Problem med ATMega 16

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Jonno

Problem med ATMega 16

Inlägg av Jonno »

Hej allihop,

Nybörjare inom det här med elektronikbyggen men tänkte det skulle va kul med lite programmering.

Sitter här med en nybyggd programmerare till ATMEGA 16 (hittade ett schema i AOE nr 4, 2007) men dessvärre får jag inte start på den. Har hittat en hel del fel jag gjort men nu hittar jag inga mer =)

Använder AVR Studio 4 och får "Connect failed" hela tiden, använder ISP och en hembyggd adapter (från samma tidning) via com1.

Min tanke är nu att koppla in ATMegan på ett breadboard och åtmindstone få kontakt.
1. Vad är det absolut minsta man behöver koppla in för att kunna testa det?
2. Vilka ben måste man koppla? Ex: Pin 9 = reset>>ICKE == 1, någon mer man måste tänka på?
3. Någon som har kretschema för en JTag eller liknande? USB?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Har AVR Studio stöd för din hembyggda programmerare? Vilken programmerare är det ?
Jonno

Inlägg av Jonno »

Ja vad den programmeraren heter står ju inte faktiskt. Och det står inte att den är kompatibel med AVR Studio heller så det kanske är det som är problemet helt enkelt....

Kanske bättre att köpa en programmerare och ha den som utvecklingskort istället =)
SvenW

Inlägg av SvenW »

Jonno

Läsa enskilda bitar av portar

Inlägg av Jonno »

Tack strombom för att du pekade ut det uppenbara, köpte en programmerare som var kompatibel med avr studio 4 och nu funkar det perfekt (testat i 10 minuter)..

Dock har jag inte kunnat lösa följande problem, jag skulle vilja läsa enskilda pinnar på port A. men jag hittar inte hur man gör. Sett förslag på data=PINA.0 vilket skulle vara väldigt smidigt men det gick ju inte förståss. Någon .h fil som måste infogas eller hur gör man? enda filen jag inkluderat är io.h

Har även problem med att kolla variabler i Studio 4, char data; när jag vill kolla data i watch-fönstret så stor det "Location not valid". Vad har jag hittat på för fel där?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skriv svar