Styr motorer från LP1 porten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HIggstrom

Styr motorer från LP1 porten

Inlägg av HIggstrom »

Håller på med ett projekt där jag ska styra motorer med hjälp av LP1 porten, och eftersom den själv inte orkar driva motorerna behöver jag en yttre strömkrets som är skild från parallellportens.

Då jag är väldigt grönt på sånt här så har jag suttit och sökt en del och hittat lite blandad kompott. Denna krets är den jag tänkt använda och jag antar att den inte är helt 100 % ännu. Hoppas jag är någorlunda rätt ute i alla fall.

UPPDATERADFör v.1.0 klicka här:

v.1.1
Bild
By higgstrom at 2008-10-05

Några direkta fel i min krets? (Att den är plottrig vet jag redan :wink: )

Optikopplare används för att isolera de olika kretserna från vandra. Dioden skyddar transistorn från strömmen men omvänd polaritet som uppkommer vid stopp av motorn.

Förlag på diod för denna uppgift? (Den dioden vid relät antar jag att det räcker med en vanlig 1N4148)

Jag behöver också ett förlag på lämplig transistor till motorkretsen, då jag har gått helt vilse i den jungeln.

Kretsen behöver klara strömmar upp till 3-4 A för att vara säker på att kunna driva motorn (motorn drar normalt långt under detta men jag vill ha en god marginal). Tänkte då använda mig av ett 10A relä.
Senast redigerad av HIggstrom 5 oktober 2008, 23:20:01, redigerad totalt 3 gånger.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förstår inte riktigt reläinkopplingen men annars ser det ok ut. Skulle dock bytt 1N4148 mot en 1N400x. x = 2 - 7.
Skulle även skippat hela reläet och istället satt in en transistor istället. Om det inte bara är att använda den som som sitter längst ner, med lite förstärkningsökning. Edit Byt den mot en logikstyrd FET t.ex. Hur ska motorn styras, ska den gå att reversera?

Edit 2: Behåll relät för att ändra riktning, men sätt in en IPS021 ELFA nr. 71-266-00 istället för transistorn som sitter i schemat.
Edit3: Du kanske får flytta lysdioderna till andra sidan. Spänningen på porten är lite på gränsen för att driva både opto och LED. Beror lite på vad du valt!
HIggstrom

Inlägg av HIggstrom »

Har bytt ut till en FET transistor nu, dock har jag ingen aning om hur man nu räknar ut resistansen för resistorn i kretsen.

Frågan om vilken diod som krävs för motokretsen kvarstår dock då jag inte har en aning om hur stor ström som kan uppkomma vid stopp av motorn.

Tittade på optokopplarna och mycket riktigt så ligger de på en max diodström på mellan 50-60 mA (Antar att det är detta man ska titta på). Jag får nog ta bort lysdioderna ur kretsen även om de hade varit bra att ha dem där ur felsökningsynpunkt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

FET-transistorn behöver ett motstånd mellan gate och source - t.ex på 100KΩ för att garantera spänning på noll volt när du stryper optokopparen. Det finns annars inget som får spänningen att sjunka på gaten vid "off" då gatens inimpedans kanske ligger på kanske 100MΩ eller mer.

En "lämplig" resistans på "R" skulle kunna vara t.ex. 2,7kΩ, då får du en basström på max 1.8mA vilket ska duga. "R" för FET-transistorn behövs egentligen inte, den kan gärna vara på noll ohm, eller samma som för den andra transistorn men inte mer.

EDIT: Nu ser jag att du inte valt att använda en "vanlig" FET utan en ISP (Intelligent Power Switch) med speciell ingångskaraktäristik. Då kanske inte det jag skrivit som normalt gäller för FET'ar gäller denna IPS. Det står t.ex. att den vill ha en logisk signal på ingången och ett 0.5 - 5 KΩ motstånd i serie med ingången.

Men du har ju ingen "logik"-utgång utan en öppen transistorutgång. Frågan är då vad din IPS har för ingångsresistans och vad du då ska välja för värde på motstånden och om du behöver pull-down? (öppen ingång kan annars lika gärna tolkas som "etta"="on").

