PSU till ljudprojekt, flera reglerade spänningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

PSU till ljudprojekt, flera reglerade spänningar

Inlägg av Rohan »

Jag håller på och ritar på en hörlursförstärkare som bland annat ska ha USB-ingång. Nu har jag i stort sett gjort färdigt allt utom strömförsörjningen.

Jag behöver:
+-12V och +-5V till analoga delar
+5V och +3V till digitala delar (eventuellet även +12V för relän)

Tänkte ta detta från lämplig ringkärnetransformator. Tänkte även använda mig av LM317- och LM337-regulatorer. Detta är vad jag spanat på THREAD på tangentsoft.net.
3V kommer från en LDO-regulator som jag tänkte köra från +5V (på digitala sidan då).

Nu till det jag behöver hjälp med att vända rätt i skallen.
* Ska jag ha separat likriktning och glättning till varje spänning? Får jag mer eller mindre störningar mellan de olika delarna då?
* Ska jag reglera +5V från +12V eller direkt från den oreglerade spänningen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Driva en ringkärnetrafo med usb-utgång?
Kanske mer data på problemställningen..
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Inte direkt vad jag kan se. Däremot vill han ha som mest sju olika matningsspänningar från en trafo.

Hur du skall få till den bästa lösningen kräver dock att man får se resten av bygget.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

blueint skrev:Driva en ringkärnetrafo med usb-utgång?
Kanske mer data på problemställningen..
Hu, undrar hur detta gick till. Ja, jag ska ha en usb-ingång i apparaten och där ska finnas en ringkärnetrafo men resten är ju ganska ospecificerat.

Så här ser schemat ut för tillfället. Schema som PDF
Kort förklaring.
Till vänster är det anslutning av display och RS232.
PCM2702 är kretsen för USB-ljud.
PGA2311 är en digitalt styrd volymkontroll.
Uppe till höger är det tre relän för ingångsval.
Mellan PCM2702-kretsen och PGA2311-kretsen finns det en buffer.
Utgångssteget är en ganska enkel variant som ska fungera bra med hörlurar med låg impedans (dvs. alla de jag har) för mer info googla på Apheared.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Att likrikta separat samma lindningar ställer ofta bara till massa besvär. Det blir lätt brumproblem och sånt pga skillnad i jordpotential mellan olika nätdelar.

Jag skulle väl satsa på att ha nån likriktning som ger tillräckligt med spänning för att driva +-12V-regulatorerna och också köra 5V-regulatorerna och det där från samma glättade spänning om inte digitaldelens strömförbrukning är hög då det kanske vore bättre med en egen lindning med lägre spänning till det. Vad är strömförbrukningen på de olika matningarna?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Okej. Då vet jag i alla fall att jag ska strunta i att ha likriktning och glättning mer än en gång per lindning. Bra.

Eftersom jag tänkte styra displayens backlight med PWM och även ha någon mer diod i indikationssyfte, dessutom ska ett av reläna alltid vara draget så det blir väl minst 400mA men skulle tro att det håller sig under 600mA. Då displayens backlight drar 300mA eller så så är jag lite orolig för att få in skit i den analoga delen.

Den analoga delen kommer huvudbelastningen från effektförstärkningen men jag tror inte det är mer än ett par hundra mA, säg absolut max 500mA och det skulle då vara från +-12V.
PCM2702 drar 30mA på 3.3V (skrev visst fel förut, 3.3V ska det vara) och max 25mA på +5V.
PGA2311 vill ha 10mA på +5V och 12mA på -5V, från den digitala +5V vill den ha 1mA.
Reläna behöver 40mA/styck om jag använder de för 5V och om jag skulle ha dem på 12V så minskar det till under 20mA/styck.

Sammanfattning:
+12V till analogdel: <500mA
-12V till analogdel: <500mA
+5V till analogdel: <50mA
-5V till analogdel: <50mA
+5V till digitaldel: ca 500mA
+3.3V till digitaldel: <50mA

Det kanske är en god idé att ha det digitala på en egen transformator?
Skriv svar