Söker tråd om skillnader på CD och vinyl.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nannou
Kontakt:

Söker tråd om skillnader på CD och vinyl.

Inlägg av Nannou »

Hejsan!

Ursäkta mitt intrång i forumet. För längese, kan ha varit några månader, eller något år, så såg jag en tråd här på elektronikforumet angående skillnaden i mastring på CD och vinyl-släpp. Tror det var i Projektdelen. Man fick en massa information och bilder m.m.

Men nu lyckas jag inte hitta tråden igen, har provat söka både här och via google utan resultat. Vet någon var den kan ha tagit vägen? Eller är jag kanske t.o.m på fel forum och söker?

mvh/Christian
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter lite bekant. Inte omöjligt att jag var inblandad i den tråden. :D

Den stora skillnaden är iallafall att man måste ta hänsyn till att frekvensåtergivning och möjlig max-amplitud förändras beroende på var pickupnålen är på vinylskivan. Fenomenet med att skivans lugnaste låtar brukar vara i slutet på skivan beror just på detta.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Tack för svaret, men detta gällde inte den tekniska aspekten utan hur bolagen mastrar samma spår olika, på olika medium. Överlag var cdskivorna väldigt kompressade* medans vinylen hade mycket större dynamik. Någon hade lagt ner rätt mycket tid på att presentera detta på ett snyggt sätt.

*Vad är det korrekta svenska ordet för kompression av dynamiken i ljud? skriver man "komprimerat" brukar folk alltid börja prata mp3or.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har då inte hört några skillnader i dynamiken på de album jag har på både vinyl och CD, så "väldigt" stor skillnad ang. kompressionen kan det inte vara...
EBD

Inlägg av EBD »

Googla på loudness war så hittar du en hel del om det. Det gäller inte bara CD i jämförelse med vinyl, utan också remastrade CD-utgåvor i jämförelse med originalutgåvan. Men tydligen så är nya album oftast mastrade på ett mer vettigt sätt på vinyl, så att dynamiken är bättre än motsvarande CD.
Det finns en tråd på dvdforum som handlar om LP-utgåvor som är bättre än CD-versionen, kanske den du sett?: länk
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Tack EBD, det var den tråden jag letade efter. Svårt att hålla reda på alla forum man hänger på :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ändras priset för trycka vinyl jämfört med cd med tiden?

Under 90-talet släpptes mycket psytrance musik på cd för att sedan runt 2000 var majoriteten på vinyl och nu mestandels cd igen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får leta lite (i Teknik och HiFi-diskussion) men kolla på www.faktiskt.se. Där har man just diskuterat i omgångar hur man mastrar skivor. Detta med anledning av erbarmligt dålig ljudkvalitet på (som regel) nya CD-skivor.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Netrunner to the rescue! 8)

Svar: CD-skiva är ofta blank och i allmänhet mindre än en LP-skiva. LP-skivan är ofta svart och "repig". Båda är runda och har hål i mitten.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kan ju också tillägga att formaten inte är kompatibla, det går förvisso att spela cd med en LP-spelare men det låter skumt... :)

Finns en tråd på Lazzat också i samma ämne:
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=45937
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Lite off topic kanske men det dynamiska omfånget har minskat kraftigt på senare tid. Tyvärr låter skivorna mycket sämre också.

http://www.cdmasteringservices.com/dynamicrange.htm
http://georgegraham.com/compress.html

Vet inte hur det är med andra men jag tröttnar rätt snabbt på nyare musik, inte för att låtarna är kassa utan för att jag tröttnar rent fysiskt. Riktigt tråkigt att man inte kan lyssna på favoritartisten mer än några låtar för att de är så kasst mastrade.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Att musiken låter sämre är mer relaterat till åldern.
Ju äldre man är destå sämre låter ny musik.... oavsett medium
:D
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag som blir 24år idag är alltså tillräckligt gammal för att tycka att nyare musik låter kasst. :? Att man blir gammal fort visste jag men det här är ju lite väl. :shock:
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

det resonemanget antyder att musik kommer att bli sämre och sämre allteftersom tiden passerar, eftersom vi hela tiden löser av varandra med att åldras. Om man då extrapolerar detta betyder det att den första musiken som någonsin skapats är den bästa, och att det kanske finns en nollpunkt som man kan nå någon gång i framtiden, dvs den absolut sämsta musiken. Jag trodde personligen att nollan var nådd den 28:e november 1996 då absolute music 23 nådde butikshyllorna - men döm om min förvåning när absolute music 24 kom! Något som bara bekräftar denna tes...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skriv svar