Bildator i Saab 9-5

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jonas2307
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Vid pedalerna borde det fungera, jag har dragit 16 kvadrat kabel den vägen.
Försvinner snyggt under mattorna också, jag drog den till bagaget.

Det finns ju, som du kanske vet, nät-agg för bilar som klarar försörjningen även under start om man nu vill ha den igång hela tiden.
Då slipper man klabba med batteri separat till datorn.

-- Jonas
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Aha, det är styrboxen... förklarar varför det var så många kablar i kabelstammen. Men kabeln gick bra att få ned där i alla fall. Över pedalerna? Är väl samma som på 9000, också en variant.

Jo det finns såna nätdelar, M1-ATX till M4-ATX. Men de passar inte en bärbar dator... och den bärbara passar inte i bilen. Under sätet känns riskabelt med tanke på vatten & fukt, blir även mer kabeldragning precis som om man monterar den i bagaget.
Är nog mest inne på miniITX-kortet som driva av 12 volt, bör vara enkelt att fixa en nätdel till det. Och så har jag fått inspiration från detta projekt:

http://www.mp3car.com/vbulletin/show-of ... stall.html

Så snyggt! Han har ett miniITX-kort monterat innanför LCD'n, låter väldigt praktiskt.

Har funderat lite mer på delar, och det ser ut att bli en Lilliput 8" LCD, 889GL-80NP. Men först ska det köpas högtalare. Även om namnet får mig att känna olust så har GAS ALPHA 62X fått bra betyg i Hifi & Musik. Får åka till BRL och lyssna nån dag.

Snabbrecept för det snygga emblemet:
Behandla ditt slitna emblem en stund med sandpapper. Det är gjort i aluminium så det är hyfsat lätt att få bort klistermärket och slipa ned reliefen i metallen. Torka rent, montera en dekal från textarna.se ( http://www.textarna.se/webshop/product_ ... ts_id/1322 ).
jonas2307
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Synd att du bor så långt bort, annars har jag en sub-bas med plats för förstärkare som passar istället för reservhjul till en 9-5'a.
Platsbyggd i MDF och glasfiber och klädd med liknande svart/grått tyg som i resten av bilen. Hade den i en aero -01.
Willy
Inlägg: 144
Blev medlem: 2 januari 2006, 15:44:28
Ort: Alvesta/Växjö

Inlägg av Willy »

Hur löser man radiodelen, om man skulle vilja ha den?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Precis vad jag funderar på för tillfället... Enklast är nog en vanlig stereo i hanskfacket å en omkopplare. En annan idé är en skärm med inbyggd radio, typ http://www.eco-finder.com/shop/product_ ... f1365f9510.
Tredje idén är den radiomodul som utvecklats speciellt för bilpc:
http://direct.xtronic.be/products/hqct- ... radio.html

Fjärde idén är att använda ett USB-TV-kort med radio.

Här finns lite intressanta ideér:
http://web.comhem.se/bengt-olof.swing/Devices.htm[/url]
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Dåligt med uppdateringar här, jag vet. Projektet står dock inte still, för tillfället jobbas det med ljudet i bilen. Det har kommit in några meter kabel, ett par slutsteg och lite nya högtalare i dörrar och panel. Nu fattas bara ett bättre slutsteg till panelhögtalarna så ska det läggas lite mer energi på datorn.
Hittade en fin adapter på Jula igår som passar perfekt. En justerbar variant som går att ställa in på 12 volt som mitt moderkort vill ha, två amperé bör räcka. Hoppas den är bättre än vad priset (99:-) antyder :)
Willy
Inlägg: 144
Blev medlem: 2 januari 2006, 15:44:28
Ort: Alvesta/Växjö

Inlägg av Willy »

Har funderat lite mer på delar, och det ser ut att bli en Lilliput 8" LCD, 889GL-80NP.
PHermansson: Jag har förhoppningsvis en dylik över snart, försöker få tag i en 7" eftersom en 8" inte passar i uttaget i en 9-5a.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det låter trevligt! Men i min länk till mp3car ovan används en Lilliput 8" i en 9-5a? Fast du kanske itne vill sätta Dremeln i den?
Willy
Inlägg: 144
Blev medlem: 2 januari 2006, 15:44:28
Ort: Alvesta/Växjö

Inlägg av Willy »

Ok, kollade inte riktigt på bilden.
Det sitter ju en rad med knappar längst ner på skärmen men det verkar ju som att dom är 'borttagna'.
Undrar hur han har löst kraftpåslag och dylikt av skärmen?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bra fråga... kanske är fjärr till den, eller så slår den på automatiskt när strömmen slås på.

Jag har ändrat mina planer lite, delvis för att det moderkort jag tänkt använda har gått i strejk. Blir istället till att använda ett Intel Atom mini-ITX-kort.
Ska strax till att beställa nätdel och skärm, blir nog ITX Automotive 125W nätaggregat och 8 tum TFT LCD 8090GL monitor med VGA video touch från icd.se.
Har även köpt en OBD-II adapter, så det ska bli motordata på skärmen också. Kollar just på lite mjukvara, JDash ser intressant ut.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jag har en 7 tums liliput med touchscreen liggandes om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Pris?
Willy
Inlägg: 144
Blev medlem: 2 januari 2006, 15:44:28
Ort: Alvesta/Växjö

Inlägg av Willy »

Jag vill oxå vara vara med och buda på 7-tummaren!
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Hmmm jag vet inte... En tusing?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så, då var det dags för en uppdatering, ett delmål är nämligen nått!
Ljudsystemet är nu helt utbytt, från det anskrämliga originalsystemet till ett klart bättre. Sista biten kom på plats häromdan i form av denna:

Bild

Bild

Bild


Hade lite tur, basen skulle kostat 799:- och kallades prisvärd, vad gör man då när den säljs ut för 499?
Fick dock ett problem efter att ha monterat den. Ibland blir det vibrationer i bakvagnen, det vibrerar också i ryggstödet och lite i golvet? Det försvinner dock när jag sänker volymen? :razz: :P
Skriv svar