IR-mottagare, enkel, billig och lirc-kompatibel?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre

IR-mottagare, enkel, billig och lirc-kompatibel?

Inlägg av Nerre »

Jag kör mythtv här hemma och står i begrepp att flytta TV-kortet från datorn vid TVn till en backend i källaren. Problemet är att jag hittills använt TV-kortets mottagare för fjärrkontrollen. Men flyttar jag TV-kortet till en annan burk blir det lite svårt...

Jag vill alltså ha tag på en IR-mottagare som ersättning.

På lirc's hemsida finns det en massa enkla hembyggen, MEN de enklaste har problemet att man måste kompilera upp en kernel-modul för dem (lirc-serial). Det vill jag undvika eftersom jag då (bara för den lilla grejen) måste installera hela gcc-paketet och kernel-headers. Jag vill inte installera en massa grejer på burken i onödan (ni kan ju tänka er hur populärt det är bland övriga familjen om "TVn" liksom slutar fungera... de här burkarna är mer driftkritiska än en respirator! :-).

Jag har på en annan burk en gammal Irman-mottagare som fungerar utmärkt, men de kostar runt 300 spänn styck och det känns lite väl överdyrt. Vore trevligare om man kunde hitta nåt lite billigare.

Nån som har nåt bra tips? Serieport eller möjligen USB.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>här burkarna är mer driftkritiska än en respirator!

300 kr borde det väl vara värt i så fall. 8)
Skulle inte en IR-repeater vara lösningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag gillar inte att betala en massa för att saker och ting är "sällsynta". Jag ska ju dessutom har ett par tre stycken.

En serieports-mottagare kostar typ 15 spänn att bygga (men då måste jag som sagt var kompilera upp kernelmodul). Jag har t.o.m. byggt två (innan jag insåg att man måste kompilera modul till dem, jag trodde ju att det fanns färdigt i Debian... men icke).

Sen har jag inte hittat nån svensk firma som säljer en simpel irman heller (men jag har kanske letat för dåligt).

Hur skulle en IR-repeater hjälpa? Tänkte du att jag skulle "repetera" signalen till backend (där TV-korten numera sitter)? Det hjälper ju inte, fjärren skall ju styra frontend, då är jag inte hjälpt av att skicka signalen till en mottagare som sitter på backend.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"en backend i källaren"

Översatt till svenska: En dator i källaren?
Skriv på svenska istället så är det lättare att hänga med. :)

Du får nog beskriva lite mer vad du ska göra.
Du vill alltså flytta tv-kortet till en dator i källaren och denna dator visar bilden på tv'n som står någon annanstans?

Sedan skriver du "fjärren skall ju styra frontend". Vilken frontend?
Ska det vara någon annan apparat vid TV'n och vad ska den isåfall göra?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där är ju bara lite kringinformation, ni försöker hitta på icke-lösningar av problemet:-)

Frontend och backend är termer som används för MythTV. Det är uppdelat på backend (inspelningsserver som tar TV-korten och lagringsutrymme) och frontend (kopplat till TV och styrd med fjärrkontroll). Detta är "funktioner" som kan köras på samma dator eller olika datorer (de snackar i vilket fall som helst tcp/ip med varandra).

Jag har hittills haft en kombinerad frontend/backend i TV-rummet men ska nu alltså dela det till olika burkar (så jag har en backend i källaren med två DVB-T-kort och tre stycken 250 GB diskar, sen ska jag ha några frontends för TV-tittandet alltså).

Men som sagt var, det är ju bara bakgrundsinfo, det jag efterlyser är ju en IR-mottagare som jag kan köra på frontend. Att använda TV-kortets funkar alltså inte eftersom det numera sitter i "fel" dator.
Skriv svar