Hej!
Vissa påstår att en gammal kompakt bygd asynkronmotor från 60-talet på t.ex. 75 kW har ett högre vridmoment än en ny modernt byggd 75 kW motor som utsätts för lika stor belastning och för övrigt har samma förutsättningar.
Kan detta vara sant eller en myt?
Vridmoment för asynkronmotor
Jag vet inte om det är sant, men det _kan_ vara sant. Kanske inte om alla förutsättnigar är exakt desamma; ett högre vridmoment kräver mer t.ex. ström.
Kan tänka mig att äldre motorer var tyngre och mer konservativt konstruerade, och därmed hade större marginaler för strömöverskridande. Därmed högre vridmoment. Det är också en fråga om hur motoreffekten definieras. Alla motorer kan överbelastas, åtminstone kortvarigt.
Kan tänka mig att äldre motorer var tyngre och mer konservativt konstruerade, och därmed hade större marginaler för strömöverskridande. Därmed högre vridmoment. Det är också en fråga om hur motoreffekten definieras. Alla motorer kan överbelastas, åtminstone kortvarigt.
Det beror på hur "snålt" tillverkade de är.
Ett välkänt märke från f.d. östtyskland har motorer som brinner upp av bara några procent kontinuerlig överbelastning.
Ett annat mer eller mindre svenskt märke tål inofficiellt 10- 20% överbelastning kontinuerligt utan problem.
Jämför du dessa två kommer du att se att den senare är lite mer järn och koppar i och är i princip en lite större motor.
I gamla motorer är det ofta mycket järn och koppar, men jag tror du får gå längre tillbaka än 60-talet för att hitta stora marginaler.
Ett välkänt märke från f.d. östtyskland har motorer som brinner upp av bara några procent kontinuerlig överbelastning.
Ett annat mer eller mindre svenskt märke tål inofficiellt 10- 20% överbelastning kontinuerligt utan problem.
Jämför du dessa två kommer du att se att den senare är lite mer järn och koppar i och är i princip en lite större motor.
I gamla motorer är det ofta mycket järn och koppar, men jag tror du får gå längre tillbaka än 60-talet för att hitta stora marginaler.
