Hjälp med modifierad 7segmentdriver
> Den ska driva en tryckbar display.
Vad är en "tryckbar display" ??
Jag har aldrig hört det uttrycket....
> ...som ser ut som på denna bild...
Hur den ser ut är mycket mindre intressant än hur den är konstruerad !
> (det är inte min display på bilden).
Varför inte !!??
Hade det inte varit mycket enklare och bättre atg visa *din* display ??
Vad är en "tryckbar display" ??
Jag har aldrig hört det uttrycket....
> ...som ser ut som på denna bild...
Hur den ser ut är mycket mindre intressant än hur den är konstruerad !
> (det är inte min display på bilden).
Varför inte !!??
Hade det inte varit mycket enklare och bättre atg visa *din* display ??
Genast blir det mycket enklare att förstå vad du är ute efter... Om jag gissar rätt behöver du veta vad som krävs för att driva din display? Jag tycker i så fall att du skall börja med att mäta upp vad som krävs i spänning och ström med ett vanligt labbaggregat. Se till att använda ett aggregat med ställbar spänning och ström, testa sedan lite försiktigt tills dina segment tänds (det räcker med ett i taget).
Om du redan vet vad som krävs är det precis detta vi försökt få dig att berätta tidigare! Innan man vet hur mycket spänning och ström som behövs kan man inte heller hjälpa till och rekomendera en lämplig drivare...
/PeterH
Om du redan vet vad som krävs är det precis detta vi försökt få dig att berätta tidigare! Innan man vet hur mycket spänning och ström som behövs kan man inte heller hjälpa till och rekomendera en lämplig drivare...
/PeterH
OK.
Ja, det var lite inte så lite speciellt...
Så du behöver alltså en "partner" som kan hjälpa till
med en del elektronik för detta projekt. Det ser nu även
ut som att det inte är något amatör-bygge direkt, och
att det finns pengar i det hela för den som vill hjälpa till.
Det hade varit bra att fa fram direkt, utan att behöva visa
några detaljer alls om dt hela igentligen.
Eftersom det ju ligger lite föra eventuella patentansökningar
så finns det ju ennu mer anlednig att ha lite hysh-hysh runt
det hela. Det verkar ju rimligt med NDA o.s.v för den som
ger sig in och hjälper till...
> Hoppas du inte tar illa upp.
Verkligen inte !

Verkligen inte !

