Resultat display
Har nu tankat hem databladet och kollat noga och sämre design ska man leta efter faktisk.
Bara det att strobe och klockan är ihopkopplat betyder att man måste lusläsa databladet för att se svaret:
Vid stigande flank latchas "föregående" data ut och de nya data shiftas 1 steg!
Hade de bara varit så pass smarta att de hade kopplat endera signal till U3P3 istället, då hade 0'->'1' shiftat in data och '1'->'0' latchat dom, kretsen finns likaväl men någon hade tydligen fått en del för mycket öl vid designtidpunkten.
Bäst hade självklart varit att dela på signalerna men det är väl för mycket att begära.
Bara det att strobe och klockan är ihopkopplat betyder att man måste lusläsa databladet för att se svaret:
Vid stigande flank latchas "föregående" data ut och de nya data shiftas 1 steg!
Hade de bara varit så pass smarta att de hade kopplat endera signal till U3P3 istället, då hade 0'->'1' shiftat in data och '1'->'0' latchat dom, kretsen finns likaväl men någon hade tydligen fått en del för mycket öl vid designtidpunkten.
Bäst hade självklart varit att dela på signalerna men det är väl för mycket att begära.
Skall Du stega den med kontakt så *måste* klockpulsen avstudsas. Annars går den tvåtusenfemtioelva steg per tryckning. Jag föreslog en RS-vippa, det var därför kontakten skulle vara växlande. Den skall dessutom vara sådan att den släpper den ena kontaktpunkten innanden kontakterar den andra.
Det var ett förslag för att slippa all programmering i samband med testandetoch därmed eliminera alla bugmöjligheter. Kan Du med säkerhet göra ett program som klockar långsamt är nog detta den enklaste metoden.
Hur lång kabel har Du mellan display och processor?
Edit: Har Du 7.4 volt någonstans så bryt spänningen omedelbart och felsök. Det skall vara 5V och inget annat. Du är bara en handfull tiotal mV från den spänning där tillverkaren slutar lova att ingenting omedelbart går upp i rök och väl utanför där funktion garanteras.
Det var ett förslag för att slippa all programmering i samband med testandetoch därmed eliminera alla bugmöjligheter. Kan Du med säkerhet göra ett program som klockar långsamt är nog detta den enklaste metoden.
Hur lång kabel har Du mellan display och processor?
Edit: Har Du 7.4 volt någonstans så bryt spänningen omedelbart och felsök. Det skall vara 5V och inget annat. Du är bara en handfull tiotal mV från den spänning där tillverkaren slutar lova att ingenting omedelbart går upp i rök och väl utanför där funktion garanteras.
Tycker du att man skall dela på 11 och 12 och dra till varsin utgång på PIC'n eller skall man försöka få till det så att det fungerar enligt hur "Sure" har tänkt att det skall fungera?Icecap skrev:Har nu tankat hem databladet och kollat noga och sämre design ska man leta efter faktisk.
Bara det att strobe och klockan är ihopkopplat betyder att man måste lusläsa databladet för att se svaret:
Vid stigande flank latchas "föregående" data ut och de nya data shiftas 1 steg!
Hade de bara varit så pass smarta att de hade kopplat endera signal till U3P3 istället, då hade 0'->'1' shiftat in data och '1'->'0' latchat dom, kretsen finns likaväl men någon hade tydligen fått en del för mycket öl vid designtidpunkten.
Bäst hade självklart varit att dela på signalerna men det är väl för mycket att begära.
I övrigt har jag kopplat in det med följande "demoboard" Samma fel händer där att man förskjuter en bit per display som är inkopplad.
En trapp brytare är som en växlande brytare, men det blir som sagt ett glapp när man switchar.Marta skrev:Skall Du stega den med kontakt så *måste* klockpulsen avstudsas. Annars går den tvåtusenfemtioelva steg per tryckning. Jag föreslog en RS-vippa, det var därför kontakten skulle vara växlande. Den skall dessutom vara sådan att den släpper den ena kontaktpunkten innanden kontakterar den andra.
Det var ett förslag för att slippa all programmering i samband med testandetoch därmed eliminera alla bugmöjligheter. Kan Du med säkerhet göra ett program som klockar långsamt är nog detta den enklaste metoden.
Hur lång kabel har Du mellan display och processor?
Edit: Har Du 7.4 volt någonstans så bryt spänningen omedelbart och felsök. Det skall vara 5V och inget annat. Du är bara en handfull tiotal mV från den spänning där tillverkaren slutar lova att ingenting omedelbart går upp i rök och väl utanför där funktion garanteras.
Just nu har jag 4 st. displayer inkopplade och det blir ungefär 1 meter från PIC till sista diplayen. Jag använder de medföljande kablarna för att koppla ihop enheterna.
Ja har för mig att vi pratade om detta fel tidigare i tråden.sodjan skrev:> "Supply voltage out of range (7454 mV)"
Låter ju märkligt.
Men svårt att säga något mer om utan att veta hur det hela är kopplat.
