Vridmoment för asynkronmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elroffe

Vridmoment för asynkronmotor

Inlägg av Elroffe »

Hej!
Vissa påstår att en gammal kompakt bygd asynkronmotor från 60-talet på t.ex. 75 kW har ett högre vridmoment än en ny modernt byggd 75 kW motor som utsätts för lika stor belastning och för övrigt har samma förutsättningar.
Kan detta vara sant eller en myt?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Jag vet inte om det är sant, men det _kan_ vara sant. Kanske inte om alla förutsättnigar är exakt desamma; ett högre vridmoment kräver mer t.ex. ström.
Kan tänka mig att äldre motorer var tyngre och mer konservativt konstruerade, och därmed hade större marginaler för strömöverskridande. Därmed högre vridmoment. Det är också en fråga om hur motoreffekten definieras. Alla motorer kan överbelastas, åtminstone kortvarigt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det beror på hur "snålt" tillverkade de är.
Ett välkänt märke från f.d. östtyskland har motorer som brinner upp av bara några procent kontinuerlig överbelastning.
Ett annat mer eller mindre svenskt märke tål inofficiellt 10- 20% överbelastning kontinuerligt utan problem.
Jämför du dessa två kommer du att se att den senare är lite mer järn och koppar i och är i princip en lite större motor.

I gamla motorer är det ofta mycket järn och koppar, men jag tror du får gå längre tillbaka än 60-talet för att hitta stora marginaler.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om villkoret är "som utsätts för lika stor belastning" så är ju vridmomentet omvänt proportionellt mot varvtalet och har inget med motorn att göra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mycket beror på märke och så - jag jobbade några år på isbrytare och de elmotorer som fanns där ( 1968 år modell) var minst en storlek över dagens motorer och självklart så tålde de mer överlast än dagens motorer. grövre lager, mer järn, mer koppar, bättre kylning...
Skriv svar