Jo jag förstår att det behövs mer indata men vad jag först frågade om var om någon var kunnig och villig att hjälpa till. Om man finner en sådan person här så kommer jag givetvis att kunna redogöra i detalj vad det handlar om. Min tidigare elektrokonstruktör kan tyvärr inte hjälpa mig längre så det är anledningen till att jag sökte mig hit.PeterH skrev:Genast blir det mycket enklare att förstå vad du är ute efter... Om jag gissar rätt behöver du veta vad som krävs för att driva din display? Jag tycker i så fall att du skall börja med att mäta upp vad som krävs i spänning och ström med ett vanligt labbaggregat. Se till att använda ett aggregat med ställbar spänning och ström, testa sedan lite försiktigt tills dina segment tänds (det räcker med ett i taget).
/PeterH
Jag får nästa generation prototyper klara inom 2 veckor och skulle tills dess vilja ha lite labbmöjligheter förberedda. De är nämligen i olika format och kräver således olika effekt. Därför tänkte jag att jag skulle försöka konstruera någon slags labbutrustning som kan kan testa lite olika strömmar och spänningar sam tatta samtliga segment fungerar som de ska.
Kanske blir man kvar här och rapporterar så ni kan följa utvecklingen (om intresse finns). Annars lär väl produkten dyka upp på marknaden inom något år hoppas jag.
Fick intrycket av att detta ver ett litet men effektivt forum och är tacksam om jag kan ta del av era kunskaper. Kanske kan jag ge något tillbaka, om inte annat inom området tryckbar elektronik. Googla på ordet "tryckbar elektronik "samt ordet "organisk elektronik" på svenska och engelska om ni är nyfikna på tekniken.
Valand
Jo det är speciellt, men samtidgt väldigt enkelt och det är det som är strykan. Jag driver detta med eget kapital just nu så det är tufft men det tvingar å andra sidan fram enkla och billiga lösningar. Snart kan du skriva ut din elektronik lika enkelt som du skriver ut en 4-färgsbild i dag.sodjan skrev:OK.
Verkligen inte !
Valand
Alltså...
Här på forumet kommer vanligtsvis frågor från hemmapulare som bara vill ha
hjälp och inget annat. D.v.s den enda kravet är i princip att det är gratis.
Ditt projekt hamnar i en kategori som inte alls är lika vanlig, ett
utvecklingsprojekt med en kommersiell sida. Det är något *helt*
annat än vad som oftast förekommer här!
> Kanske blir man kvar här och rapporterar så ni kan följa utvecklingen (om intresse finns).
Det finns det säkert, men inte skulle *jag* göra det om jag satt i din båt !
Jag skulle knyta upp någon som kan tillföra det du saknar och se till
att han skriver på ett NDA...
> Annars lär väl produkten dyka upp på marknaden inom något år hoppas jag.
Från dig, eller från någon annan...
Hur som helst, jag skulle föreslå att du väntar till arbetsveckan har börjat
igen då de som inte bara är här av hobby-intresse är tillbaka på jobbet igen.
Här på forumet kommer vanligtsvis frågor från hemmapulare som bara vill ha
hjälp och inget annat. D.v.s den enda kravet är i princip att det är gratis.
Ditt projekt hamnar i en kategori som inte alls är lika vanlig, ett
utvecklingsprojekt med en kommersiell sida. Det är något *helt*
annat än vad som oftast förekommer här!
> Kanske blir man kvar här och rapporterar så ni kan följa utvecklingen (om intresse finns).
Det finns det säkert, men inte skulle *jag* göra det om jag satt i din båt !
Jag skulle knyta upp någon som kan tillföra det du saknar och se till
att han skriver på ett NDA...
> Annars lär väl produkten dyka upp på marknaden inom något år hoppas jag.
Från dig, eller från någon annan...
Hur som helst, jag skulle föreslå att du väntar till arbetsveckan har börjat
igen då de som inte bara är här av hobby-intresse är tillbaka på jobbet igen.
Det är också bra om du lägger tråden i "jobb/tjänster" kategorin och dessutom tydligt börjar med att berätta att det är just hjälp i ett "riktigt" projekt du behöver. Det finns många talanger i forumet och många har både kunskaperna och dessutom egna företag
(det blir så mycket lättare med eventuell ersättning då).
Kanske någon modd kan flytta tråden?
Det blir också lättare för dig att ta dom lite mer känsliga frågorna via mejl än direkt i forumet, men ta Sodjans råd och krafsa i hop ett NDA först... (inte för att jag har känslan av att det finns så mycket oärliga människor i forumet utan mest för att det är teknikintresserade personer som gärna berättar om all ny häftig teknik dom sett!)
Vi vill naturligtvis gärna se dina framsteg, men för din egen skull vänta tills du har lite mer klart med patent och liknande
Lycka till med ditt projekt!
/PeterH

Kanske någon modd kan flytta tråden?
Det blir också lättare för dig att ta dom lite mer känsliga frågorna via mejl än direkt i forumet, men ta Sodjans råd och krafsa i hop ett NDA först... (inte för att jag har känslan av att det finns så mycket oärliga människor i forumet utan mest för att det är teknikintresserade personer som gärna berättar om all ny häftig teknik dom sett!)
Vi vill naturligtvis gärna se dina framsteg, men för din egen skull vänta tills du har lite mer klart med patent och liknande

Lycka till med ditt projekt!
/PeterH
Tja igen folk, jag löste det i natt, jag köper den "step" driver jag hittade och ansluter 7 st reläer, ett till varje segmentutgång, vilka jag kan mata med extern spänning från mitt labbagregat. Då kan jag testa alla funktioner via en riktig driver och variera spänningen, även invereteringen av signalen blir enkel att göra. Så denna tråd kommer att sluta här om ingen vill tillföra något ytterliggare.
Jag vill tacka alla som engagerat sig för hjälpen, kanske återkommer jag om jag springer på nya problem.
Tack igen: Valand
Jag vill tacka alla som engagerat sig för hjälpen, kanske återkommer jag om jag springer på nya problem.
Tack igen: Valand