AVR, konfigurerat bort mig, vad gör jag nu?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

:oops: Blandade ihop de olika programmerarna
Den jag tänkte på är AVRISPmkII

Men vidhåller dock att ge tusan i att pilla på reset fusen

Swech
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Vad jag egentligen gjorde när allt sket sig, var att jag skulle ställa om oscillatorn till en lägre frekvens för att kunna testa lättare och se vad som händer, i långsammare takt "Watchdog Oscillator 128kHz". Efter detta så vägrade kretsen att prata med programmeraren. Trodde inte att detta skulle påverka programmeringen av kretsen då programmeraren matar med en "programmeringsklocka" som jag har förstått det.

Sedan hade jag en fundering om eventuellt detta med resetpinnen kunde ha ändrats. Var hursomhelst inte avsiktligt om det nu blivit så. Just den funktionen att ställa "Fuse bits" är lite roddig i PonyProg2000, en ikryssad ruta betyder en 0-a, ologiskt så det förslår, men jag gissar att det har någon historisk bakgrund då man förr "brände fuses" när man programmerade PROM.

Skall jag lägga pengar på en programmerare så är det hursomhelst ett KRAV att inte kunna bli utelåst genom slarvig konfigurering. Vilken programmerare bör jag då välja, som kostar under 1000kr (även det tar iofsg. udden av "design for dollars" konceptet).
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Kan du vara vänlig och testa med att ställa ner Baudraten på aktuell serieport i enhetshanteraren till något lågt(typ 300 Bitar per sekund), och testa om du får kontakt via PonyProg.

När det gäller programmerare rekommenderar jag starkt STK500. Den har det mesta jag önskar mig i programmeringsväg. Den har väl allt utom JTAG och Debugwire, men det har jag klarat mig bra utan. AVRDragon rekommenderar en del, men då jag hört flera stycken som haft problem med dessa drar jag öronen åt mig när det gäller den.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Både Dragon och STK500 ligger kring 500-lappen, så det är väl bara att välja beroende på vad du helst vill ha.
Kör du i Windowsmiljö så har du ju InCircuit Debugger på Dragon som fungerar riktigt bra. Och det för en 500ing...
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Jag kan ju alltid testa att dra ner baudrate för serieporten (finns ingen möjlighet till detta i PonyProg i sig) men som jag skrev ovan, så tror jag att PonyProg använder serieporten mera hårt/direkt. Allt som finns i den vägen är en "kalibreringsknapp", och en annars fungerande serieport via USB ville PonyProg inte kännas vid, antagligen så kommer programmet inte åt hårdvaran direkt. Men jag skall titta på det imorrn.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Trodde inte att detta skulle påverka programmeringen av kretsen då
> programmeraren matar med en "programmeringsklocka" som jag
> har förstått det.

För AVR är det viktigt hur oscillatorn var konfigurerad innan, eftersom
den används vid serie-programmeringen. För en del andra typer spelar
det ingen roll, eftersom serie-programmeringen är helt och
hållet "self-clocked" via ICSP-CLK pinnen. Hur som helst...

Du kanske kan hitta något alternativ till PonyProg som också kör
direkt på COM-ports hårdvaran, men som kan justera hastigheten.

T.ex AVRDUDE har en switch för att ställa ner hastigheten när t.ex, som
det står, "the target runs off a slow clock (like a 32 kHz crystal, or
the 128 kHz internal RC oscillator)". Jag kan inte riktigt avgöra om den
hårdvara du har stämmer överens med något av alternativen för AVRDUDE,
men det är ju bara att testa. Det kan inte bli värre än det redan är...

Och helt rätt, med den där "programmeraren" så kan du nog glömma
USB/RS232 adaptrar...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag gissar att användningen av serieporten i det här fallet mera påminner om hur man använder parallellporten till sånt här. Alltså bitbanging. Sånt brukar inte gå bra ihop med USB-portar och andra icke fysiska riktiga portar. Iofs så borde det fungera bättre med serieportar där man trots allt har ett API som är gjort för att även kunna ställa handskakningsbitar mm även på t.ex en USB-port. Ändock tror jag det kan bli en del problem även där.

Det är betydligt bättre att ha en programmerare med lite inbyggd intelligens som iallafall pratar "riktig" seriedata med PC:n. Den har då en god chans att gå på vilken typ av serieport som helst.
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Bara för att komplettera tråden, så upptäckte jag felet på varför processor nr2 inte gick att programmera. När jag bytte så hade jag lyckats böja just resetpinnen när jag tryckte den i kopplingsdäcket, är inte verkligheten "fantastisk" ibland (kan bara hända en teoretiker?).

Men att man kan konfigurera bort sig är tydligt, om det nu var mina äventyr med oscillatorn, eller om jag av misstag ställt om reserpinnen. Vill nog på sikt ha en "riktig" programmerare hursomhelst, men än sålänge är jag bara på den nivån att jag skall bekanta mig med miljön (vilket detta är ett utmärkt exempel på).

Man vill ju hursomhelst kunna använda dem fullt ut, och kanske stoppa dit en kristall etc. utan att behöva riskera att bli utelåst.

EDIT: Tack för alla svar hursomhelst :)
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Denna programmerare borde kanske kunna väcka den felkonfigurerade kretsen till liv? Ser ut att jobba med 12V programmering.
http://elm-chan.org/works/avrx/report_e.html#AVRXP Det blir nog nästa programmerare när jag orkar, eller blir tvungen att fixa det. Kräver kanske i många fall en adapter från USB till parallellport (detta borde inte ge samma strul som med USB/Serieadaptern)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kräver kanske i många fall en adapter från USB till parallellport (detta
> borde inte ge samma strul som med USB/Serieadaptern)

Varför inte ?

De ger sannolikt liknande strul. Även de så kallade "LPT programmerarna"
bygger ofta på direkt bit-fiddling av pinarna i LPT kontakten, och det
är oftast inte möjligt via adaptrerna, de förväntar sig att man kör dom
på rätt sätt (en byte i taget).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

USB-parallell ger generellt sett mer problem än sina serieportskusiner. Just därför att det är så vanligt att använda parallellporten till annat än det den var tänkt för. Skickar man bara riktiga seriedata på serieporten så brukar det funka bra med sådan omvandlare. På parallellporten så duger en omvandlare i princip bara till att ansluta skrivare och inget mer.
Skriv svar