HEj jo jag har överklockat mitt nintendo ds med en annan kristall, den är kopplad till en omkopplare så man kan växla mella normalläger och överklockat läge(den nya kristallen, högre frekvens)
Nu är de så att jag undrar om man kan ersätta kristallen med något så man kan vrida på.ex en krets med en Potentiometer för att ändra hastigheten på processorn som kristallen gör ?
Tack i förhand // André
Ersätta kristall!
Jag kommer inte på något enkelt sätt.
Med lite tur kan du (sned)trimma parallellresonanskondingarna så att kristallen börjar svänga på en överton som processorn klarar av. Men som sagt, tur (eller stor portion skicklighet, men det kan vi bortse från eftersom du ställde frågan
).
Om du hade haft kontroll över µC där i (sitter väl två ARM om jag inte missminner mig), så knde du ställt om att köra med RC-resonator, som lätt går att trimma steglöst med en variabel resistans eller kapacitans.
Med lite tur kan du (sned)trimma parallellresonanskondingarna så att kristallen börjar svänga på en överton som processorn klarar av. Men som sagt, tur (eller stor portion skicklighet, men det kan vi bortse från eftersom du ställde frågan

Om du hade haft kontroll över µC där i (sitter väl två ARM om jag inte missminner mig), så knde du ställt om att köra med RC-resonator, som lätt går att trimma steglöst med en variabel resistans eller kapacitans.