fjärrövervakning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

fjärrövervakning

Inlägg av G-man »

Hej!

Söker bra lösningar på följande:

I gemensamhetslokalen finns ett serverskåp som jag vill kunna övervaka på lite olika sätt.

Dels är det temperaturer, i skåpet, utanför skåpet och i servern tex. temperaturintervall 5-80 grader, ingen hög nogrannhet krävs..

Brytare med indikation när dörren öppnas.

En bild ska kunna tas med en webbkamera på den som öppnar dörren.

Möjlighet att styra åtminstonde 3st vägguttag med på/av funktion

Körs gärna på linux, ev med webbinterface

Jag har bärbara datorer att köra hela skapelsen på, eller tunn klient, DS1820 givare finns och lite annat smått och gott!

Nån som sitter på nån sån här lösning? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kör man linux så finns det ju UPS-stöd (man växlar nån av pinnarna i serieporten så triggar man mer eller mindre en "interrupt"), vad som körs konfigureras i inittab har jag för mig.

Det är ju då en enkel lösning för triggningen när dörren öppnas i alla fall.

Sen lär det väl inte direkt råda brist på mjukvara för styrning och mätning, det stora problemet där är nog hårdvaran skulle jag tro.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns färdiga program och hårdvaror för allt det du frågar efter. För insignaler såsom temperatur och dörröppning föreslår jag att du använder 1-wire med owfs
Till usbkameran finns massor av program att välja på, zoneminder tex.
Här är fyra uttag som kan styras individuellt från linux http://www.kjell.com/?item=39616

Sen är det bara att integrera det hela i ett webinterface eller använda något av dom befintliga som finns.
Skriv svar