Fabrik i Asien

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pronet

Fabrik i Asien

Inlägg av pronet »

Hello!

Säg att man sitter på en fullt fungerande produkt inkl. ritningar, mjukvara etc. Hur kan man då gå tillväga för att sätta den i produktion nere i Asien?

Någon som vet eller har erfaranhet?

Tack,
Fredrik
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Hur stora volymer tänker du göra? Det finns Svenska bolag som gör sånt där också. Finns tom. folk här på forumet som har bolag som ägnar sig åt just såna här projekt. Jag kan nog annars få fram kontakter till Kina om du vill att din pryl ska bli tillverkad där. Men risken är att dom snor iden rakt av och gör en egen kopia av den och säljer den för 100 gånger lägre än vad du hade tänkt.
pronet

Inlägg av pronet »

Siktar på stora volymer.

Anledningen till att jag vill ha produkten producerad i Asien är:

-Billigare produktion
-Lättare att sälja till länder såsom USA

Priset är det mest avgörande.

Ett sätt att hindra fabriken att sno idén är att låta dem enbart tillverka hårdvaran, och sedan lägga in mjukvaran i Sverige.

Som sagt, produkten kan liknas med en liten radiomottagare, eller en tamagotchi.

/Fredrik
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur kommer det sig att det är lättare att sälja grejor i USA om de är producerade i kina än i sverige? Tullar?

Tappar man inte lite av iden med Asien om man endå måste packa upp allt här hemma igen för att lägga in mukvaran?

Det är väll mer frågan om pålitliga tillverkare...
Vad hindrar tillverkaren från att köpa en enhet och dra ut mjukvaran från den? (Ja visst det finns code protection bitar, men de skyddar bara till viss del)

Jag får inte riktigt ihop stora volymer om 350 000 i utvecklingskostnader sågs som en för stor kostnad...

En del av de svenskalegotillverkare har ju egna fabriker i estland mfl ställen, du slipper många problem med kultur, språk och tidzons förbistringar genom att anlita dessa... Då får troligen också fram de första provseriena betydligt snabbare...
pronet

Inlägg av pronet »

Förlägger man tillverkningen i Asien kan man leverera direkt från Asien till t.ex. USA.

Detta förutsätter då att produkten blir helt färdigställd samt paketerad..

Tar man först hem produkten till Sverige för att sedan exportera till USA blir det slutgiltiga priset bra mycket högre. En fördel blir då prestigen med "Made in Sweden", Istället för China.

Så stora volymer kommer det inte att bli till en början, men lite senare.. 350 000 är helt enkelt för mycket pengar för att tillverka en enkel prototyp.

tack
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

350 000kr är ju för ritningarna för en färdig produkt vad jag förstod det... ej inräknat allt jobb för design av kåpa och tillbehör m.m.

/Johan
pronet

Inlägg av pronet »

Jo precis..

Det jag vill ha är ritningar samt mjukvara. Mjukvaran kan jag dock ordna på annat håll så länge jag får specifikationer om hur den ska vara utformad. Så i princip räcker det med ritningar som jag sedan kan låta någon bygga en prototyp utifrpn, och sedan använda samma ritningar för tillverkning.

Borde väll inte gå loss på så mycket?

/Fredrik
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det är ju ingen större skillnad i jobb för en konsultfirma att ta fram ritningar/scheman för en prototyp som för en färdig produkt.

Målet är ju att protoypen skall fungera utan större ändringar,annars har ju konsultfirman inte gjort ett bra jobb.

När det gäller design av inkapsling osv. så kan ju naturligtvis den delen av jobbet uteslutas när det gäller en prototyp.

Vid närmare eftertanke så arbetar just jag på en konsultfirma som eventuellt kan åta oss ett sådant jobb, beroende på vad du vill göra och är beredd att betala.

PM:a om du är intresserad.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Utveckling kostar PENGAR, så är det bara...

