Har kommit över en Sepexmotor som suttit i en Berlingo Electrique.
Dock verkar det vara besvärligt (läs omöjligt) att få tag på lämlig kontroller till denna motor.
Att använda original kontrollern är inte ett alternativ då den är duktigt innässlad i bilens övriga elektronik, samt har styrning av batterikylning, laddning m.m. Dessutom verkar den inte gå att få tag på.
Så ber ödmjukast om tips och idéer om hur man styr en motor med följande spec:
Leroy-somer SA18
1650rpm
Armature: 162V 110A
Field: 120V 9,5A

Verkar bara finnas Sepex-kontrollers på upp till 80-90V :-(
Med risk för att bli till åtlöje här på forumet så gjorde jag följande lilla skiss.
Funderingen är om man kan dela batterpacken på två och använda två Sepex-kontrollers i serie...?
Testar en ny beta av ett nytt fräckt elektronikcadprogram:

MrMagoo hade en tanke på att man skulle kunna använda en vanlig PWM-styrning, eller rättare sagt två för att kunna styra fältmagnetiseringen separat.
Tanken är såklart mycket tilltalande då en eller två vanliga 144V styrningar ifrån Kelly är väldigt mycket billigare än två 72V Sepex-styrningar (som man säkert ändå eldar upp i exemplet ovan :-).
Är det någon som har erfarenhet/tankar kring ett sådan scenario?
Humm... Undrar om man kan använa ett par svetsinverters...
Vore trist att inte kunna använda denna fina motor p.g.a. att man inte hittar någon styrning...