LED backlight till TFT?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
pepzi

LED backlight till TFT?

Inlägg av pepzi »

Har en TFT-skärm som åkt i golvet med ett trasigt CCFL-rör (av totalt fyra). Jag köpte nytt rör från lcdparts.net, men lyckades bryta av det när jag skulle pressa in reflektorn i skärmen igen :( Har ingen lust att försöka igen, lysrör med en diameter på ~2mm är alldeles för sköra för min smak.

Funderar istället på att byta till LED-backlight, men vet inte riktigt hur bra det kommer bli. Funderar på att köpa http://www.lck-led.com/p434/100cm-Ultra ... _info.html och kapa den till två 40cm långa strips. Att koppla bort inverterkretsarna från PSU och istället hitta drivning till LED-stripparna tror jag inte blir några problem.

Däremot är ju frågan om skärmen kommer bli väldigt ojämnt belyst? Varje lysdiod har vad jag förstått en spridningsvinkel(?) på 120 grader, och avståndet mellan dioderna är ca 1.67 cm (om jag räknat rätt). Det blir alltså 24 dioder högst upp i skärmen, och 24 längst ner. Jag satt med gradskiva inatt och testade mig fram lite, och tyckte det såg ut att kunna bli bra. Dessutom borde väl "diffusern" bakom tft-panelen hjälpa till att sprida ljuset ännu mer jämnt?

Hittade ett liknande projekt igår som såg ganska lyckat ut. En HP Jornada som fått LED istället för CCFL. http://spritesmods.com/?art=ledbl&page=2.

Det gör inte så mycket om skärmen blir något ojämnt belyst, eller kanske till och med lite randig/rutig... Däremot är det ju lite tråkigt om ljuset inte blir tillräckligt starkt.. Är det någon här som har gjort nåt liknande eller har några tips? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur stor är skärmen?
pepzi

Inlägg av pepzi »

19" i 16:9 format. Reflektorerna där lysrören sitter (och där jag i så fall tänkte montera LED-stripparna) är 42 cm långa. Höjden på skärmen är ca 27 cm. Lysdioderna behöver alltså lysa upp 13,5cm "framåt" innan ljuset möter lysdioden på motsatt sida...

Edit: Jag misstänker såklart att skärmen inte kommer bli som ny. Jag rätt nöjd bara jag kommer kunna se vad som är på skärmen. Den ska inte precis vara primär bildskärm så :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag är lite tveksam till den där strippen, tror att det är för lite ljus...

Allt beror ju dock på vilken ljusstyrka du begär...

Skulle jag själv göra det skulle jag köra med massa powerleds, men det är ju inte en helt billig lösning... men tex luxeon rebel är lämpad för såna här applikationer om man sätter många nog (blir dock en hel del lysdioder och pengar...)
Skriv svar