Batterimätare för segelbåt (shuntbaserad)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ehh, jag har ju ätit knark. förlåt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En liten lägesrapport bara: Jag håller min "heldiskreta" lösnng, men bara som referensimplementation och som jämförelse. Den lösning som troligtvis hamnar i båten är baserad på en bq2018 från Texas.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/bq2018.pdf

Fördelarna är många, främst färre komponenter, mindre intrimning och dramatiskt lägre strömförbrukning (bq2018 tar < 80uA). Dessutom kan bq2018 "gå själv", jag behöver bara polla den. Vi max ström 1 gång/h, vid mindre uttag mera sällan.

Nackdelarna? Mja, den är ju smd, dessutom får jag inte ut strömmen direkt, utan måste räkna tillbaka, baserat på tex 30s ellet 15s medelström, men det spelar mindre roll. Behöver jag veta absoluta strömmen kan jag ju koppla in en amperemeter.

bq2018 har ett dynamiskt omfång på mera än 16.000 gånger.

Skall updatera webbplatsen senare.
saxofon

Inlägg av saxofon »

Ser ut att vara ett trevligt projekt detta!
I min båt satt det redan en Battman II, dock så har jag ingen möjlighet att läsa av den ifrån min lilla yacht-server...
Kan du inte sätta in ett 1-wire interface tex så att man kan fråga din mätares status?
(mätaren blir alltså en 1-wire slave..., har flera andra 1-wire enheter så därför föreslår jag detta interface)
Ifall du nu redan har en mcu kanske det finns någon pinne över ;-)

NASA's mätare var ju trevlig med 3mA egenförbrukning, Battman II har inte specat sin.

EDIT: Glömde ju nämna att displayen skulle väl kunna vara en e-paper display? datat ändras ju liksom inte så ofta... ;-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kan du inte sätta in ett 1-wire interface tex så att man kan fråga din mätares status?
Kanske en NMEA-utgång? bq2018 har redan i sig ett entrådsinterface, men det är ett HDQ-interface, dubbelriktad, open-drain.

Skall fundera på saken, har ju hela vintern på mig ;)
Skriv svar