Sprängd högtalare.. varför?
-
Sprängd högtalare.. varför?
Tja.
Har 2 golvhögtalare i rummet. med 2 10" i och en diskant och en vanlig högtalare.
Av någon anledning så har ena 10" basen gått åt pipan i högerhögtalaren och i vänsterhögtalaren så är den 'lilla vanliga' högtalare sprängd.
Varför? Sterion är en Pioneer A-605R inte värdens bästa men duger.
Är det lönt att köpa nya högtalare eller ska man byta ut alla elementen i de bägge högtalarna? Ginexxa högtalare. inget att hurra över men spelar helt ok.
Har 2 golvhögtalare i rummet. med 2 10" i och en diskant och en vanlig högtalare.
Av någon anledning så har ena 10" basen gått åt pipan i högerhögtalaren och i vänsterhögtalaren så är den 'lilla vanliga' högtalare sprängd.
Varför? Sterion är en Pioneer A-605R inte värdens bästa men duger.
Är det lönt att köpa nya högtalare eller ska man byta ut alla elementen i de bägge högtalarna? Ginexxa högtalare. inget att hurra över men spelar helt ok.
Om du får tag i rätt ersättningselement kan du byta ut dem, för att lära dig själv hur man gör. Köp nya om du vill ha bättre ljud. Sådana högtalare klassas definitivt som konsumentelektronik och är därför billigare att ersätta som helhet än att försöka reparera.
Hoppas din förstärkare inte är trasig så den tar ihjäl dina nya högtalare.
Hoppas din förstärkare inte är trasig så den tar ihjäl dina nya högtalare.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Några tips hur att mäta? har bara multimeter att tillgå.
Svårt och se ren AC utan oscilliskåp nämligen..
under de år jag ägt den så har den sällan blivit ens ljummen och inte nu häller.
Det är fan vad elektronik ska jävlas med mig. Detta är nog min 4de hlögtalare som gått sönder på lite mer än ett år.. till det kan vi tilldela en dvd spelare. värmefläkt. några moderkort .2 lcd displayer ett nätagg
Svårt och se ren AC utan oscilliskåp nämligen..
under de år jag ägt den så har den sällan blivit ens ljummen och inte nu häller.
Det är fan vad elektronik ska jävlas med mig. Detta är nog min 4de hlögtalare som gått sönder på lite mer än ett år.. till det kan vi tilldela en dvd spelare. värmefläkt. några moderkort .2 lcd displayer ett nätagg

-
DEt farligaste för en HT är likspänning. Därför har förstärkare värt namnet skydd som slår av utgången om likspänning finns.
Du bör kunna konstatera om du har DC ut även med en multimeter.
Edit: de flesta multimetrar kan mäta både AC och DC det gäller bara att veta begränsningarna.
Du bör kunna konstatera om du har DC ut även med en multimeter.
Edit: de flesta multimetrar kan mäta både AC och DC det gäller bara att veta begränsningarna.
Senast redigerad av Mindmapper 6 oktober 2008, 15:44:18, redigerad totalt 1 gång.
-
Har varit med om förstärkare som friterat högtalare!Fick hem en som jag skulle laga,felet var att det inte var ngt ljud.Kopplade in apparaten på mina fina test högtalare...frääääs! Luktade bränd talspole ända ut på gården!
Då blev jag så grinig att jag lämnade tillbaka den och sa att det blir för dyrt att laga den!
Då blev jag så grinig att jag lämnade tillbaka den och sa att det blir för dyrt att laga den!

Skall man repa andras förstärkare så bör man nog kolla med en multimeter på förstärkarens utgång om den är runt 0 volt eller ligger runt 60 Volt DC - innan man kopplar in sina fina högtalare! - har ena transistorhalvan rykt så har man DC-spänning ut...
och när man repar så bör man inledningsvis testa med fulhögtalare där elementen är lättåtkommliga och billiga att ersätta och kanske med en effektmotstånd och fet AC-konding i serie...
och när man repar så bör man inledningsvis testa med fulhögtalare där elementen är lättåtkommliga och billiga att ersätta och kanske med en effektmotstånd och fet AC-konding i serie...
Tja nu är det inte direkt ovanligt att man har sönder högtalare på det där sättet. Har man tex för klen förstärkare kan man "dista" ihjäl de flesta högtalare. Vad det sen gäller genexxa högtalare tål de inte särskilt mycket. Spelar man någerlunda högt och tillräckligt länge blir det för varmt i talspolen och lacken på tråden släpper. Antingen kortsluter elementet eller så kommer talspolen att skrapa i gapet i magneten. Känns tydligt på konen om man försiktigt trycker på den. Viktigt är då att man trycker den rakt in. Och en sak till vissa serier av genexxa och JWS har för klena filter vilket ger till följd att diskanten eller mellanregistret ger upp även om man inte spelar snorhögt.
-
Jo som sagt innan är det inga bra konstruktioner. Men det är oftast diskanten som ryker, ibland mellanregistret. Basarna pajar i princip aldrig på dem, om man inte spelar högt o länge. Så kolla förstärkaren, testa med ett par andra högtalare du inte är rädd om. Börja med låg volym och öka sakta. Låter illa från början, kan du börja mäta lite sen.