Byte styrsystem till MACH3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kadettevo

Byte styrsystem till MACH3

Inlägg av kadettevo »

Hej alla..

Har påbörjat ett litet hobby projekt.. Byte av styrsystem på denna...
En Kira Kn6V från -87 arbetsområde X-300mm Y-200mm Z-300mm, 6 platsers revolver växlare. väger nånstans runt 1800kg

Det gamla systemet var ett National Panasonic ZX1000, väldigt knöligt att hand ha, samt servo drifterna hade lite problem med styrkorten..

Bild

Så nu blir det MACH3, med UHU servokort , befintligt nätagg. till motorerna, touch panel, samt CNC4PC modbus kort för in/ut till verktygs revolver samt div annat, samt CNC4PC parallelkort för axel styrning. Ny frekvensomriktare till spindel motorn.

Samt att spindel motorn är bytt till en 3kw motor, samt omdrevad remdrift för max 6000rpm på spindeln.

Visst ja, kommer att kompletteras med en 4´de axel oxå..

Mer kommer efter som arbete fortskrider...
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

oj! vad skoj en industrimaskin för hobby bruk alltså! Hur fick du tag på den?
kadettevo

Inlägg av kadettevo »

Köpte den beggad på blocket.. halv trasig.. lite grisen i säcken.. men var nog att ganska bra köp, rätt rejäl.. blir perfekt MACH3 maskin..
H.O

Inlägg av H.O »

Coolt! Vad är det för spec. på motorerna? Sitter det encoder på eller ska du montera det? Ska du göra "original UHU" eller HP-UHU?

Jag har märkt att ca 130kHz är max vad UHU-chippet klarar att "räkna" dvs ca 1950rpm med en 1000linjers encoder. Uli's dokumentation säger "150kHz for sure" och att man under optimala förhållanden kan nå 300kHz men jag lyckades aldrig komma över 130kHz oavsett inställningar.

/Henrik.
kadettevo

Inlägg av kadettevo »

Motorerna är specade:

66v, 1000rpm, 8,7A, 0,4kw, 39kg-cm.
Med orginal mont. encoder 2000 p/rev.

Det är "orginal" UHU kort förtillfället.

Men nu kommer lite överkurs... Kiran (som jag kallar den) ska få en kompis... en sån här..

Bild

Inköpt via Ebay.com från USA, ha byggt HD detaljer :)

Dom ska jobba ihop.. Ska in GSM larmmodul i fräsen som hanterar larm från roboten med. Man har samlat ihop lite prylar under åren... en lite arbets skada :)
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Trevlig maskin. Verktygsväxlare skulle jag också vilja ha...
Det ska bli intressant att följa din ombyggnation, då den inte är helt olik min. Här ser jag en chans att snappa upp ett och annat!

CNC4PC's parallellkort, är det C1 du menar?
kadettevo

Inlägg av kadettevo »

Nee inte C1 utan C10 kortet,

Har suttit skrivet lite vbscript för verktygsväxlare, ett för själva växlingen, samt ett för indexering av verktyg nr 1, vid 1´a uppstart efter strömlös.

Revolvern har 3st givare, 1st för verktyg nr 1, samt 1st som ger puls för varje verktyg som passeras, 1st när revolvern är låst i läge igen.

Sitter en liten 150w 3fas motor som driver revolvern så den växlar verktyg på ca 2 sek samt hela varvet på 10-15sek ungefär.. och kan körs i båda riktningarna.
Skriv svar