Reglera laddström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
finskapinnar

Inlägg av finskapinnar »

Jag använder en bosch 55 Amp generator.

Jag vet att jag måste ha en annan kolhållare för en extern reg. :)

Laddningsregen som sitter på nu sitter ihopnitad på baksidan av kolhållaren. Kan man inte öppna den och styra magnetiseringen på så vis?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Visst går det, kommer inte riktigt ihåg om det ena kolet ligger direkt till jord eller direkt till D+ men å andra sidan brukar externa regulatorer vara plusreglerade, så ligger ett kol direkt till jord räcker det att koppla loss det andra.
Detta losskopplade kol blir då DF på en extern regulator.
Om inte nåt av dem går till jord får du lossa båda och jorda det ena.
Sen behöver du komma åt anslutningen som det lilla blecket vid sidan om kolhållaren ligger emot,
den kan du iofs ta på D+ eller 61 anslutningen utanpå generatorn, men då får du se till att inte blecket ligger emot i generatorn.
Detta blir ju då D+ eller 61 eller laddlampsanslutningen på regulatorn.
D- finns på hela höljet.

Det enklaste är nog att kapa anslutningarna där kolledarna är fastlödda,
det brukar vara en fyrkantig plåt som de är lödda på och smalare "trådar" som går till dit de nu ska.
Dessa brukar vara ganska lätta att kapa av.

Detta är taget direkt ur det luddiga minnet, (var bilelektriker för en 15 år sen) men jag kan kolla på en regulator imorgon så kan jag bli säker på hur det ser ut.
xxargs

Inlägg av xxargs »

OK snabbt ihophafsad schema - rudimentärt kollad - ingen optimering och avsedd för 1 ampere fältström (vilket torde räcka till 13 ampere på en 55 A generator om tidigare inlägg stämmer - min motstånd @ 5 Ohm var bara en rimlig gissning och strömmen ändrar sig knappt alls om den skulle variera med +/- flera Ohm i rotorn) förlusten 10 Watt över trissan Q4 gäller vid 15 Volt batterispänning i simuleringen. så också att jag skrev Q2 angånde frihjulsdioden - men avsåg Q4 här.

Regleringen enklast möjlig On/Off med påslag vid 13.1 Volt och avslag vid 13,9 Volt med dessa värden. - finns mycket att krana på om man vill labba runt lite.

regleringen drivs av batteriet vilket innebär att den drar lika mycket ström med generatorn stillastående som när den snurrar max - ingen 'självstart' här inte. Med denna metod är fältmatningsströmmen konstant vilket gör att den börja leverera ström när varavtalet är tillräkligt högt - det blir ingen 'studs' eller liknande när generatorn 'tänder' och börja ta i. generatorn ger lika mycket ström även om den varvar långt över minvarvtalspunkten när den börja ladda med maxström och beter sig ganska liknande som en permanentmagnetgenerator - i allafall i teorin.

Fältströmmen är ganska konstant även om batteriet åker jojo spänningsmässigt och mellan -40 - + 80 grader på halvledarna. viss variation av strömmen typisk 1.027 - 0.980 Ampere får man över temperaturområdet enligt ovan.

även 'störning' av 10 volts amplitud med 10 Ohm serieresistans pålagd direkt på anslutningen till fältspolen ger bara 30 mA strömändring genom Q4 - vilket gör att drivsteget har ungefär 330 Ohm 'inre resistans' och är en hyffsat bra strömgenerator i den här sammanhanget.

Schemat är här

Såg just att jag inte nämt i schemat att V12 - ingången till R12 avses vara kopplad mot båtbatteriet - här i schemat kopplad till en 'testgenerator' V12 för att kolla kopplingen.
Skriv svar