Vilken "supply voltage" syftar det på ?
Vilken GND refererar det till ?
Jag använder som sagt ett Readyboard http://www.jescab.se/ReadyBoard01.html och har kopplat ISPkontakten från brännaren till kontakten som är märkt "prg-5.5V" på readyboard.
Håller just nu på och kollar i manualen för Smartprog 2 för att hitta hur den kontakten är kopplad på brännaren.
Jag har ett antal sådana här liggandes på kontoret :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0097531408
Jag kan skicka över en om du vill testa. Manual med schema :
http://www.sure-electronics.net/mcu,dis ... -DP002.pdf
Som du ser så är de i princip kopplade på samma sätt som om man
kopplar ihop 4 st av de du har. Om jag hinner så skulle jag kunna
testköra en av dom...
Längden på kablarna spelar nog inget större roll, om du inte
kör för snabbt.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0097531408
Jag kan skicka över en om du vill testa. Manual med schema :
http://www.sure-electronics.net/mcu,dis ... -DP002.pdf
Som du ser så är de i princip kopplade på samma sätt som om man
kopplar ihop 4 st av de du har. Om jag hinner så skulle jag kunna
testköra en av dom...
Längden på kablarna spelar nog inget större roll, om du inte
kör för snabbt.
> ISPkontakten från brännaren till kontakten som är märkt "prg-5.5V" på readyboard.
Nej, nej, nej... !
*Den* kontakten är för att flasha om den PIC10F som sitter i
den switchade PSU'n på kortet !! Koppla inte in någonting där !
Använd kontakten "Prog".
Det finns schema till hela ReadyBoard där detta är tydligt :
http://www.jescab.se/upload/qprot2.pdf
Nej, nej, nej... !
*Den* kontakten är för att flasha om den PIC10F som sitter i
den switchade PSU'n på kortet !! Koppla inte in någonting där !
Använd kontakten "Prog".
Det finns schema till hela ReadyBoard där detta är tydligt :
http://www.jescab.se/upload/qprot2.pdf
En meter är nog inget problem om det äri normal miljö, men nog kan långa kablar ställatill mycket. Även om man kör sakta så är kretsarnas ingångar snabba och kan plocka upp mycket skräp om man har långa och dessutom kanske utpridda kablar. Det kan också bli så tröga flanker på klockan att skiftregistret fungerar felaktigt.
Du har ännu inte uppfattat att det behövs en RS-vippa för att brytren skall ge endas en puls åt gången. Googla på "debounce" samt "rs" eller "sr" så hittar Du vad som behövs för att absolut säkert garantera ett steg i taget.
Angående spänningarna så beskriv och rita upp var Du mäter och hur hela härvan är uppkopplad. Det är svårt att dra riktiga slutsatser utan att ha riktigt klart för sig hur det hela hänger samman.
Med de begränsade erfarenheter Du ännu har av elektronik är det knappast tillrådligt att modifiera på kortet.
Du har ännu inte uppfattat att det behövs en RS-vippa för att brytren skall ge endas en puls åt gången. Googla på "debounce" samt "rs" eller "sr" så hittar Du vad som behövs för att absolut säkert garantera ett steg i taget.
Angående spänningarna så beskriv och rita upp var Du mäter och hur hela härvan är uppkopplad. Det är svårt att dra riktiga slutsatser utan att ha riktigt klart för sig hur det hela hänger samman.
Med de begränsade erfarenheter Du ännu har av elektronik är det knappast tillrådligt att modifiera på kortet.
Tror inte att det är så stor skillnad på den med 4 st och de lösa displayerna som seriekoplas för fler siffror, men vad vi du ha för en sådan med 4 st. ?sodjan skrev:Jag har ett antal sådana här liggandes på kontoret :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0097531408
Jag kan skicka över en om du vill testa. Manual med schema :
http://www.sure-electronics.net/mcu,dis ... -DP002.pdf
Som du ser så är de i princip kopplade på samma sätt som om man
kopplar ihop 4 st av de du har. Om jag hinner så skulle jag kunna
testköra en av dom...
Längden på kablarna spelar nog inget större roll, om du inte
kör för snabbt.
Om du har tid att test en sådan med 4 st. vore det kanon, jag skall själv klart testa vidare själv. Men det vore kul om någon till försöker att få det att fungera.
Så där nu när det gick fortare att uppdatera PIC'n så nu har jag nu lyckats med att få siffrorna på rätt plats. Det genom att den fösta biten som behandlas inte gör något mer än "rotate", så det blir bara 7 bitar som skickas ut till varje display. Resultatet blir att man inte kan tända punkterna via PIC'n, men det gör inget för de kan man koppla bort och driva från annat håll. Då det är en DIP switch på varje kort som man kan välja hur de skall lysa eller inte lysa. Resultatet av de blir att de lyser hela tiden om de är på slagna. Man kan ju göra ett eget kort med en 595:an på och tända de sist i kedjan om man vill.