En rätt normalt flöde känns som följande:

1. Specification av produkten. (Redan här är det viktigt att man har koll på vad som är dyrt/billigt att producera. Detta kan skilja sig från vilken tillverkare man väljer till slut)

2. Framtagning av schema (kopplingsschema eller vad du nu vill kalla det för)
Här nånstans är det också lämpligt att mekanikdesignen börjar tas fram så att ett sammarbete kan ske mellan dem och PCBdesigner så att de vet hur mycket plats som behövs/finns. Hur tunn man kan göra den osv

3. Framtagning av PCB. Är det en helt ny och väldigt mycket ny teknik kan det behövas ett första evaluation kort för att underlätta kontrollen så att allt är rättkonstruerat. Är det mestadels standard kan man hoppa rakt på "produktionsdesignen". Kan ställa till mycket strul... Även här är det viktigt att man anpassar konstruktionen efter den tilltänkta tillverkarens produktionsutrustning för att få ner felprocenten.

4. Monterning och testning av första prototypserien.. denna montering sker oftast manuelt och rör sig om kanske 10 enheter. Ev microcontroller säts upp och man börjar testa av de olika funktionerna på kortet. OFTA leder detta till att man behöver hoppa upp till steg 2 igen för att fixa eventuella fel.

5. Utveckling av eventuell mjukvara till systemet. Oftast rätt straight forward. Eller nä.. Mjukvara kan vara nog så jäklig, särskilt om man inte har en vettig utvecklingsmiljö, debugging miljö.

6 Framtagning av testutrustning för massproduktion.

7. Förhoppningsvis är kapslingsteamet klart ungefär samtidigt som mjukvaran.
SÅ att man kan börja producera en förserie på ett antal enheter för att testa mjukvaran, design osv och även ge legotillverkaren en möjlighet att trimma in sina produktionslinjer för att kunna komma upp i bra volymproduktion sen.

8. Är man nöjd med förserien är det "bara" att trycka på knappen och börja producera med full kapacitet

Där har du ett väldigt grovt flöde av hur det kan gå till...
Det känns som en vinst att redan vid specning ha en ide om vem som ska tillverka det hela och hur man ska göra för att det ska bli billigt. Att börja produktionsanpassa nått efter prototypserien känns som en stor tidsförlust.
Att flytta runt projektet mellan de billigaste leverantörerna för varje steg känns som extrem suboptimering.

Det är altså inget litet projekt att ta fram elektronisk mjukvara.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Hur många enheter pratar vi om? Och inom vilket område/typ av produkt? Vissa saker görs mest i t ex Taiwan eller Japan och inte Kina så det kan t o m bli dyrare där.

Kanske kan förmedla en kontakt om jag får lite mer kött på benen. Du kan ju skicka priv.
pronet

Inlägg av pronet »

Hur många enheter vi talar om är lite svårt att säga. Men upp en första runda på 100.000 enheter.

Produkten kan liknas med en blandning av en tamagotchi och en liten radiomottagare. En liten pryl..
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men om 350 000 kr är för mycket för prototyp-design och -tillverkning, ändå är du beredd att pynta minst 10 000 000 kr för att tillverka 100K st i den första svängen, hur går det ihop? (Jag förutsätter att komponent- och tilverkningskostnaden blir så låg som 100 kr st)

Jag begriper nada.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

100kr för varje enhet är faktistk rätt mycket... Man får otroligt mycket för 100 kr i storserier... Fast där är ju alltid startkostnader för plastgjutverktygen, testrigar osv

Men visst 350 000 är småpengar i sammanhanget...

Hur ser egentligen kalkylen ut för projektet??

Jag håller med matseng "Jag begriper nada"
pronet

Inlägg av pronet »

hehe..nu skrev jag nog lite fel..

Jag tänkte 100k enheter det första året.
En första beställing på kanske 5000.

Kalkyl.. nje, jag kö rpå och ser vad som händer, tar ett steg i taget

Jag skulle gissa på att produktionskostnaden hamnar kring 40kr/enhet vid masstillverkning
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag rekomenderar dig att tänka om, och minst ta fram en budget med realistiska kostnader för varje steg.

Har du tur hittar du en tillverkare som tror på iden och är villiga att producera förserien på 5000 enheter... Och är villig att investera i plastverktygen. Annars lär dina kalkylerade 200 000 ätas upp till stor del av bara plastverktygen.
Skriv svar