Audioswitch med volymkontroll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eight

Audioswitch med volymkontroll?

Inlägg av Eight »

Jag har tidigare byggt en väldigt simpel "audioswitch" där jag växlade mellan två st ljudkällor till ett 2.1 högtalarsystem. Var 3,5 mm sockets som jag kopplade till en vippströmbrytare med stereokabel.

BILD PÅ DEN

Detta har funkat bra, utan brus. Men tyvärr råkade jag förstöra denna.

Så jag undrar hur man kan göra en liknande switch, men med även en liten volymkontroll i. Av vad jag har förstått ska detta kunna göras med en stereo potentiometer?
Tänker mig även 2 st lysdioder som indikerar vilken av ingångarna som är i förbindelse med utgången.

Hur ska man gå tillväga för detta och är det genomförbart? Notera att jag är nybörjare och vill gärna ha det förklarat så lättförståeligt som möjligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såhär kopplar du volympotentiometern:
Bild

10kOhm, logaritmisk.

För att få lysdioder att visa läget så måste du ha en pol till på brytaren. 3 poler totalt alltså.
Eight

Inlägg av Eight »

Nu verkar jag säkerligen vara trög, men vart på min bild ska/hur ska jag montera potentiometern?

(OBS, är 3,5 mm på alla sockets)

Bild

Och med en 3polig brytare, hur ska dioden monteras för ändåmålet?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Mellan brytaren och utgången, ifall du vill kontrollera vald källa.

Ska du ha lysdiodsindikering så behöver du en extern strömkälla.
Eight

Inlägg av Eight »

Tror jag förstår hur potentiometer ska monteras, men inte exakt hur jag ska koppla de 2 dioderna för att de ska lysa och indikerar vilken av ingångarna som är i förbindelse med utgången.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Du behöver isf en 3-polig brytare. Centerpinnen kopplad till någon form av matningsspänning med ett lämpligt strömbegränsningsmotstånd i serie, och varje av de yttre pinnarna till varsin lysdiod och sen till matningsspänningens ström.
Eight

Inlägg av Eight »

Eight skrev:Tror jag förstår hur potentiometer ska monteras, men inte exakt hur jag ska koppla de 2 dioderna för att de ska lysa och indikerar vilken av ingångarna som är i förbindelse med utgången.
En liten bild skulle vara hjälpsamt, för en nybörjare :P
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eightmannen: Som någon har som signatur "Friskt kopplat är hälften brunnet", vilket betyder att en riktigt bra elektroniknörd är en som vågar ge sig på vad som helst.
Du har fått bra råd innan och jag ska inte ge fler mer än ett (som har inte direkt har med med din fråga att göra) : skaffa en bra och lättfattligt "Nybörjarguide till Elektronikens Underbara Värld" och se hur schemavärldens symboler ser ut visavi verklighetens komponenter. Du kan drabbas av komponenter som omkopplare och potar som ser lite olika ut i verkligheten.
Lycka till!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att illustrera vad jag menar. Här är tre olika potentiometrar (som i sig ungefär lika ut) men de skiljer sig ändå litet. På papperet har jag skissat en potentiometer så som den ser ut i ett schema (jag ritade den i två varianter). Det är nästan viktigare att förtå schemasymbolen eftersom den är universell.
Hade man dessutom valt en skjutpotentiometer hade det blivit än värre.

Bild
Skriv svar