Kontaktelement - olika eller inte?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcusg

Kontaktelement - olika eller inte?

Inlägg av marcusg »

En måttligt rolig syssla i komponentletandet är för mig att leta kontaktdon, eftersom jag tycker det ofta är så löjligt dyrt! Och när man väl hittat ett så inser man att det behövs kontaktelement - som kan kosta 4kr styck - före moms! Min lilla elektronikbudget håller inte för det...

Funderar att använda följande kontakt (2x6pol), men kontaktelementen kostar som sagt 4kr styck... Är chansen stor att man kan hitta andra, billigare kontaktelement som passar, eller brukar de skilja sig åt för mycket? Dessa kostar 1,60 när man köper lite större mängder, och dessa (43-564-81) 0,58kr.

För övrigt vete sjutton om Elfas nya sida är bättre. Inkonsekvent, jämföra produkter fungerar inte (i.a.f. inte i Safari), att backa i historiken ger ofta scriptfel, menyn är ibland svårförstådd. Ska skicka dem lite feedback när jag använt sidan lite mera, finns en del att jobba på...
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om man gör hobbyprylar, kan man alltid fundera på om kontaktdon egentligen behövs.
De kan många gånger ersättas men lödkolv och avbitartång!
Jag har t.ex. byggt en hel TTL-dator en gång med ett dussin kort helt utan kortkontaktdon.
Kontakterna var stumpar av kopplingstråd som sammanfogades medelst lödning.
Det tog inte många sekunder att klippa loss ett kort och löda in det igen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Man kan också, i viss mån, använda begagnade grejor från skrotkort. Bra om budgeten är trång!

Edit: Meningsbyggnad
Senast redigerad av vfr 2 oktober 2008, 09:50:24, redigerad totalt 1 gång.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Just detta projekt är ett kontrollkort för belysningen på ett modellflygplan. LEDarna i vingen måste ju anslutas till kortet som finns i flygkroppen på något sätt...

Leta bland kasserade kort är ju en idé, men det gäller att få tag på kort som har det man letar också... Och med kontakter så är det väl en del extra pulande när man sedan ska få dit lagom långa kablar etc.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Köpa storpack stiftlister och hylslister på ebay kan vara en möjlighet för mindre anslutningar.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Vilket då underförstått är svar på frågan ifall hylslister passar i de flesta olika fabrikat va hylsdon? I.a.f. om man håller sig till 2.54mm delning? Det var ju det som ar frågan :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, kontaktelement är oftast gjorda för den kontaktkropp de skall sitta i.

I vissa fall kan det passa, men det är inget man kan vara säker på.

Anledningen till priset är nog att kontaktelement för crimpning är rätt komplicerade att tillverka. Kontaktelement för lödning är antagligen betydligt billigare.

Finns ju enkla striftrader (med motsvarande socklar) med 2,54 mm delning, som man bryter till önskad längd. Där får man löda fast sladdarna och så får man väl lägga på smältlim eller nåt om man behöver isolera.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Apropå det, är det någon som har testat kortkontakdonen från electrokit?

http://electrokit.se/item_list.php?main ... rt+-+kabel

T.ex. 41002772. 19:- för 25x(2-pol hane+hona) är ju sjukt billigt om det är någon kvalitet överhuvudtaget på prylarna.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ebay säger jag. Du kan säkert komma över en batch på tusen stycken för någon hundring.

Jag köpte från http://futurlec.com en del, aningen bättre priser än elfa iaf :roll:

Ex.vis en fyrpetars stiftlist x100 kostar 6$ Honan lite dyrare iom att man måste köpa krimpstiften.
Skriv svar