Stor skillnad på dessa Fototrans?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Stor skillnad på dessa Fototrans?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Elfa

75-203-98

75-203-23

?? Har lödat ihop min mätare för elmätaren dock verkar jag fått fel fototrans. Enligt datablad skulle jag haft den sistnämda men har fått den förstnämda istället.

Kan detta påverka att jag inte får någon signal in i datorn ?
Eller att jag kör med 5m tp kabel?
Joe

Inlägg av Joe »

75-203-98 är känslig för synligt ljus så det kanske stör?
Du får testa med mörkläggning
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Verkar inte vara någon större skillnad. Hur ser kopplingen ut?
75-203-98 är känslig för synligt ljus så det kanske stör?
Du får testa med mörkläggning
Är inte båda det då? De har en liten skillnad i var maxkänsligheten ligger, men annars verkar deras känslighetskurvor vara nästan likadana.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Bild

Har testat att ha rummet helt mörkt och satt tjep runt om så att det blir mökare än mökast. dock verkar den inte regga på någonting.
även testat olika monteringsvinklar men det hjälper fan inte.

Misstänker att denna inte klarar jobbet elelr att den är sönder.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kolla med en multimeter. DTR skall ha en positiv spänning på några volt. TXD som eg är din jord skall vara nära noll. På RXD skall du ha ett puståg, men det behöver du ett skop för att se.
Joe

Inlägg av Joe »

AndersG skrev:Är inte båda det då? De har en liten skillnad i var maxkänsligheten ligger, men annars verkar deras känslighetskurvor vara nästan likadana.
Ser nu att Elfa och databladet har olika uppgifter.
75-203-23
"Svart kapsel fungerar som dagsljusfilter, vilket gör dioden känslig för ljus från ca 750 nm till ca 1050 nm."
I databladet:
"PT204-6C is a high speed and high sensitive silicon NPN epitaxial planar phototransistor in
a standard φ3 mm package. Due to its water clear epoxy the device is sensitive to visible
and near infrared radiation."
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den fototransistor som jag skickade (75-203-23) har inte någon svart kapsel. När jag jämförde de två sorternas datablad ("originalet" och den jag skickade så hade de nästan samma våglängder, men jag kanske fått fel datablad om den skulle vara "svart", för jag uppfattade att de skulle kunna ta in dagsljus. Den svarta kåpan som skyddar mot dagsljus borde inte funka, eftersom lysdioden har röd färg och IR-fototransistorn inte tar in något av den frekvensen. Den jag skickade borde vara hel. Den har legat i sin originalförpackning hela tiden förutom när jag lyfte ut den för att titta på den i ca 2 sekunder.

EDIT: Det finns två varianter av PT204 - en svart och en genomskinlig (Som ELFAS bild visar). Men ELFA har antingen blandat ihop dessa eller så är det fel på deras nya fula gröna hemsida, för PT204-6C är både "klar" och "svart" enligt ELFA beroende på var man läser! Enligt databladet för PT204-6C så är den en dagsljudfototransistor i alla fall - ca 300-1200 nm. Den jag skickade - PT331C är känslig på ca 350-1100 nm. Röd lysdiod är på ca 630 nm. Fototransistor med svart kåpa tar bara in ljus med våglängd över 750 nm.

Bild

Jag har jämfört de båda fototransistorernas data (den enligt schemat och den jag skickade) och de borde inte vara så olika att det spelar roll, om man nu förutsätter att det ska vara dagsljusvarianten. Den jag skickade är känsligare och ger ca 2-3 ggr högre ström än PT204. Detta kan ha betydelse när pull-down-motståndet saknas. Båda har samma mörkerström - 100nA.

När jag såg schemat första gången tyckte jag det verkade lite för enkelt för att vara helt tillförlitligt, men jag invände inget då jag tänkte att många måste ha testat det och då borde det fungera. Men det finns ju t.ex. inten möjlighet att trimma fototransistorns känslighet. Som schemat ser ut nu kan den bara fungera i mörker. Det saknas ett pull-down motstånd på basen på T2 samt ett basmotstånd som begränsar strömmen genom fototransistorn och basen på T2. Jag hade nog inte kopplat upp detta utan dessa två motstånd.

