Min wisp648 har slutat att fungera :-(
Min wisp648 har slutat att fungera :-(
jag använde wispen senast igår men idag när jag tänkte använda den och slog på späninngskuben blinkade inte lysdioden på wispen längre:-(
Några tips vad som kan kollas på wispen: vad som "brukar" gå sönder eller dylikt.
inga komponenter eller banor ser brända ut eller så men bah!!!
en fråga till räcker det att bara koppla den röda 5v och svart Gnd sladden för att dioden ska blinka?
jag mätte så att den verkligen fick spänning in och det fick den 5v på pinne 2?
Några tips vad som kan kollas på wispen: vad som "brukar" gå sönder eller dylikt.
inga komponenter eller banor ser brända ut eller så men bah!!!
en fråga till räcker det att bara koppla den röda 5v och svart Gnd sladden för att dioden ska blinka?
jag mätte så att den verkligen fick spänning in och det fick den 5v på pinne 2?
Ja, med spänning så ska LED'en blinka 2 eller 3 (minns inte) gånger
som ett tecken på att firmware i Wisp'en har startat.
Det är narurligtsvis väldigt svårt att säga så här på rak arm.
Det var visst en Wisp648 för någon vecka sedan som hade råkat
ut för en dålig resonator. Ett byte till kristall+kondingar fick igång den.
Men den fungerade i och för sig aldrig från början...
som ett tecken på att firmware i Wisp'en har startat.
Det är narurligtsvis väldigt svårt att säga så här på rak arm.
Det var visst en Wisp648 för någon vecka sedan som hade råkat
ut för en dålig resonator. Ett byte till kristall+kondingar fick igång den.
Men den fungerade i och för sig aldrig från början...
finns det något kretschema som man kan titta i jag hittar bara för 628'an http://www.voti.nl/wisp628/index.html vilket inte sämmer överens med 648?
Jag tror att den drar mycket mer ström en vanligt ca 70 -80 ma antar att den inte brukar dra det konstant?
Jag tror att den drar mycket mer ström en vanligt ca 70 -80 ma antar att den inte brukar dra det konstant?
Vad är "spänningskuben"? Hoppas det inte är sådan där ostabiliserad sak som de hade i skolorna förr, det är en klart olämplig stömkälla till detta ändamål om Du inte har en spänningsregulator efteråt.
Finns all anledning att felsöka, åtgärd 1 är att kontrollera spänningarna på kretsen (är där 5V mellan Vss och Vdd och 5V på MCLR?) samt om oscillatorn svänger. Har Du en tvivelaktig strömkälla så åtgärda detta, bör ändå göras så inte nästa exemplar också säger tjoff.
Utan scope kan det vara svårt att felsöka. Ett sätt att kontrollera oscillatorn är med en radiomottagare. Har Du en sådan som kan ta emot resonatorns frekvens, eller dubbla, tredubbla, fyrdubbla o.s.v. så prova att lyssna. Ju högre överton ju svårare är det att höra den eftersom signalen är svagare.
Finns all anledning att felsöka, åtgärd 1 är att kontrollera spänningarna på kretsen (är där 5V mellan Vss och Vdd och 5V på MCLR?) samt om oscillatorn svänger. Har Du en tvivelaktig strömkälla så åtgärda detta, bör ändå göras så inte nästa exemplar också säger tjoff.
Utan scope kan det vara svårt att felsöka. Ett sätt att kontrollera oscillatorn är med en radiomottagare. Har Du en sådan som kan ta emot resonatorns frekvens, eller dubbla, tredubbla, fyrdubbla o.s.v. så prova att lyssna. Ju högre överton ju svårare är det att höra den eftersom signalen är svagare.
Har försökt följa dina råd tyvärr har jag inget oscilloskåp men det verkar vara rätt spänningar där jag har mätt dvs vdd vss och 5v.
Du Marta skrev att det skulle vara 5 v på MCLR pinne 4 på 648'an men denna är ca 0 V men denna pinnen verkar det som man kan anväda som en port på picen RA5 så ag antar att detta stämmer med? Och angående spänningskuben är det en som mrmister sålde för ett tag sedan
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
men det sitter ju en spänningsregulator 7805 på wispen?
Men kom gärna med mer tips har ingen aning om vad jag kan kolla på nu bah!!!
Du Marta skrev att det skulle vara 5 v på MCLR pinne 4 på 648'an men denna är ca 0 V men denna pinnen verkar det som man kan anväda som en port på picen RA5 så ag antar att detta stämmer med? Och angående spänningskuben är det en som mrmister sålde för ett tag sedan
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
men det sitter ju en spänningsregulator 7805 på wispen?
Men kom gärna med mer tips har ingen aning om vad jag kan kolla på nu bah!!!