Verkar vara det vanligaste nybörjar "hoppsan!" med AVR...
Det kan gå att skruva ner programmeringshastigheten så
att det stämmer överens med processorns hastighet.
Gör ett "tomt" program som bara ställer om fuses så går det snabbare.
AVRstudio säger att man ska programmera med max 1/4 av processorklockan. 128kHz/4=32kHz. Har du dessutom inte stängt av CKDIV8-flaggan är maxhastigheten 4kHz. Jag kan inte se på PonyProgs-hemsida att om man kan ställa ner ICSP-frekvensen, det kanske hjälper att ställa ner COMports-inställningarna i system.
EDIT: STK500 kan både ställa ner ISP-frekvensen och programmera HIGH VOLTAGE.
Går tyvärr inte att ställa någon seriell hastighet i PonyProg. Jag skulle dessutom tro att dessa program använder serieporten mer direkt/hårt än bara som en USART. Provade nämligen med en USB-ansluten RS232-dongel som annars fungerar, men den ville PonyProg inte alls kännas vid.
Kanske blir tvungen att gå vidare med ELM-AVR Programmer som jag nämnde ovan, men i artikeln så står att den används tillsammans med AVRPP.EXE vilken jag inte hittar någonstans.
Finns annars någon annan bra Parallellprogrammerare som man kan köpa över disk till ett rimligt pris. Vill ha en programmerare och slippa ett helt "utvecklingskort" med en massa andra prylar på.
Det KAN eventuellt vara så att jag konfigurerat bort reset-pinnen, läste någonstans att man kan lyckas med detta. För att återställa det så måste man över på High Voltage Programming som jag tolkat det.
Går alldeles utmärkt att få bort resetpinnen om man tänkt ha den till nåt annat.
Problemet är att det inte går att programmera om den sen, om man inte har en högspänningsprogrammerare.
Jag skulle nog satsa på en ny 2313 innan jag handlar en programmerare för styvt 2k, blir ju ganska många 2313 för det priset,
och slänga den felprogrammerade.
Kan fö berätta att man kan göra likadant med resetpinnen på hålmonterade mega8 åxå.