Vad du måste göra är att kolla var felet uppstår. Kolla först spänningarna på DTR och RXD som AndersG skrev, när du har starta mjukvaran. Sedan kommer frågan: hur snabbt är det meningen att lysdioden ska blinka? Pulståg? Jag trodde att den blinkade ett kort ögonblick vid varje "varv" som elmätaren gör. Den är ju inte avsedd som datasändare utan som en visuell indikator på hur mycket ström det går och jag trodde att mjukvaran bara räknade antalet pulser och ev. kollade tiden mellan dem.

Hur som helst så :

om du försöker mäta spänningen på basen på T2 så kommer mätaren att kunna påverka resultatet, men risken är att det finns en liten läckström i fototransistorn som drar igång T2 hela tiden (bl.a beroende på hur mörkt du lycas få det). Det borde kunna undvikas om du sätter ett motstånd mellan basen på T2 till emittern på T2, kanske 10-100KΩ Vad får du för spänning när du mäter:

a) mellan dtr och rxd?
b) över fototransistorn?
c) över bas-emitter på T2?
d) över R1

dels med tänd lysdiod, dels med släckt lysdiod?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Testa interfacet:
Koppla batteri, LED & resistor till ditt interface och blinka en ficklampa, mot fototransistorn.
Funkar det så testa mot elmätaren.
RXD--[ - 9VB + ]-----[390Ω]----|>|------DTR

Testa datorn:
RXD---[tryckknapp]----DTR
Tryck många gånger på knappen.

Jag antar att du redan dubbelkollat att du vänt fototransistorn åt rätt håll?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Ska testa Tony's förslag senare idag.

Dock jesse så verkar jag ha fått 75-203-98 A fast det är nog samma. jag kollade även våglängden och det skiljde ju inte mycket. dock har jag rivit ner hela kopplingen för att koppla upp den på nytt med färska komponenter sånär på fototransen som jag bara har en av. (annars får jag besöka Elfa om nån vecka)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Ska koppla ihop alltign en extra gång och se om det funkar. kortsluter jag RXD och DTR korta pulser så märker jag att programmet regarear.

så det är helt och hållet min koppling som fallerar nu dock.
Går ju knappt ens blanda ihop kablarna elelr vända något fel då det är så få komponenter.

Kan det ha något att göra med att jag nyttjade en tp kabel istälelt för vanligt telesnöre?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det skall inte ha någon betydelse.
De 100Ω som det talas om vid cat5 är karakteristisk impedans, det har inget med DC-resistans att göra.
DC-resistansen (slingresistans) är ca. 16Ω vid 100m.
Pulserna från elmätaren är lågfrekvens så kar.impedans har ingen inverkan.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är nog bättre att du mäter lite istället för att riva ner och bygga om . Annars kommer du aldrig att veta vad som är fel. Min erfarenhet är att man gör samma fel igen om man inte vet vad som var felet första gången.

Kanske jag har klantat mig och ritat fel på lappen du fick med så att du vänt någon av transistorerna fel? Jag hade ju uppenbart blandat ihop vilken fototransistor jag hade skickat. :roll: På databladet för den du har fått står det att det långa benet är emitter och alltså "minus" och det korta = kollektorn = plus. Om jag gjort fel här så är jag hemskt ledsen! (Jag har tyvärr inte några fler fototransistorer).

Testa spänningarna i kopplingen först. Annars kan du försöka testa varje komponent för sig:

Testa t.ex. att ta bort fototransistorn från kopplingen och se om den fungerar. Sätt ett 4.7k Ω motstånd i serie med fototransistorn och lägg på 9 volt (inte bakvänt för då förstörs transistorn - den tål bara 5 volt om man vänder den fel! )

Nu ska det vara noll volt över motståndet vid mörker, och det ska bli en spänning över motståndet vid ljus. Då vet du om den fungerar i alla fall.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag hörde att du fått elmätar'n att fungera. Grattis!

Det skulle vara kul att få veta lite vad du ändrade på eller hur du löste problemet, vad det var för fel innan?
Skriv svar