Jag har då aldrig lyckats på en AVR att bli varm, oavsett vad jag har gjort.
Kompisen lyckades dock genom att vända den 180* i sockeln (den fungerade inge vidare fetr det)
Chribbe76 skrev:Hela grejen är ju att det har hänt utan att jag kortsluter matningen och min uppfattning är att en MCU inte får ha ett tillstånd som detta även om det krävs misshandel för att framkalla det.
Kan en AVR också göra såhär?
Om du kopplar in en urladdad konding så kortsluter du.
Håller med om att det är ganska kasst om det är så enkelt att framkalla problemet...
Teoretiskt så kan latch-up inträffa med nästan vilken IC som helst tror jag, men det varierar förstås hur känsliga de är.
Kan ju vara så att du har speciella förutsättningar i din labbhörna för att kretsen ska bli instabil. Ett samspel mellan ditt spänningsaggregat,
långa kablar till plattan.. störningar på matningspänningen.. Vad som helst.
Det kan ju inte vara så att du får dåliga exemplar varje gång.
Det är ett problem hos dig, om det nu inte skulle vara så att du råkat ut för
ett allvarligt fel i PIC. Men det måste finnas en utlösande faktor också.
Supporten verkade inte ha hört talas om detta förrut.
Sitter det någon annan glättningskondig på matningen innan du sätter dit
4.7µF'an? Elektrolyt kombinerat med 1µF snabb plast eller keramsik är en god kombination. Nära kretsen.
Jag är lite orolig att du har strömbegränsingen på aggregatet så högt,
För du verkar onekligen elda kretsar bokstavligt talat?
Jag undviker gärna att mata 5V direkt från aggregatet, för då har man tok för långa kablar mellan. Men det är klart labbar man så labbar man.
Som exempel har jag fått en PIC att reseta/hänga sig när jag petat på
jord/spännings terminalerna med en skruvmejsel.
Under rådande omständigheter var inte det så konstigt, labbplattor är ju aldrig riktigt bra, slå ihop det med ett "garnnystan" av guds nåde, dålig glättning med snabba kondensatorer nära kretsen, mm.. Ofta har det hjälp att man
snyggat till nystat. Och monterat regulator och snabba kondensatorer nära pic , och även nära regulator,
Sedan när man kör kretskort så blir det ofast bara bättre.
I mina konstruktioner har jag alltid snabba kondensatorer mycket nära regulator, och IC. Samt en 5.6 V zener på matningspänningen om regulatorn skulle få för sig att balla ur. Om desutom
regulatorn är strömbegränsad till låt säga 100mA , brukar inte så mycket brinna.
Störningar är inget konstigt i elektronikens värld, men därimot är det mycket
konstigheter effekter utav störningar.
Jag kan säga att drar jag igång borrmaskinen i samma uttag som spänningsaggregaten sitter i så går skiten rakt igenom, inget nätfilter i dom. (Byggda i skolan).
Jag är själv livsrädd för störningar och annat smuts, då jag vet vad det kan ställa till med. Ofta blir det att jag sätter en LC filter på matningen före regulator i byggen, ska det sitta i ett fordon så är det de minsta man bör göra. Sådant kan spara en massa trubbel i framtiden. Kompletterat med överspänningsskydd.
Men testa att montera en 5V regulator på plattan och kondesatorer (keramisk,plast) enligt databladet, komplettera med lytar efter strömuttaget. montera den nära PICen, gärna en 5V6 zenerdiod mellan 5V och GND, sedan en 1µF koding nära picen.
Obs en del spänningsregulatorer får fnatt om dom matas med fel polaritet eller ingången kortsluts, sätt därför en diod i serie.
Och undvik långa kablar på labbplattan, nystan förärdiska.
Tack för en bra utläggning om hur man ska göra men det är inget nytt för mig.
Jag har egentligen inget problem just nu med det här, det var för flera år sen, men det är först nu jag har fattat att det var det här som hände då.
Förmodligen hade jag dålig spännings-stabb då som orsakade brinnande Picar.
Men jag tycker man kan kräva mer av en MCU än att den brinner upp så fort den är lite missnöjd med matnings-spänningen (jag kanske har högre krav är "vanliga dödliga").
För övrigt kan man framkalla felet med ett batteri som strömkälla och kortsluta med en kabel, och jag gissar på att det går med alla Picar oavsett modell och kvalite.
Hur mycket jag än försöker, kan jag inte framkalla det ni beskriver på varken 12F629 eller 12F675, båda har datumkod 0414.
För övrigt har jag aldrig varit med om spontanbrinnande PICar heller.
Visst har det hänt att man har förväxlat polerna ett par gånger, men det kan ju knappast kallas för spontanbrand