OK snabbt ihophafsad schema - rudimentärt kollad - ingen optimering och avsedd för 1 ampere fältström (vilket torde räcka till 13 ampere på en 55 A generator om tidigare inlägg stämmer - min motstånd @ 5 Ohm var bara en rimlig gissning och strömmen ändrar sig knappt alls om den skulle variera med +/- flera Ohm i rotorn) förlusten 10 Watt över trissan Q4 gäller vid 15 Volt batterispänning i simuleringen. så också att jag skrev Q2 angånde frihjulsdioden - men avsåg Q4 här.
Regleringen enklast möjlig On/Off med påslag vid 13.1 Volt och avslag vid 13,9 Volt med dessa värden. - finns mycket att krana på om man vill labba runt lite.
regleringen drivs av batteriet vilket innebär att den drar lika mycket ström med generatorn stillastående som när den snurrar max - ingen 'självstart' här inte. Med denna metod är fältmatningsströmmen konstant vilket gör att den börja leverera ström när varavtalet är tillräkligt högt - det blir ingen 'studs' eller liknande när generatorn 'tänder' och börja ta i. generatorn ger lika mycket ström även om den varvar långt över minvarvtalspunkten när den börja ladda med maxström och beter sig ganska liknande som en permanentmagnetgenerator - i allafall i teorin.
Fältströmmen är ganska konstant även om batteriet åker jojo spänningsmässigt och mellan -40 - + 80 grader på halvledarna. viss variation av strömmen typisk 1.027 - 0.980 Ampere får man över temperaturområdet enligt ovan.
även 'störning' av 10 volts amplitud med 10 Ohm serieresistans pålagd direkt på anslutningen till fältspolen ger bara 30 mA strömändring genom Q4 - vilket gör att drivsteget har ungefär 330 Ohm 'inre resistans' och är en hyffsat bra strömgenerator i den här sammanhanget.
Schemat är
här
Såg just att jag inte nämt i schemat att V12 - ingången till R12 avses vara kopplad mot båtbatteriet - här i schemat kopplad till en 'testgenerator' V12 för att kolla kopplingen.