Hur styrs "hesa fredrik"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Hur styrs "hesa fredrik"

Inlägg av bigmac »

Hur styrs egentligen dom där flygalarmen som finns runtom i sverige? Brorsan har en sån på sin vind. Kompressor med en stor 200L-tank och ett låst kontrollskåp. Snackar vi radio, rds eller tidur? Hur triggas skarpt läge-signaler?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... så räddningstjänsten startar sirenerna manuellt, med fjärrkontroll, typ. Det är ju lagom säkert. :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trodde faktiskt det var genom Internet eller så.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

MadModder skrev:Hmm... så räddningstjänsten startar sirenerna manuellt, med fjärrkontroll, typ. Det är ju lagom säkert. :D
Mja, det är ju en låda som kopplas in i en dator och som är låst med en lucka som kräver nyckel. Bakom luckan finns det en switch som när den slås på så skickas signalen.

Fick det demat för mig en gång hos räddningstjänsten, och den där lådan såg ut som om dom låst in en vanlig enpolsbrytare och till lådan gick ungefär två trådar som en knapptryckning skulle sluta. Vet inte hur det funkar i detalj, men man fick helt klart känslan av att det var rätt overkill med en stor låda med lås...
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

tjenare,
de av äldre modell är styrda av en enkel uppringare och en analog larmmottagare, denna signal är som ett normalt äldre brandlarm och kommer via hyrd teletråd.
Att linan är hyrd innebär att den endast används för sitt ändamål. Tant Ester får ringa på annan lina :)

De äldre har en kompressor och finns i lite olika utförande rent mekaniskt.
Allt från ~12Bar upp till 20Bar´s tryck. 200 liters tanken är för att kunna hålla signalen den maxtid som behövs.
Direkt under den grå kåpan sitter kompressorn 230v med en eller 2st primärtankar runt 8 liter vardera.
De nya systemen är helt digitala, sänds över radio och är en form av högtalare. De arbetar således helt utan tryckluft och kan inte bara sända de signaler
vi är vana att "Hesa Fredrik" gör utan även rent digitalt meddelanden kan sändas ut. Idag styrs VMA -viktigt meddelande från landets räddningstjänster.
De sitter normalt placerade i vad som kallas RC.Räddning o ledningcentral.
Larmet skickas normalt ut manuellt.
De nya systemen kan återge en massa status beroende på vad och hur man vill använda de.

Förr i tiden sköttes de av millitär personal och var normalt placerade i kommunens DC eller HC. Dessa finns inte kvar numera.
De var placerade i bergrum. Personalen bestod av kommunledning, civilförsvar, militär, driftvärn och från flygvapnet .
Ofta rätt stora bergrum med upp till 150 pers. besättning. De mindre s.k. DC distriktcentral byggdes för små kommuner.
Personalenheter på upp till ~18 pers. DC var ofta byggda nedsprängda i berget och sprängstenen laggd uppe på. På "gömställena" fanns alltid en stor mast på 50 meter.
I fredstid kom en ensam fanjunkare eller civilanställd personal första måndagen i månaden o provade.
Ett tipps, försök inte öppna kontrollskåpet. Det ligger larmat liksom även kabelbrott mm gör.

-du kanske bara ville veta om det var en vippströmbrytare med on/off på :lol:
laban12

Inlägg av laban12 »

Påminner mig im ett gammalt hyss...
Vi spelade in signalen för viktigt meddelande från TVn när de gjorde reklam för den på typ Anslagstavlan...
Så mitt i natten klämde vi upp en gigantisk högtalare i fönstret och drog på spektaklet på högsta volym! :)

Vågade väl bara ha den på i ett par minuter och jag tror inte vi såg någon rekation heller... men då var det nog för att vi skulle fnissa i byxorna i alla fall... Hehe... 80-talet någon gång tror jag.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-MadModder
Hur menar du lagom säkert. Vem skulle starta de annars om inte räddningtjänsten?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vänta lite nu. Detta är väl ett av dom få fall då det INTE ska vara automatisk. dvs i händelse av en riktig fara så ska det finnas en gubbe med en nyckel som är tränad på att avnända nyckel och trycka på knappen.

Då det troligen är ganska ovanligt med larm så är det ju bra med praktisk träning. Är det automatisk så finns risken att nyckel är bort när det behövs.

Ehh... då man måste använda "stor fara för allmänheten tutan" på riktigt så är det ju inte läga att börja bläddra i pärmar efter bruksansvisningen och fumla med en helt främmande aparat. :?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har faktiskt varit med och konstruerad den digitala varianten.
Runt 1990 vill jag minnas att det var.
Någonstans i min dator ligger schemor och layout...

Digitalt skapad signal i ett EPROM som sen styr en H-brygga.
Vi fick mippla rätt mycket med bitströmmen (avvikelser från den teoretiska utseendet på bitströmmen) innan det gav rätt utsignal till lägsta möjliga effektförbrukning och mesta möjliga akustiska uteffekt.
Ja, vi byggde en stor djävla låda i tjock spånskiva som fylldes med ljuddämpande material för testerna på labb.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

netrunner,
om du läser vad jag skrivit så ser du att ingentig sker med automatik. I fredstid sköts dessa hos räddningtjänsten, det finns väl ingen annan
som har bättre koll på olyckor i samhället. I händelse av krig eller andra stora händelser finns möjlighet att styra larmet från räddningsverket.
Vilket inte skett vad jag vet. Dock används larmet relativt ofta i samhällen som hanterar kemikalier osv Stenungsund är ett sådant exempel.

Jag gissar inte hur det fungerar. Vi har utlarmnings anläggningen på jobbet :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Na, asså jag höll ju med dig, vi var båda för manuella system.

Man ska inte underskatta att ha en människa med i loopen. Jag var hos en kund som hade ett superdyrt automatisk backuppsystem som varje natt automatisk tog backup på en massa servrar. Funkar jätte bra och helt automatisk.

Jag var lite tveksam till varför filerna bara blev 1kB varje natt... :shock:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

OT

DW+llimpan4all: detta forum är fantastiskt. Kul att ni vet hur Hesa Fredrik funkar! Intressant läsning!

/OT
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

netrunner
Jag ber om ursäkt !!!

-jag måste gå en läskurs. Ordet INTE kunde knappast bli tydligare.
Vi fick äran att sköta driftunderhållet på varje anläggning under några år innan man kom på att det kanske är bättre att ha
utryckningsstyrkan samlad på en plats. Kommer jag ihåg rätt så var det 52 st dessutom. Att någon brinner inne är ju sekundärt !
Politik o pengar styr allt.......
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Här i Norrköping har vi i alla fall på ett ställe en styck Hesa Fredrik
med en ca 400Mhz riktantenn. Och kommer jag inte ihåg fel, så är
den riktad mot en viss 300m hög mast i Kolmården
Skriv svar