inkoppling switchar , nöd stopp
inkoppling switchar , nöd stopp
jag är lite dålig på fackengelska så jag skulle bli glad om någon skulle kunna lägga in ett ritat kopplings schema på 1:home switchar 2:nödstopp 3:limit switch
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Det finns så många olika sätt att "interfejsa" dessa till Mach3 så det är svårt att göra ett generallt kopplings-schema.
Nödstoppet skall bryta strömmen till spindel etc utan Mach3's inblandning, sen kan du använda en extra kontakt på nödstoppsbrytaren eller ett relä för att informera Mach3 att du tryckt på nödstopp.
Som gränslägen har man normalt slutna brytare, du kan koppla alla i serie om du vill, sen ansluter du ena änden av slingan till GND och den andra till ingången på LPT-porten. Om du vill kan använda samma brytare som Home-switchar, det behöver inte vara separata om man inte nödvändigtviss vill ha det. Det är bara att tala om för Mach3 att Home och Limits är anslutna till samma pinne.
Nödstoppet skall bryta strömmen till spindel etc utan Mach3's inblandning, sen kan du använda en extra kontakt på nödstoppsbrytaren eller ett relä för att informera Mach3 att du tryckt på nödstopp.
Som gränslägen har man normalt slutna brytare, du kan koppla alla i serie om du vill, sen ansluter du ena änden av slingan till GND och den andra till ingången på LPT-porten. Om du vill kan använda samma brytare som Home-switchar, det behöver inte vara separata om man inte nödvändigtviss vill ha det. Det är bara att tala om för Mach3 att Home och Limits är anslutna till samma pinne.
Ang ingång
Jag har sett på lite olika sidor att dom använder pull-up motstånd och ett 330ohm motstånd direkt på insingnalen. Finns det någon anledning till detta eller är det bara och jorda insingalen för att få 1 på pinnen?

Finns det någon anledning och göra en sån här koppling??

Finns det någon anledning och göra en sån här koppling??
tudorr,
Du får ursäkta jag missade ditt inlägg. Visst, du kan gör som du beskriver, dvs varje brytare till en egen ingång men eftersom antalet ingångar är begränsat i LPT-porten så kan man ansluta alla brytare i serie till EN ingång.
När Mach3 "kör hem" så kör den en axel i taget tills den "ser" switchen, då reverserar den och kör tills switchen "släpper", sen tar den nästa axel på samma sätt. När alla axlar är "hem-körda" så behandlas switcharna som gränslägen istället för referens-switchar.
Morgons,
Externa pull-up är normalt inte nödvändigt, LPT-porten har det inbyggt men dom kanske är så "klena" att man får lite bättre skydd mot störningar om man lägger till externa. 330ohm seriemotstånd är bara för att skydda porten om man skulle göra nått dumt. I normala fall räcker det att bara koppla sin brytare mellan vald ingång och jord. Är det gränslägen vi pratar om så väljer man med fördel normalt slutna brytare.
/Henrik.
Du får ursäkta jag missade ditt inlägg. Visst, du kan gör som du beskriver, dvs varje brytare till en egen ingång men eftersom antalet ingångar är begränsat i LPT-porten så kan man ansluta alla brytare i serie till EN ingång.
När Mach3 "kör hem" så kör den en axel i taget tills den "ser" switchen, då reverserar den och kör tills switchen "släpper", sen tar den nästa axel på samma sätt. När alla axlar är "hem-körda" så behandlas switcharna som gränslägen istället för referens-switchar.
Morgons,
Externa pull-up är normalt inte nödvändigt, LPT-porten har det inbyggt men dom kanske är så "klena" att man får lite bättre skydd mot störningar om man lägger till externa. 330ohm seriemotstånd är bara för att skydda porten om man skulle göra nått dumt. I normala fall räcker det att bara koppla sin brytare mellan vald ingång och jord. Är det gränslägen vi pratar om så väljer man med fördel normalt slutna brytare.
/Henrik.
Själv har jag en enable loop som alltid är hög där nödbrytaren sitter först. Tanken är att ha den dragen till varje stegmotordrivare också för maximal säkerhet. Även Charge pump kan då ligga på denna loop (om jag någonsin får den att fungera).
Bytarna har jag en kanal för limit för X och Y samt en för Home/Limit för X,Y och Z. Opto kortet tar hand om pul up mm. Jag tror dock att du skulle kunna skriva om HomeAll för att köra alla axlar samtidigt med din lösning.
Är det någon som försökt använda induktiva givare som limit och home istället för microbrytare? Hur kopplar man då?
