preset med en etta. har kopplat upp fyra NAND som en SR-vippa men hur får jag utgången att vara en etta från början och att man sedan kan använda set och reset.
Tacksam för svar
/Jørgen
-
Mindmapper
Ingången reagerar på positiv flank, dvs när ingången går från 0 till 1. Edit: kan misstolkas, läs går från LÅG till HÖG.
När föregående utgång går från siffran 9 till siffran 0 kan man också säga.
Det synns tydligt om man tittar på förklaringen i databladet.
The ÷10 output (h in table) is high for counts 0-4 and low for 5-9
Tänk också på att när du slår till anläggningen börjar du på 0 så du får ingen puls ut förrän efter 10 pulser.
Edit2: Du kan ha en ELLER-krets på Set-ingången. Sedan fixa en puls vid tillslag.
När föregående utgång går från siffran 9 till siffran 0 kan man också säga.
Det synns tydligt om man tittar på förklaringen i databladet.
The ÷10 output (h in table) is high for counts 0-4 and low for 5-9
Tänk också på att när du slår till anläggningen börjar du på 0 så du får ingen puls ut förrän efter 10 pulser.
Edit2: Du kan ha en ELLER-krets på Set-ingången. Sedan fixa en puls vid tillslag.
Jo men ifall utgången är hög de fem första så går den från LÅG-HÖG när man sätter på strömmen. Jag förstår ju att det fungerar men jag förstår inte hur.
Anledningen att jag frågar är att jag vill koppla %10 utgången på den andra (10-tals)räknaren till reset på en rsvippa vars utgång är kopplad till Display Enable ingången på båda räknarna så att de släcks när de har kommit till 99. Men då måste alltså utgången på rs-vippan vara 1 från början. Och hur kan jag skicka en puls dit. Kan ju knappast vara nödvändigt med en 555 eller nåt sånt för att få till det.
Anledningen att jag frågar är att jag vill koppla %10 utgången på den andra (10-tals)räknaren till reset på en rsvippa vars utgång är kopplad till Display Enable ingången på båda räknarna så att de släcks när de har kommit till 99. Men då måste alltså utgången på rs-vippan vara 1 från början. Och hur kan jag skicka en puls dit. Kan ju knappast vara nödvändigt med en 555 eller nåt sånt för att få till det.
-
Mindmapper
Ett sätt att lösa det på är att låta tiotalsiffrans 0'a på %10 utgången armera vippan som då öppnar upp ett grindnät som släpper igenom signal då båda siffror går från 9 till 0. Dvs 1'a på %10 från båda kretsarna samtidigt som armera signal finns.
Reset av "armera" sker när man vill starta om.
Edit: Tänk på att du har två utgångar från vippan som är varandras invers.
Du gör en vippa av 2 NAND. Isåfall reagerar S och R på låg nivå.
Reset av "armera" sker när man vill starta om.
Edit: Tänk på att du har två utgångar från vippan som är varandras invers.
Du gör en vippa av 2 NAND. Isåfall reagerar S och R på låg nivå.
-
Mindmapper
Men vad i hela...??
Nu är värdet på räknaren en 8. Varje gång jag startar. Annars fungerar allt som vanligt. Nästa blir 9 och sedan 0. Hur kan det bli så? Ska ju börja på 0
Märkliga saker...
Men förövrigt verkar det som lösningen fungerar. Jag kopplade upp och hoppades att initialvärdet på Display Enable In skulle vara 1 och det var det. Sedan när räknaren passerade från 9 till 0 fick jag en nolla ut. Och sedan när jag tryckte reset blev det en etta igen. Så det verkar fungera. Men vad i allsin dar som har hänt med räknaren är en gåta
Nu är värdet på räknaren en 8. Varje gång jag startar. Annars fungerar allt som vanligt. Nästa blir 9 och sedan 0. Hur kan det bli så? Ska ju börja på 0
Märkliga saker...
Men förövrigt verkar det som lösningen fungerar. Jag kopplade upp och hoppades att initialvärdet på Display Enable In skulle vara 1 och det var det. Sedan när räknaren passerade från 9 till 0 fick jag en nolla ut. Och sedan när jag tryckte reset blev det en etta igen. Så det verkar fungera. Men vad i allsin dar som har hänt med räknaren är en gåta
%10-utgången är ju till för att vidarekoppla till nästa räknare. Anledningen till att den börjar på '1' är att nästa räknare använder flanken '0'->'1' att räkna på, om man spänningssätter allt ska man ju likaväl resetta alla och innan resetten är klar står alla dessa utgångar på '1'.
Första räknaflank som skickas vidare är alltså när räknaren går från 9 -> 0, precis som det ska vara.
Första räknaflank som skickas vidare är alltså när räknaren går från 9 -> 0, precis som det ska vara.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Sätt en RC-koppling till reset så du får en resetsignal när du spänningssätter det hela. Det blir några ms brus på matningen när du slår på den, så de logiska grindarna kan ju lägga sig i vilket läge som helst. Såvida du inte har en avstudsad logisk styrsignal som slår på spänningen via en halvledare...
-
Mindmapper