Lura datorn att ett tangentbord sitter inkopplat. (PS/2)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Lura datorn att ett tangentbord sitter inkopplat. (PS/2)

Inlägg av cosmox »

Hejsan!

Jag har ett litet problem med en dator på jobbet. Datorn står på scenen och är ansluten till mixplats via en extender (CAT5). Problemet är att vi måste ha tangentbordet inkopplat trotts att detta inte används. Vi använder bara VGA signalen och mus. Det känns lite farligt med tanke på att det finns risk att man kommer åt någon tangent av misstag.

Finns det något sätt att lura datorn att tro att ett tangentbord sitter inkopplat? En liten dongle som man sätter i PS/2 porten eller nått.

/Hampus
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Går inte detta fixa till i bios?

No keyboard present och halt on errors "off"
typ...

Eller den kanske bootar upp ok så problemet ligger i operativet?

/ Tompa
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det har jag iofs inte testat. Saken är den att man vill djävlas så lite som möjligt med den här datorn då hela föreställningen bland annat hänger på den. (Det är en teater). Men jag ska kolla på det. Tack!
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Uamejjen, säg att du har en spegel av den sittande i en exakt
likadan bup dator!

Detta funkar bra

/ Tompa
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Heh, nej det har vi inte. Vi är på turné och är på gränsen till överlastade så ingen backup är med. Däremot ar ju allt material sparat på en separat disk. Fast det är inte helt enkelt att få en sån här maskin att snurra då den är ganska "special special". Kanske ska skriva att det är en video server som kör arKaos tillsammans med Congo.

Jag tycker det borde finnas en liten "plupp" man borde kunna använda. Jag kan se många fler tillfällen då detta skulle vara praktiskt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En fulvariant är ju att starta upp datorn med tangentbordet i och helt enkelt rycka ur det när man väl är inne i operativsystemet...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Som tidigare sagts: Det finns nästan alltid en inställning i BIOS för att inte stoppa på error. Även om du inte vill röra mer än nödvändigt så låter det ändå som den enklaste lösningen.

Sedan är en diskimage bra att ha med som backup. Behöver heller inte ta mycket plats i bagaget.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Att pyssla i BIOS är en bra variant men jag vill vara säker på att windows inte låser sig på grund av detta så en plupp är nog det bästa valet. Måste man integrera någon form av uC för att lösa det eller går det att göra på något annat vis?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När datorn väl har startat har jag aldrig sett att ett frånvarande t-bord kan vara orsak till låsning, alltså är det kanon att plugga i t-bordet, starta dosan och när den rullar är det bara att riva ut t-bordet.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det krävs någon form av kontroller. Antingen en mikrokontroller eller någon form av keyboardkontroller för PC-tangentbord. De senare brukar iofs vara en mikrokontroller.

En variant är att slakta ett tangentbord. Skaffa ett billigt PC-tgb och plocka ut avkodarkortet men släng bort tangenter och ev kort som det sitter på. Ev. måste kortet kapas om det är ett och samma.

Edit: Icecaps lösning är inte så dum. Tangentbord brukar inte vara några som helst problem att ta ur och i under drift med bibehållen funktion. Möss kan däremot vara lite jävliga. Att start med och sedan rycka fungerar bra, men att sedan sätta i musen fungerar inte alltid. Men att bara starta starta med tgb ikopplat och sedan rycka det är inga problem.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Som sagt, slakta ett keyboard och ta controler delen bara.
Eller om du har/kan hitta en gamalt trådlöst och plugga in, mindre än ett
keyboard och inte finns det ngn risk att det genererar ngn tangentryckning.

Bild

/ Tompa
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det en vanlig ps/2-plugg, räcker det att bygla två pinnar i kontakten. Vi körde så på de gamla skyltstyrningsdatorerna (486) utmed pendellinjerna i Stockholm.
Kommer dock inte ihåg vilka stift...

[edit]
Här var det. :)
http://www.mp3car.com/vbulletin/faq-emp ... ugged.html
En 10k-resistor mellan vcc och gnd helt enkelt.

Men jag är helt säker på att det bara var en bygel i våra pluggar. Kanske jorda kbdata eller kbclock?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket intressant! Det måste testas. :)

Tompa74:
Inte trådlöst. Särskillt inte i ett sånt här sammanhang.
Möjligen om det är någon riktigt bra mottagare(/sändare), men undvik det om det går. Man kan få mycket konstiga fenomen som t.ex att tangenter/musknapp trycks ner eller att scrollningen går igång av sig självt. Det är inte värt att riskera något sådant i en "skarp" situation. :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Jimmy: Nja, menade inte riktigt så.

Min tanke var att "bara" använda motagardelen som dummy.
Därav den röda ringen runt. :) Men ifs plockar den upp en signal
från något annat så kanske det är lika illa.

Madmodder: Har för mig att detta inte fungerar på alla moderkort.
Men testa torde inte skada..jue..

/ Tompa
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Annars har du de här. :D
http://www.dummykeyboard.co.uk/
Skriv svar