Bytarna har jag en kanal för limit för X och Y samt en för Home/Limit för X,Y och Z. Opto kortet tar hand om pul up mm. Jag tror dock att du skulle kunna skriva om HomeAll för att köra alla axlar samtidigt med din lösning.
Är det någon som försökt använda induktiva givare som limit och home istället för microbrytare? Hur kopplar man då?
Jag har induktiva givare som home-switchar. Jag matar dom med 24V, signalen driver en optokopplare vars transistor jordar ingången i LPT-porten. En diod i signal-ledaren från respektive givare isolerar dom från varandra så att alla tre går till en ingång.
Vill man att X, Y & Z skall referens-köra samtidigt (alltså varje switch till separat ingång) så redigerar man VB-script'et bakom Ref-All knappen så det lyder RefCombination(7) istället för DoButton... Det kan dock vara smart att börja med Z och sedan köra X & Y samtidigt. Då bör scriptet se ut så här:
DoButton(24)
RefCombination(3)
Vill man att X, Y & Z skall referens-köra samtidigt (alltså varje switch till separat ingång) så redigerar man VB-script'et bakom Ref-All knappen så det lyder RefCombination(7) istället för DoButton... Det kan dock vara smart att börja med Z och sedan köra X & Y samtidigt. Då bör scriptet se ut så här:
DoButton(24)
RefCombination(3)
H.O Hur är precisionen med induktiva givare? Enligt specen för de jag köpt så är det 2mm. Reagerar de alltid på exakt samma avstånd?
tudorrHär har du ett kopplingsschema för en Charge pump?
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=51
Du skickar alltså in signalen från Charge pumpen som första steg i enable loopen.
tudorrHär har du ett kopplingsschema för en Charge pump?
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=51
Du skickar alltså in signalen från Charge pumpen som första steg i enable loopen.
Tudorr,
Du "ska" ha normalt slutna brytare, koppla alla i serie mellan din ingång och jord. På så vis är ingågnen dragen till jord när INGEN brytare är påverkad. När sedan en brytare, vilken som heslt, aktiveras så "försvinner" jordningen och ingågnen dras upp av LPT-portens interna pull-up motstånd. Mach3 sätts alltså till Active High. Detta medför den fördelen att om kabeln skadas eller liknande så märks det direkt när man försöker referensköra.
Mark,
Jag vet jag har lagt upp en video på som visar det nån gång men nu kan jag inte hitta den... Om jag referenskör 10ggr i rad så stannar den inom 0.01mm utan problem. Jag vet inte hur temperatur etc påverkar det hela dock. Siffran 2mm är nog inte reperterbarheten, eller? Jag tror det är detekteringsvståndet.... Hur so helst ska du montera dom vinkelrätt mot objektet dom ska detektera, det ger dig bäst reperterbarhet. Alltså, sätt givaren så den pekar uppåt och sedan kommer "grejen" som den ska detektera och åker in från sidan....
Nu hittade jag videon, hoppas det funkar. (Hemmaläget är alltså där visaren stannar typ "halv fyra", som du ser stannar den väl inom 0.01mm. Men som sagt om temperaturen ändrar sig 10grader så är kanske den absoluta positionen inte så exakt.
/Henrik.
Du "ska" ha normalt slutna brytare, koppla alla i serie mellan din ingång och jord. På så vis är ingågnen dragen till jord när INGEN brytare är påverkad. När sedan en brytare, vilken som heslt, aktiveras så "försvinner" jordningen och ingågnen dras upp av LPT-portens interna pull-up motstånd. Mach3 sätts alltså till Active High. Detta medför den fördelen att om kabeln skadas eller liknande så märks det direkt när man försöker referensköra.
Mark,
Jag vet jag har lagt upp en video på som visar det nån gång men nu kan jag inte hitta den... Om jag referenskör 10ggr i rad så stannar den inom 0.01mm utan problem. Jag vet inte hur temperatur etc påverkar det hela dock. Siffran 2mm är nog inte reperterbarheten, eller? Jag tror det är detekteringsvståndet.... Hur so helst ska du montera dom vinkelrätt mot objektet dom ska detektera, det ger dig bäst reperterbarhet. Alltså, sätt givaren så den pekar uppåt och sedan kommer "grejen" som den ska detektera och åker in från sidan....
Nu hittade jag videon, hoppas det funkar. (Hemmaläget är alltså där visaren stannar typ "halv fyra", som du ser stannar den väl inom 0.01mm. Men som sagt om temperaturen ändrar sig 10grader så är kanske den absoluta positionen inte så exakt.
/Henrik.