lite frågor ang lm 723

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

lite frågor ang lm 723

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
För att lära mig lite mera om analog elektronik och samtidigt få nåt vettigt gjort, har jag lite småtankar på att bygga ett spänningsaggregat baserat på en lm723.
Jag vill även kunna reglera maxströmen ut.

Jag har dock ett par frågor ang. de vanliga kopplingar man ser.
På bilden i länken
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Power/723psu.htm kan man se att spänningen plockas ut efter "strömbegränsningsmotståndet" (ett ganska dåligt namn men jag kom inte på nåt annat). Varför är det så? Varför tar man inte ut spänningen direkt efter transistorn?

Sen verkar det också som de varierar utspänningen m.h.a. en pot. mellan Ref och +IN...finns det nån fördel med att göra så ist för att använda en pot mellan utspänningen och -IN?

I övrigt så tycker jag att databladet är ganska torrftigt....nån kanske sitter på en bra infokälla ang 723:an?

Okies...ha det bra :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ang. "strömbegränsningsmotståndet", så generar utströmmen ett spänningsall över just detta motstånd, och detta spänningsfall används för trigga strömbegränsningen.

Anledningen till att man kopplat pot:en till REF och +IN, är just att REF är en referensspänning som inte varierar. Om man kopplade -IN till utspänningen skulle man få en reglering som var beroende av utspänningen, och det skulle bli väldigt konstigt och antagligen en olinjär funktion.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Databladet på 723an är väldigt upplysande när det gäller funktionen och varför man har gjort som man har. Strömbegränsningsmotståndet shunt motståndet måste finnas för att få en spänning som är proportionell till strömmen som flyter, värdet på shunten bestämmer max strömmen.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Okej....strömbegränsningen kan jag hajja då..men vad jag inte förstår är varför det _inte_ skulle fungera om man tog spänningen innan strömbegr.motståndet. Jag menar, man kommer juh ha en ström som flyter därigenom ändå och den kommer juh variera med utspänningen..eller?

Ang spänningregleringen:
Men är det inte så man gör med t.ex. op.ampar? Då kopplar man juh från utgången till +IN typ....

förvirrad...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Strömmen kommer ju att flyta ut där du tar ut spänningen till lasten! Därför måste man ta ut spänningen efter strömavkänningsmotståndet.

Angånde OP-ampar så är det väl snarare så att man oftast återkopplar till -ingången, i alla fall i förstärkarkopplingar.

Det går säkert att mecka till det på något sätt och reglera spänningen även mot -IN-ingången på LM723, men huvudsaken är ju att man har en fast spänningsreferens (som man får på REF-utgången) att använda för att få en stabil inspänning till den inbyggda felförstärkaren i LM723.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

aaaahhhh...... 1 down...one to go :)

Så, är tanken att jag ska dimensionera R4 och R5 så att jag får hela spannet m.h.a. REF..om ni förstår vad jag menar.
Alltså, med REF så skulle man juh i princip bara kunna få spänning ut upp till REF volt, men om jag använder r4 och r5 rätt så skalas det eller?

EDIT:
Jag kanske kom på det. Principen jag förklarade ovan stämmer nog.
Men R4 och R5 bestämmer förstärkningen så att säga.
Senast redigerad av Rymdninja 25 januari 2005, 00:07:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Om man ska jämföra med OP-förstärkare, så fungerar R4, R5 som återkopplingen i en icke-inverterande förstärkare. Om du kollat lite på OP-förstärkare så känner du nog igen kopplingen.

Värdena på R4 och R5 bestämmer förstärkningen på den spänning som kommer in på +IN. Spänningen på +IN bestämmer du ju själv m.h.a. potentiometern.

Förstärkningen = R4+R5/R5

Nu sitter jag på ett sunkigt modem eftersom bredbandsbolaget inte behagat koppla in mig än, så jag orkar inte ladda ner några datablad för att få reda vad REF egentligen har för värde i just LM723.

Hursomhelst blir maximal utspänning REF* (R4+R5)/R5
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

ja...det var precis så jag kom fram till det också...

tusen tack för svaren :)
Skriv svar