mycket ljus in i fiber?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

mycket ljus in i fiber?

Inlägg av grym »

halft ot, men , fick tag i ljusledarfiber, ca 5mm i diameter på den aktiva delen, som består av ett helt knippe glasfiberljusledare
ska ha den för boroskopbelysning

har 1w seoullysdiod men det hadde varit bra med ännu mera ljus

funderingar på vad man ska ha för ljuskälla och hur man ska få in det i fibern
ljuset bör komma in relativt parallellt, så bara få ner det med en lins duger inte

funderar på en 50w halogenspot som ljuskälla

förslag på ljuskälla och med den hur få in rimligt mycket i 5mm och då med relativt parallallet med fibern?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inget sätt att få in allt ljus från tex en spotlight utan att använda linser eller dylikt. Skall du ha parallellt in men utan att använda linser så är det enda jag kan komma på laser isåfall eller en väldigt liten men stark lampa vars ljuskägla är den samma som fiberns bredd.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Laserdiod är ju bra... annars en högeffektsdiod med optik med lång brännvidd för att kolimera ljuset så gott det går. - finessen är att få ljuset så parallelt som möjligt. Jag gjorde faktist något liknande i förra veckan fast tog då en bund fibrer och satte dem radiellt runt LEDén var iofs en 20W led så lite fusk antar jag.... ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

laser är inte så bra, vill ha vitt ljus, annars så är det klockrent

20w lysdiod vore kanske saken, hittade 1000lm med platt front
en sådan kan man sätta dikt an mot fibren och få till det hyggligt

allt behöver inte vara perfekt, men man kollar efter något som funkar

en 20w led behöver ju hyggligt med kylning för att funka , men det är ju ok
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mitt fiberljusaggregat för två fiber ledare kunde kanske vara nåt :)
Allt är ju en prisfåga då jag isåfall blir utan till mina boroskop :(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lade ett bud på en 10w led på ebay nyss,
den verkar passa bättre till fibersakerna

tänkte leka lite med ett peltierelement jag har liggandes med, kolla hur mycket ljus man får om man kyler ordentligt

denna gången är det ju inte lumen per watt som är det viktigaste utan mera ljus i en bestämd fiber, så man kan offra lite effekt för att kyla lysdioder

tecno, jag hiar mig tills jag fått hem lysdiod och testat lite mera

hittade även en annan kul lysdiod
ebay Item number: 380028666676
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett litet tips hur man ska tänka för att hitta en bra ljuskälla är hitta en som har så liten utsändningsyta / watt och så liten spridningsvinkel / watt som möjligt.
Det är nämligen inte möjligt att fokusera ner en stråle till hur liten fläck som helst. Det begränsas av etendue som är en fysikalisk begränsning i optiksystem.

Grym, så även att man kan få ut 50W ur ebay item 380028666676 så är det bara en bråkdel som du ren fysikaliskt kan få in i din ljusledare pga av diodens stora yta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan man inte bara ta en solid kon av akryl eller nåt och placera mellan ljuskällan och fibern? Är den tillräckligt lång läcker inte mycket ut. :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

MadModder, visst kan man det. Men räknar man på det hela så kommer man ändå inte undan problemet med etendue. Har man en stor ljuskälla måste konen vara stor i ena änden, och för varje studs ljuset gör i konen får den brantare vinkel (ökar med ungefär konens fullvinkel), och till slut blir vinkeln för stor och man får ingen totalreflektion i konen utan ljuset slipper ut åt kanterna.

Stor spridningsvinkel i ljuskällan gör också att man får många studsar med samma effekt som följd.

One can't beat the laws of physics! I alla fall inte enkelt... Det pågår forskning där man lyckats skapa negativt brytningsindex i material... Så i framtiden kanske!?!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den där 50w'attaren är bara kul för annat, den är på tok för stor för fiberna

jag vann den där 10w med 600 lumen
att bara placera den som jag har gjort med en 80 lumens 1 wattare ger ju nästan 10 gånger mera ljus än vad jag hadde innan

det är bara till att prova kostade 190kr för lysdioden
hittade en lagom p4'a kylfläns med fläkt till den med, och jag kommer nog prova med peltier och överström på den lysdioden och se vad som händer :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fick hem en gullig lysdiod, var bra drag i den och nu måste jag ordna lite med kylningen för det hela

hadde ett peltierelement så jag ska prova lite 8)

någons om provat att kyla lysdioder ordentligt, har flytande kväve på jobbet som ger ett litet ryck i hjärnan, något kul måste man ju ha
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om jag inte minns fel så var det en länkt här någon gång till en som testade just att kyla. Det som hände var att den blev mer effektiv och visst lite mer ljus med, men över en viss gräns så hände inte så mycket mer eller hur det nu var. Flytande kväve kan bli för mycket så att något spricker men en lysdiod är ju visserligen inte så fasligt dyr heller. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Problemet med dom flesta 10w-lysdioder är att dom byggda på rätt många multipla chip, är rätt ineffektiva och har en stor ljusemmiterande yta = olämpliga för denna applikation.

Om jag får rekkomendera något så är det en Cree MC-E vilket är Crees splitternya lysdiod som kan ge en ansenlig mängd ljus, på 5W kan den ge 350 lumen och den går att driva uppemot 10W och iaf 550 lumen om man har vettig kylning (lite konservativt räknat båda siffrorna).
http://www.cree.com/products/xlamp_mce.asp

Sen kombinerar man den med Carclos nya 20mm-lins "Fibre" som är till just för att skapa en liten kraftfull ljuspunkt för att mata fiberknippen:
http://www.carclo-optics.com/Shop.70.0.html

Optiken går att köpa i enpack här:
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut818

Även lysdioden kan köpas här:
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut817

Inte ens så farligt dyra, bara runt 175kr + frakt för lysdiod och optik :)

Annars så har även Fraen SRL en bra fiberoptikskoppling för luxeondioder, går nog bra att använda även för Seoul om man slipar av ~0.7mm på bakänden.
http://www.fraensrl.com/images/FFLI_Datasheet.pdf

Seoul P4 driven hårt ger klart över 200 lumen och kan fungera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i detta fallet så är det halft ok, fibern är ett knippe med 5mm i diameter, och den lysdioden hadde 9 lysdioder i en kapsel, med lagom avstånd så man fick ina det mesta av ljuset i fibern

men dom lysdioderna du länkade till vore lagom för en kommande ficklampa :)
den som står på att göra listan
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja men då ska du nog inte ha fiberlinserna utan någon lämpligare optik :D
Skriv svar