Om du vill använda en vanlig FET istället så bör du se till att den bottnar vid en gatespänning på 5 volt, det finns sådana. Annars kan du välja att driva hela kretsen med en spänning på 10-15 volt, men då måste givetvis motor och relä vara anpassade till detta. Har du en 5V motor? På hur stor effekt?
HIggstrom

Inlägg av HIggstrom »

Självklar kan jag byta FETen tog bara den som föregående talare föreslog. Om det fanns nagon positivt baktanke med just denna vet jag inte. Om någon annan har ett annat förslag på en prisvärd FET är det bara att säga till, all hjälp uppskattas.

Jesse: Tror jag förstod det mesta du skrev, är som sakt väldigt grön på det här än så länge.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du vill använda IPS021 så kan du ha ett pull-down motstånd (mellan optokoppalrens utgång och GND) på t.ex 10 Kohm och ett motstånd före gaten på t.ex 1 Kohm och ta bort "R" som sitter på kollektorn på optokoppalren. Då bör den fungera. EDIT: fördelen med att använda IPS021 är väl att den nästan är omöjlig att bränna upp.

Motståndet från parallellporten ska dimensioneras så du får ut ca 15-20 mA genom lysdioderna. optokopplaren brukar ha ett spänningsfall på 1.2 volt och en röd lysdiod ca 2.0 volt. Det blir 3.2 volt. 5-3.2=1.8 volt över motståndet. 1.8/0.020 = 90 ohm. 1.8/.015= 120 ohm. Testa 100-120 ohm. (det är väl 5V på parallellporten, eller?)
Senast redigerad av jesse 6 oktober 2008, 03:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

HIggstrom:
Ändra inte första inlägget hela tiden. Det blir bara rörigt att följa med i tråden då. :wink:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Dioden över motorn finns en inbyggd i de flesta FET. Om inte motorn drivs som generator brukar den inbyggda dioden räcka. I ditt fall skrev du att du räknat med stora marginaler på motorströmmen, då ska det inte vara något problem.

Jesse> Det är TTL nivåer ut på parallellporten. I bästa fall är en 1'a 5V men ofta lägre.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att förlita sig på den "inbyggda" dioden är mycket dåligt design!!! Det är en effekt av konstruktionen som gör att det finns en "diod" med zenerfunktion och att alls belasta den diod visar på ett rent av uselt design.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Konstigt i så fall att databladen talar om "aktiv clamp".
Men Icecap brukar veta vad det är frågan om så det är säkert riktigt. Den inbyggda dioden brukar inte räcka till när, man har mindre marginaler men i detta fall blir FET-transistorn överdimensionerad om jag tolkar det rätt.

Tittar man i databladet i detta fall klarar dioden max 2,8A kontinuerlig ström (inom en viss temp). Max pulsad ström är 10A.

Tycker att detta borde räcka, men Icecap får gärna vidareutveckla sitt resonemang och hur han skulle dimensionera.
HIggstrom

Inlägg av HIggstrom »

Tack för alla bra svar jag har dock tänkt om nu och har gjort om min krets så att den använder flera relän istället. Vilket gör att jag kan välja motorspänningen helt fritt och kan använda upp till 10 A för att driva motorn.

Mitt nya schema:

Bild
By HIggstrom at 2008-10-06
Norpan

Inlägg av Norpan »

Flytta kollektorerna på optokopplarna till plussidan på matningen, så finns det iallafall en risk att det fungerar. :wink:
HIggstrom

Inlägg av HIggstrom »

Se där ja! Det var rätt klantigt gjort.

På optikopplare med 6 ben måste man ge basström då?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är lite svårt att veta vad som är plus och minus på "power" på din ritning. Jag trodde först att "1" var plus men det blev fel också. Men som sagt, om du bara flyttar kollektorn på optokopplrna så verkar det ju bli bra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mindmapper skrev:Dioden över motorn finns en inbyggd i de flesta FET. Om inte motorn drivs som generator brukar den inbyggda dioden räcka. I ditt fall skrev du att du räknat med stora marginaler på motorströmmen, då ska det inte vara något problem.

Jesse> Det är TTL nivåer ut på parallellporten. I bästa fall är en 1'a 5V men ofta lägre.
Nej, den inbyggda dioden sitter på fel ställe. Den måste sitta över MOTORN, inte transistorn.

Har man en H-brygga så sitter dioden i den andra transistorn i samma bryggben på rätt ställe men det här är ju ingen H-brygga.
Skriv svar