Ersätta kolkornsmikrofon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lidning

Ersätta kolkornsmikrofon?

Inlägg av Lidning »

Har samlat på mig ett gäng gamla telefoner med snurrskiva, främst av modellen
dialog som tillverkades av LM Ericsson.

Gillar den gedigna robusta designen, har haft ett gäng som prydnad då jag endast
har Ip telefoni.
Men nu har jag fått tag i en adapter som gör om pulser till dtmf, så nu går det
utmärkt att ringa!

Men dom flesta jag pratar med säger att jag hörs väldigt svagt.
Misstänker att det är mikrofonen som är boven i dramat, och undrar om man
kan ersätta den med något modernare på ett enkelt sätt?

Har försökt hitta ett schema på telefonen, men utan resultat.

//DB
Lidning

Inlägg av Lidning »

Skit oxå!

Mätte för skoj skull spänningsnivåerna i telejacket från IP telefonidosan.

Vilospänning 48 volt

Lyft lur med puls-DTFM adapter 5,5 volt
Lyft lur utan adapter 13 volt

Mycke riktigt så låter det bättre utan adapter...

Eftersom pulsadatern drivs av vilospänning så är det väl den som snor åt sig spänningen och orsakar dom låga ljudnivåerna...
Har köpt Adaptern i USA, frakten överstiger adapterns pris så retunera är inte lönt.

Nån som har en ide vad man kan göra, modifiera adaptern eller trimma telefonen?

//DB
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Slakta adaptern och se om den går att modifiera!

Edit: stavfel
xxargs

Inlägg av xxargs »

USA-grejor har inte samma impedans som i europa/sverige så mycket blir fel - låter inte som en avancerad konstruktion om man låter DTMF-tongivaren påverka impedansen på linjen - med rätt teknik (läs strömgeneratorer som signalgivare) så kan man lägga på signal på en linje utan att påverka dess impedans.

sedan verkar den tjuvar likström i kanska stor omfattning och om telefonen har kolkornsmick så påverkas utsignalen lite av den orsaken - men jag tror inte att det är den enda orsaken.

Sverige är väldigt snål med ström (detta utvecklades under världskrigen med materialbrist och detta fick principiell påverkan på konstruktion och systemdesign med smalare kabla med mindre metall i och därmed lägre lägsta strömförbrukningskrav pga. den hödre resistansen) om man jämför med tex USA - grejorna skall funka med bra talkvalitet ända till 4 mA i sverige medans utlänska telenät kan ge både 16 och 20 mA som lägsta ström.

amerikans teleutrustning i europeiska nät är ingen bra kombination - skall de fungera bättre så måste grejorna köpas för europeiska nät eller 'international variant' - vartfall när det gäller modem - det är värre med talgrunkor som telefon där telefonens anpassning mot nät måste vara ännu lite bättre för att man inte skall bli döv av sin egen röst i luren.
Lidning

Inlägg av Lidning »

hmm, omvandlaren jag köpte skulle vara för svenskt nät stod det, men jag tror främst det var själva pulsomvandlingen, amerika har inte samma antal pulser/siffra??

En snabb titt i dosan skvallrar om en Pickrets och en massa motstånd kondingar och
transistorer och nån likriktare, samt något som påminner om ett backupbatteri.

Orkar inte rita upp ett schema, grubblar lite på om man skulle göra en fullösning.
dvs låta omvandlaren endast vara med när man slår numret, och sedan kopplas bort med en switch eller ett tidstyrt relä.

Har någonstans i minnet att nätet växlar polaritet vid uppkoppling, men det kanske är nåt gammalt? IP adaptern växlar iaf ingen polaritet. Annars hade man ju haft en fin trgger till att koppla bort adaptern....

//DB
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Polariteten växlar i det analoga telefonnätet än idag när samtalet kopplas fram, dvs när motparten lyfter luren. Det växlar tillbaks när båda lagt på.
TeliaSonera skrev:6.2 Polarity
Idle state polarity is defined as (+) on a-wire and (–) on b-wire.
Communication state polarity is defined as (-) on a-wire and (+) on b-wire.

Which is a-wire and b-wire at the NTP, may vary from time to time depending on
operator´s maintenance activities in the access network.

Polarity reversals are used as Answer Signal (see clause 10) and as Clearing Signal
from the network (see clause13). Polarity reversals are also used as alerting signals
in conjunction with display services (see clause 15).
Senast redigerad av MadModder 11 oktober 2008, 14:50:16, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Före likriktaren bör du ha polaritetsväxlingen. Likriktaren vänder på polariteten så du alltid har + spänning på rätt ställe till kresarna.
Skriv svar